RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
RannerKing - Diverse mindre, skoterrelaterade projekt :)
Byggde jag en packkälke när jag var 16, den hade en del designmässiga missar.
För det första hade den "svanhals" modell på draget, dessa är som gjorda att dra sönder.
Benen var också av svetsade vinklar, som lätt går av.
Sen gjorde jag 2 fack för Jeep-dunkar längst bak. Vem fan använder Jeep-dunkar idag!?
Så det var tid för lite makeover!
Så, bort med draget på packkälken och dit med ett nytt. Anledningen till vinkeljärnen nedtill är att jag ska kunna montera ett stänkskydd där. Draget är gjort av 12.9 bult och lyftögla. Draget är ofjädrat av, då den modellen bara gör att det "slår" i kälken mer. Fettnippeln satte jag bara för att det är kul att vara lite överjävlig ibland.
Sen kapades resterande av dragstången och benen bort ovh ersattes av raka ben med förstärkningsstag. Fästena till skidorna gör jag av M10 skarvmuttrar, dessa borrar jag ur till 10mm efter att jag svetsat fast dom. För att få allt rakt och fint med rätt avstånd använder jag mig av en gänstång.
Lite slipning så var det dags att provmontera skidorna. Dunkhållarna försvann också under resan. Jag monterar riktiga skidor i stället för plastbelagen för att få ordentlig köl och Coromantskenor. Den som tänker att skidorna hamnade för långt in för att kunna böjas upp framtill behöver inte oroa sig...
Här ser man varför skidorna kommer så långt in. I detta läge kommer kälken kunna styra undan för träd i stället för att haka fast. Tidigare kunde mindre träd fastna mellan kälken och skidan. Av denna anledning var det viktigt var skidbenen hamnade, dessa sitter längre fram än tidigare. Kommer kapa bort lite från skidorna på insidan för att dom ska kunna böjas upp.
Det var allt jag hann med idag.
Update 12/4 - 12
Efter två lager med lack så gick jag lös med reflextape medan färgen var lite klibbig, så nu borde det inte lossna. Tänkte först sätta plastreflexer, men eftersom dom brukar spricka så for man tittar på dom så tror jag detta var ett bättre alternativ.
Update 16/4 - 12
Nu är kälken klar och provkörd. Skar ut för skidorna för att dom skulle få plats att vinklas upp. Förlorade lite bärighet, men efter en testrunda var det bara att konstatera att buskar med mera vinklades undan och passerade på skidans utsida, så det blev enligt planerna. Min kantstötta låda hittade också tillbaka.
Update 5/5 - 12
Idag nitade jag fast gummiduk mellan stagen framtill för att minska snösprutet på kälken lite. Nitade inte fast den nertill för att snön som kommer på ovansidan av duken duken ska kunna glida bort. Breddade även skidorna lite, vet dock inte om jag ska bredda dom på insidan också, får se om jag orkar i morgon...
För det första hade den "svanhals" modell på draget, dessa är som gjorda att dra sönder.
Benen var också av svetsade vinklar, som lätt går av.
Sen gjorde jag 2 fack för Jeep-dunkar längst bak. Vem fan använder Jeep-dunkar idag!?
Så det var tid för lite makeover!
Så, bort med draget på packkälken och dit med ett nytt. Anledningen till vinkeljärnen nedtill är att jag ska kunna montera ett stänkskydd där. Draget är gjort av 12.9 bult och lyftögla. Draget är ofjädrat av, då den modellen bara gör att det "slår" i kälken mer. Fettnippeln satte jag bara för att det är kul att vara lite överjävlig ibland.
Sen kapades resterande av dragstången och benen bort ovh ersattes av raka ben med förstärkningsstag. Fästena till skidorna gör jag av M10 skarvmuttrar, dessa borrar jag ur till 10mm efter att jag svetsat fast dom. För att få allt rakt och fint med rätt avstånd använder jag mig av en gänstång.
Lite slipning så var det dags att provmontera skidorna. Dunkhållarna försvann också under resan. Jag monterar riktiga skidor i stället för plastbelagen för att få ordentlig köl och Coromantskenor. Den som tänker att skidorna hamnade för långt in för att kunna böjas upp framtill behöver inte oroa sig...
Här ser man varför skidorna kommer så långt in. I detta läge kommer kälken kunna styra undan för träd i stället för att haka fast. Tidigare kunde mindre träd fastna mellan kälken och skidan. Av denna anledning var det viktigt var skidbenen hamnade, dessa sitter längre fram än tidigare. Kommer kapa bort lite från skidorna på insidan för att dom ska kunna böjas upp.
Det var allt jag hann med idag.
Update 12/4 - 12
Efter två lager med lack så gick jag lös med reflextape medan färgen var lite klibbig, så nu borde det inte lossna. Tänkte först sätta plastreflexer, men eftersom dom brukar spricka så for man tittar på dom så tror jag detta var ett bättre alternativ.
Update 16/4 - 12
Nu är kälken klar och provkörd. Skar ut för skidorna för att dom skulle få plats att vinklas upp. Förlorade lite bärighet, men efter en testrunda var det bara att konstatera att buskar med mera vinklades undan och passerade på skidans utsida, så det blev enligt planerna. Min kantstötta låda hittade också tillbaka.
Update 5/5 - 12
Idag nitade jag fast gummiduk mellan stagen framtill för att minska snösprutet på kälken lite. Nitade inte fast den nertill för att snön som kommer på ovansidan av duken duken ska kunna glida bort. Breddade även skidorna lite, vet dock inte om jag ska bredda dom på insidan också, får se om jag orkar i morgon...
Senast redigerad av RannerKing den 6 januari 2013, 21:09, redigerad totalt 12 gång.
- melmaq
- Crew Member
- Inlägg: 226
- Blev medlem: 17 februari 2011, 15:41
- Skoter: Skidoo Renegade X 860
- Ort: Luleå, Hoting, Karbäcken
- Kontakt:
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
hoohooo?
update :-D
update :-D
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
Hehe, börjar bli dags... Skidorna är klar, måste bara göra styrskenor. Draget är också färdigt.
Igentligen måste jag bara helsvetsa och slipa samt lacka den. Sen måste jag inhandla lite Plywood till botten och lådan.
Måste kanske ta lite bilder snart
Igentligen måste jag bara helsvetsa och slipa samt lacka den. Sen måste jag inhandla lite Plywood till botten och lådan.
Måste kanske ta lite bilder snart
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
Vägde kälken igår igen. Hamnade på 27kg inkl. skidor. Detta är alltså endast det som är gjort av järn.
Ingen lätt-viktare, men stabil!
Ingen lätt-viktare, men stabil!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 21 mars 2011, 11:05
- Skoter: lynx gls 3600/ lynx gl 3900
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
men c 30 är ju inte så farligt bara den är stabil så
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
Ser intressant ut det där... Har just skaffat mig en AC/DC TIG och har länge haft tankar på att fixa en egen packkälke i alu... Blir kul att höra hur din funkar sen..!
Kan laga det mesta, men inte mat...
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Packkälke.
Update!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Packkälke.
Efter att all gammal färg slipades bort har den nu fått en skvätt färg på sig. Mycket dimma av färgen gjorde att bilden inte blev den bästa.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing:s modell av åkkälke/ packkälke. Update 27/1-11
Ja, lätt skulle den bli. Men om man skulle råka ut för haveri någonstans så är det ju bra mycket lättare att hitta en mig eller MMA än en TIG-svets. Och det är ju sällan kälkarna går sönder nära hemmetDW... skrev:Har just skaffat mig en AC/DC TIG och har länge haft tankar på att fixa en egen packkälke i alu...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: RannerKing - Diverse mindre projekt :)
Köpte mig en Ranger King för nån vecka sen, så den har man ju fått pillra lite på. Hade CTRL skidor från Boondockern till övers, så dom fick ersätta Kingens plåtskidor. Hittade givetvis inga gummidämpare som passade mot spindlarna så det blev att ta originalkuddarna från plåtskidorna.
Borrade 2st 8mm hål i plasten och gängade ner kuddarna som har M10 skruv. Schimsade upp kuddarna 1cm med brickor och skar till främre kudden, så fungerde det fint. Fick även ta mig en tur i -20grader för och testa maskinen efter variatorservice och skidbytet. Börjar vara hyffsat med snö nu, tyvärr är den sista snön som kommit till 99% luft men under finns det bättre snö och fin "botten".
Inte ens hjälmen får vara ifred. Efter att slipat bort dekaler och lack i kanske 5timmar fick den lite ny färg, ett klistermärke som jag inte vet om jag ska behålla, och en liten "motivlack" baktill.
Tack och god natt!!
Borrade 2st 8mm hål i plasten och gängade ner kuddarna som har M10 skruv. Schimsade upp kuddarna 1cm med brickor och skar till främre kudden, så fungerde det fint. Fick även ta mig en tur i -20grader för och testa maskinen efter variatorservice och skidbytet. Börjar vara hyffsat med snö nu, tyvärr är den sista snön som kommit till 99% luft men under finns det bättre snö och fin "botten".
Inte ens hjälmen får vara ifred. Efter att slipat bort dekaler och lack i kanske 5timmar fick den lite ny färg, ett klistermärke som jag inte vet om jag ska behålla, och en liten "motivlack" baktill.
Tack och god natt!!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias