Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Lone
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 januari 2012, 17:13
Skoter: 49 Ranger -11, Commander 800 -15
Ort: Gällivare

Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av Lone »

2012 och 2013 års Ranger 49 har en boggie som heter PPS-3900-A medans 2011 heter PPS-154.
Är det bara ett namnbyte, eller är det en annan boggie ?
Vad skiljer dessa boggies åt ?

Enligt uppgift skall 2013 års 49 ranger ha lägre attackvinkel för bättre flyt på snön,
vilket om det stämmer, är efterlängtat för min skoter går inte som jag förtväntat mig i djup lössnö.

Så vad krävs för att konvertera en 2011 boggie till en 2013 boggie ?
Kan det vara så enkelt att de bara monterat högre dropbracket bak ?

PS. 2013 har angiven torrvikt 255kg mot 231kg för 2011/12 undrar var man lagt till den vikten ?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: 49 Ranger Boggie (PPS -154)(PPS-3900-A) Attackvinkel

Inlägg av RannerKing »

Angående vikten så är det felskrivning alternativt sättet att väga som skiljer.
Lynx har använt sig av lite olika sätt att väga skotrarna på genom tiderna.

Tyvärr är inte 2013 sprängskisser igång på nätet ännu,
så kanske ÅF kan hjälpa dig med att se vad som skiljer.
Troligtvis är det mer än brackets i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 479
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av simon »

Ett enkelt test kan du ju göra genom att korta balataremmen, då får du flackare vinkel.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av RannerKing »

Men även högre skidtryck.

Tveksamt att Lynx bara monterat kortare balata eller dropbrackets.
Då hade skidtrycket blivit för högt.
Något annat måste också vara ändrat.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Lone
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 januari 2012, 17:13
Skoter: 49 Ranger -11, Commander 800 -15
Ort: Gällivare

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av Lone »

Man skulle ha motsvarande bild men på en 2011.
Då skulle det vara lättare att jämföra.

Bild
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av Lynxfun »

Snabbsök hittade en 11 hos en finsk ÅF, den ser ut att ha balatan mer i rätt läge i mitt tycke, maskinerna som kommer direkt från fabrik/ÅF har för det mesta balatan justerad på längsta dvs det som är enklast/snabbast för dem vid sammansättning
2011 49.jpg
49 an går inte att jämföra mot en Fox eller gamla Ranger, högre kammar och mera motor kombinerat med rejäl fjädringsväg gör att den är aggressivare mot snötäcket än dessa och det är ju fortfarande en smalbandare med högre marktryck än en bredbandare.

Attackvinkel är en mer akademisk diskussion när den står på golvet hos ÅF, det viktiga är hur den uppträder i praktisk körning och med för ändamålet vettig fjädringssetup

Den mår dessutom bra av att utrustas med breda belag eller allra helst 10" Simmons skidor
eller motsvarande så man får upp fronten vid mera smygkörning i lössnö.

Min personliga uppfattning är att PPS boggiens tillkortakommanden i lössnö är historiskt betingade från korta och lättare maskiner mot vad vi har idag.
Visst, PPS är inte en extrem lössnöboggie modell Summit eller någon eftermarknadsgizmo utan den vill arbeta sig ner i underlaget, dock finns justeringsmöjligheter.

Perioden med körning i lössnö kan exempelvis tacklas med mjukaste förspänning på centerdämparen, förkortad balata och mjuk förspänning/lågfartskompression o rebound på framdämparna så maskinen lättare kliver upp på snön eller egentligen att den inte beter sig aggressivt mot snötäcket.
Ska man sedan förflytta sig hemåt 50 km efter guppig led så spänner man upp förspänningen och släpper ut balatan

Det är förvånansvärt få som provar att justera fjädringssetupen inkl balata för olika typer av körning då någon generell väl fungerande setup sällan finns utan man bör hitta och veta vilka snabba justeringar som är lämpliga för ledkörning, "genombrottskare" och djup lössnö.

Justering inkl balata förlängning/förkortning tar max 10 min.

Har otaliga gånger de senaste åren "provkört" kompisars X-trim, 49 or och Commandrar med haknyckel o 2*13 mm nyckel i fickan, utom synhåll gjort lämpliga justeringar av förspänning på både boggie och skiddämpare, i vissa fall justerat hög o lågkomp samt rebound och givetvis justerat balatan.
När de sedan kör utan att veta av gjorda justeringar har det ofta blivit glada utrop eller utan att de själva märkt det ett högre tempo med mindre ansträngning än tidigare.

En boggiebild som som jämförelse med en fullt komprimerad Commander boggie , nu är ju inte full kompression normalt körläge men med en mjukt justerad centerdämpare så är den reella attackvinkeln under körning varierande beroende på snöns bärighet dvs betydligt mindre än på "showroom floor".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tomhed
LynxTalk Member
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 februari 2011, 13:41
Skoter: Summit 800 -12

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av tomhed »

Jag ägde en -11:as 49, och kan inte annat än att säga att den söög i lössnö. Fanns ingen inställning som fick den att hoppa upp på snön. Kort balata, lång balata, mjuk center, mjuk bak och tvärt om. Jag skyller dom kassa lössnöegenskaperna helt och hållet på PPS-154 boggin, vilket egentligen är en boggi byggd för crossbanorna! Enda som är gjort på 49:an är att man satt dit en ledad förlänging och snikat in på dämparna, så att den knappt funkar på led heller!
Attackvinkel spelar enligt mig en riktigt stor roll i om en skoter tar sig upp på snön eller inte, och det är ju bara se på ovanstående bilder att både -11 och -13 har en helt horribel attackvinkel. Skulle vara riktigt intressant att jämföra en original 49:a och en 49:a med en summit eller tundraboggi intransplanterad. Jag misstänker att den med ski-doo boggi skulle dominera i snön....
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av Lynxfun »

Givet, konstruktion och syfte med boggien har stor betydelse likväl som dämpning, matta, styvhet på kammar, variatorsetup osv osv.





Som jmf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
comsys
LynxTalk Member
Inlägg: 38
Blev medlem: 10 april 2012, 20:53
Skoter: Lynx 49 E-Tec

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av comsys »

-Lynxfun bra skrivet. Nu är de bara ut å testa ställa in boggien.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Inlägg av RannerKing »

Har Xtremen brantare vinkel än 49:an, eller är det bara som det ser ut!?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar