Min 600sdi går dåligt vid 4000-4200 rpm låter nästan som den fyrtaktar,
ökar jag varven något går det bort.
Det andra är om jag håller fullt en längre sträcka varvar den 8500
sjunker därefter till ca 7500 och känns orkeslös
Kan det vara bränslefiltret ?
I så fall vart sitter det ?
Är det lätt att byta ?
Commander-600 SDI ( 2010 ) Byta Bränslefilter... ?
Re: Commander 600 sdi 2010 Bränslefilter
Ja, det kan vara bränslefiltret!
Framförallt om det inte är bytt tidigare så är det dags då dagens bränsle och dess lagrings(o)beständighet kan ställa till med problem även om man är noggrann med färskt bränsle, rena dunkar, sil osv.
Byter själv varje år för säkerhetsskull både för att slippa problem vid fel tillfälle men framförallt för att en komplett bränslepump inte är billig , har den fått suga "skit" för länge kan pumpen påverkas Att byta filtret är inget större problem men lite skruvjobb framförallt när du gör det första gången, filtret som "cloggar" igen är # 17 på bilden och sitter alltså på/i själva bränslepumpen.
Att ta lös och rengöra filtret kan hjälpa tillfälligt men ingen långsiktig lösning.
Görs det på verkstad så nyttjar de flesta mekaniker BUDS för att släppa bränsletrycket innan man börjar skruva men det går utan BUDS också.
1. Töm tanken helt alternativt hissa framändan så bränslepumpfattningens nederkant är ovanför högsta nivå.
2. Lossa tanken och lyft/dra den bakåt så du kommer åt bränslepumpen
3. Lossa klammer på utgående bränsleslang , linda trasa/handduk runt och lossa slangen försiktigt så trycket minskar långsamt.
4. Lossa ringen som håller bränslepumpen (verkstan har en special adapter men det går med annat lämpligt, bryt dock inte i plasten för mycket.
5. Lyft ut bränslepumpen, ta rätt på packningen (kontrollera skicket)
6. Byt filtret
7. Återmontera i omvänd ordning
Not: Även den bakre pickupen # 16 kan behöva rengöras alternativ bytas.
Att den tappar varv under/efter fullgas är mer en kombination av:
-Variatorsetup som behöver justeras alternativt byta till nya fräscha fjädrar mm
-RAVE portar som behöver justeras/rengöras
Sedan har de moderna SDI/Etec motorerna en motorstyrning som ibland är med i bilden också där t ex mappningen justerar ned bränsle/luft eller t o m tändning vilket medför effekttapp.
Med t ex SDI så går det att komma förbi detta genom att t ex shimsa ut avgastempsensorn en aning, ersätta andra sensorer med motstånd som ger fixerade värden för luft, motortemp men det är inte att rekommendera för normalt bruk, enklaste sättet på XU maskinerna är att plocka av toppanelerna så den varma luften evakueras bättre framförallt vid slutburken.
Framförallt om det inte är bytt tidigare så är det dags då dagens bränsle och dess lagrings(o)beständighet kan ställa till med problem även om man är noggrann med färskt bränsle, rena dunkar, sil osv.
Byter själv varje år för säkerhetsskull både för att slippa problem vid fel tillfälle men framförallt för att en komplett bränslepump inte är billig , har den fått suga "skit" för länge kan pumpen påverkas Att byta filtret är inget större problem men lite skruvjobb framförallt när du gör det första gången, filtret som "cloggar" igen är # 17 på bilden och sitter alltså på/i själva bränslepumpen.
Att ta lös och rengöra filtret kan hjälpa tillfälligt men ingen långsiktig lösning.
Görs det på verkstad så nyttjar de flesta mekaniker BUDS för att släppa bränsletrycket innan man börjar skruva men det går utan BUDS också.
1. Töm tanken helt alternativt hissa framändan så bränslepumpfattningens nederkant är ovanför högsta nivå.
2. Lossa tanken och lyft/dra den bakåt så du kommer åt bränslepumpen
3. Lossa klammer på utgående bränsleslang , linda trasa/handduk runt och lossa slangen försiktigt så trycket minskar långsamt.
4. Lossa ringen som håller bränslepumpen (verkstan har en special adapter men det går med annat lämpligt, bryt dock inte i plasten för mycket.
5. Lyft ut bränslepumpen, ta rätt på packningen (kontrollera skicket)
6. Byt filtret
7. Återmontera i omvänd ordning
Not: Även den bakre pickupen # 16 kan behöva rengöras alternativ bytas.
Att den tappar varv under/efter fullgas är mer en kombination av:
-Variatorsetup som behöver justeras alternativt byta till nya fräscha fjädrar mm
-RAVE portar som behöver justeras/rengöras
Sedan har de moderna SDI/Etec motorerna en motorstyrning som ibland är med i bilden också där t ex mappningen justerar ned bränsle/luft eller t o m tändning vilket medför effekttapp.
Med t ex SDI så går det att komma förbi detta genom att t ex shimsa ut avgastempsensorn en aning, ersätta andra sensorer med motstånd som ger fixerade värden för luft, motortemp men det är inte att rekommendera för normalt bruk, enklaste sättet på XU maskinerna är att plocka av toppanelerna så den varma luften evakueras bättre framförallt vid slutburken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lynxfun den 25 mars 2013, 16:01, redigerad totalt 4 gång.
Anledning: Korrigerat tillvägagångsätt för åtkomst
Anledning: Korrigerat tillvägagångsätt för åtkomst
Re: Commander 600 sdi 2010 Bränslefilter
Ok tack för hjälpen, jag ska prova byta filtret.
Lynxfun skrev:Ja, det kan vara bränslefiltret!
Framförallt om det inte är bytt tidigare så är det dags då dagens bränsle och dess lagrings(o)beständighet kan ställa till med problem även om man är noggrann med färskt bränsle, rena dunkar, sil osv.
Byter själv varje år för säkerhetsskull. Att byta filtret är inget större problem men lite skruvjobb framförallt när du gör det första gången, filtret som "cloggar" igen är # 17 på bilden och sitter alltså på/i själva bränslepumpen.
Att ta lös och rengöra filtret kan hjälpa tillfälligt men ingen långsiktig lösning.
Görs det på verkstad så nyttjar de flesta mekaniker BUDS för att släppa bränsletrycket innan man börjar skruva men det går utan BUDS också.
1. Töm tanken helt alternativt hissa framändan så bränslepumpfattningens nederkant är ovanför högsta nivå.
2. Lossa klammer på utgående bränsleslang , linda trasa/handduk runt och lossa slangen försiktigt så trycket minskar långsamt.
3. Lossa ringen som håller bränslepumpen (verkstan har en special adapter men det går med annat lämpligt, bryt dock inte i plasten för mycket.
4. Lyft ut bränslepumpen, ta rätt på packningen (kontrollera skicket)
5. Byt filtret
6. Återmontera i omvänd ordning
Att den tappar varv under/efter fullgas är mer en kombination av:
-Variatorsetup som behöver justeras alternativt byta till nya fräscha fjädrar mm
-RAVE portar som behöver justeras/rengöras
Sedan har de moderna SDI/Etec motorerna en motorstyrning som ibland är med i bilden också där t ex mappningen justerar ned bränsle/luft eller t o m tändning vilket medför effekttapp.
Med t ex SDI så går det att komma förbi detta genom att t ex shimsa ut avgastempsensorn en aning, ersätta andra sensorer med motstånd som ger fixerade värden för luft, motortemp men det är inte att rekommendera för normalt bruk, enklaste sättet på XU maskinerna är att plocka av toppanelerna så den varma luften evakueras bättre framförallt vid slutburken.
Re: Commander 600 sdi 2010 Bränslefilter
Det slog mig att jag glömde det uppenbara, tanken måste lossas och dras bakåt för att komma åt bränslepumpen.
Har korrigerat i tidigare inlägg
Har korrigerat i tidigare inlägg