Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
- Meanis
- LynxTalk Member
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Hur ser rullarna i sekundären ut, mina var riktigt glappa redan efter 200 mil. Jag rekommenderar verkligen att man byter till HT rullar då t.o.m nya brp rullar är "för" glappa i hålet.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Dom var hela och glappade lite men inte överdrivet.
Är nog lika att beställa HT-rollers eftersom jag ändå tänkte riva isär sek.variatorn igen. Var är dom billigast?
Primären är i alla fall OK.
Är nog lika att beställa HT-rollers eftersom jag ändå tänkte riva isär sek.variatorn igen. Var är dom billigast?
Primären är i alla fall OK.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Är nog billigast på http://hitorquerollers.com då frakten endast är 7,95usd.RannerKing skrev:Dom var hela och glappade lite men inte överdrivet.
Är nog lika att beställa HT-rollers eftersom jag ändå tänkte riva isär sek.variatorn igen. Var är dom billigast?
Primären är i alla fall OK.
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Tackar! Beställda på en gång! Nu måste den bli snabb, med sånna värstingrullar!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
På min märktes det verkligen bra, började växla mycket jämnare i alla lägen, tycker också
den håller varven bättre speciellt när sekundären börjar bli ordentligt varm.
Ett litet tips, HT rullarna är riktigt tajta när dom är ny, "nöt" in skruvarna i rullarna genom att dra runt dom med en skruvdragare i hålet tills dom rullar lätt.
den håller varven bättre speciellt när sekundären börjar bli ordentligt varm.
Ett litet tips, HT rullarna är riktigt tajta när dom är ny, "nöt" in skruvarna i rullarna genom att dra runt dom med en skruvdragare i hålet tills dom rullar lätt.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Ok! Ska komma ihåg det vid montering.
Meanis: Vad har du för setup, drevning och matta?
Meanis: Vad har du för setup, drevning och matta?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
21-45, 146" matta med 57 mm kammar.
Diablo´s kit till freeriden ursprungligen, men efter uppdateringen gick den inge bra mera med den setupen
eller inte så bra som jag ville och den ville övervarva ganska lätt när det gick lättare.
Så nu har jag fått en annan primärfjäder, sekundärfjäder och jag testar också en helt annan inverterad helix som dom tagit fram för turbomaskinerna i första hand.
Tror inte du har så mycket hjälp av att veta fjädertrycken, då C´s ramper och armar är totalt annorlunda än Brps.
Det verkar lovande nu, dock tror jag nog en sekundärfjäder med lite mera start och sluttryck skulle göra susen, börjar dock va nära hur jag vill den ska gå.
Diablo´s kit till freeriden ursprungligen, men efter uppdateringen gick den inge bra mera med den setupen
eller inte så bra som jag ville och den ville övervarva ganska lätt när det gick lättare.
Så nu har jag fått en annan primärfjäder, sekundärfjäder och jag testar också en helt annan inverterad helix som dom tagit fram för turbomaskinerna i första hand.
Tror inte du har så mycket hjälp av att veta fjädertrycken, då C´s ramper och armar är totalt annorlunda än Brps.
Det verkar lovande nu, dock tror jag nog en sekundärfjäder med lite mera start och sluttryck skulle göra susen, börjar dock va nära hur jag vill den ska gå.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
OK! Vad kör du med för tillslag?
Jag har ju också Helix (NC-D2) och ramper (DJ Mountain) som inte BRP har.
Hur mäter man Helixens vinklar på egen hand?
Efter många timmars läsning på olika forum från olika länder verkar det som att 800 e-tec inte går att få klockren hela tiden.
Man får helt enkelt räkna med att den tappar lite varv i bland i lössnö och att den varvar lite väl mycket när det går lätt.
Verkar inte spela någon roll vilket kitt som sitter monterat.
Kanske något man får leva med.
Bästa hade varit att få vassare tändning, blev ju betydligt bredare topp. Men det är ju inte utan risker.
Kan ju lungt konstatera att 700:an var betydligt enklare att ställa in och lätt att få den att gå bra på både led och lössnö. Men det var ju jobbigt att man bara kom just utanför gården innan det var dags att tanka full tank igen.
Kör ju med detta just nu:
22.6 g pinnvikt.
DJ Mountain Ramp,
160-380 prim. fjäder,
Lila sek. fjäder 230-300,
NC-D2 Helix
Någon som vet vad som händer om man monterar en primärfjäder med mjukare sluttryck ?
Ungefär 180/340 hade nog fungerat bra med lite högre tillslag och man kan gå ner i pinnvikt.
Men hur fungerar detta mot en hård sekundärfjäder ?
Jag har ju också Helix (NC-D2) och ramper (DJ Mountain) som inte BRP har.
Hur mäter man Helixens vinklar på egen hand?
Efter många timmars läsning på olika forum från olika länder verkar det som att 800 e-tec inte går att få klockren hela tiden.
Man får helt enkelt räkna med att den tappar lite varv i bland i lössnö och att den varvar lite väl mycket när det går lätt.
Verkar inte spela någon roll vilket kitt som sitter monterat.
Kanske något man får leva med.
Bästa hade varit att få vassare tändning, blev ju betydligt bredare topp. Men det är ju inte utan risker.
Kan ju lungt konstatera att 700:an var betydligt enklare att ställa in och lätt att få den att gå bra på både led och lössnö. Men det var ju jobbigt att man bara kom just utanför gården innan det var dags att tanka full tank igen.
Kör ju med detta just nu:
22.6 g pinnvikt.
DJ Mountain Ramp,
160-380 prim. fjäder,
Lila sek. fjäder 230-300,
NC-D2 Helix
Någon som vet vad som händer om man monterar en primärfjäder med mjukare sluttryck ?
Ungefär 180/340 hade nog fungerat bra med lite högre tillslag och man kan gå ner i pinnvikt.
Men hur fungerar detta mot en hård sekundärfjäder ?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Närmast borde väl bli 200-350 isåfall.
Var det inte så att DJ ramperna är gjorda för att ha lågt tillslag
men bygga varv snabbt i början och sen likadana som 441 ramperna ?
Var det inte så att DJ ramperna är gjorda för att ha lågt tillslag
men bygga varv snabbt i början och sen likadana som 441 ramperna ?
- Meanis
- LynxTalk Member
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Dj ramperna är väl 413 ramper i början som sedan övergår i 441.