Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av 2stroke »

Busaberg skrev:Jag har 22,5 lågfart och 320/330 huvudmunstycke
och nålar (6EHY2-59) i 2'a läget.
Funkar fint.
älvhöjdingen skrev:Jag har 320 på båda bara,
satt lika som på din innan jag bytte, men jag satte i två lika.
Är det någon speciell anledning till att köra med två olika ?
:think: En fråga om nålar bara...
Hur ställer jag dom och vart sitter de ?
Bild

Enligt spränskisserna så skall Racing-440 ( 2001 ) vara grundbestyckad på följande sätt:

Main Jet ( PTO ) ---> 350
Main Jet ( MAG ) ---> 340
Pilot Jet ---> 25
Nål ---> 6F1Y4-59
Nål clips läge ---> # 3


Att köra med olika munstycken har bla att göra med att kylarvattnet snurrar på ett visst sätt
i en motor och det därmed blir så att en cylinder "går" lite varmare,
detta kompenserar man genom att ge den cylindern lite fetare blandning.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Japp, sitter primer på maskinen.
Ja, och betyckningen tycker jag inte det verkar sitta i, men kan ha fel, då det inte blivit någon skillnad knappt när jag bytt munstycken. Flottörhöjden är lika på båda gasarna vad jag kan se men otät nälventil, hur ser jag det?
Med nålhöjden gjorde jag ju självklart fel oxå och justera åt fel håll, så fick ställa tillbaka dom som dom va innan, mittersta läget.
Ja, va så med olika munstycken, hade för mej att det var för att kylningen va lite olika mellan cylindrarna, men hade fått för mej att det bara va på fläktarna det va så.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av 2stroke »

älvhöjdingen skrev:Japp, sitter primer på maskinen.
Direkt efter det att du fått igång maskinen så tar du en sk. "Påsförslutare"

Bild

och kniper åt bränsle tilloppslangen som går till Primern eller så tar du 2 stycken påsförslutare
och kniper åt respektive slang som går till förgasarna ifrån primern.

Primern kan vara en felkälla då tätningarna inne i den har en förmåga att torka/spricka vilket gör att motorn drar lite extra bränsle genom primern medans man kör, vilket kan göra så att man släcker stiften.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Har du haft upp nålventilerna och kollat dem så som jag beskrivit tidigare i denna tråd ??
Bestycka tillbaka så som dina gasare var ifrån början med 2 olika stora huvudmuntycken.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Primern bytte jag i början av vintern då den gamla var kass,
så det borde inte va fel på den,
men ska kolla det ändå.
Menar du nålventilen som sitter ihop med flotören?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av 2stroke »

Nålventilen är # 20 på sprängskissen ovan.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Okey, då va det den jag trodde. Jag kollade den förut när jag hade isär förgasarn, blåste då i slangen samtidigt som jg försiktigt lyfte upp flottören, och tyckte allt att den stängde ordentligt, för kunde inte blåsa genom den iaf. Och jag behövde inte trycka upp flottören, utan lyfte den bara löst med fingret uppåt.
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Har haft funderingar på en sak till, då jag har oljeiblandning i bensinen på den, så har jag ju separat oljeburk till vattenpumpen och vad jag har förstått så ska den i stort sett aldrig behöva fyllas, stämmer det?
För fyller min väldigt ofta tycker jag, men vet inte riktigt vart oljan tar vägen, kan vara så att slangen inte är tät så det läcker ut i motorutrymmet, men har även funderat på om det kan vara så att packboxen på veven som är kass så oljan går ut i vevhuset?
Går det att kolla packboxen utan att riva motorn på något sätt?
Men vore det den så borde det vara minst en halvliter olja i vevhuset, skulle motorn ens gå då?
Är det en delning av veven som gäller för att byta den och vad kan det gå på isf? Sen om man gör det kanske man ska byta den andra oxå?
Bara en sak jag kom på nu när jag har suttit och funderat...
Busaberg
LynxTalk Member
Inlägg: 49
Blev medlem: 1 mars 2011, 19:50
Skoter: RE 600

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av Busaberg »

Den olja motorn ev drar genom vevaxeltätningen förbränns vartefter så det är ingen risk att du fyller upp vevhuset.Och du måste dela veven för att byta tätningar.
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Inlägg: 181
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:56
Skoter: Polaris Assault 800 -09
Ort: Kopparberg

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av älvhöjdingen »

Nu får tråden sitt slut...

:tumme: Gjorde rent alla kontakter till tändsystemet och fick då igång maskinen så den gick som den ska,
så troligen har skitiga och oxiderade kontakter tillsammans med att förgasarna varit felinställda gjort att den inte gått som den ska.

:bad: Lyckades dock träffa ett träd med den när jag åkte efter det,
så nu blir det skrot av den,
rejält ihopknölad i chassit och styrstången av och lite mer.
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Inlägg: 307
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:28
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04
Ort: Umeå

Re: Racing-440 ( 2001 ) Släcker/bränner tändstift... ?

Inlägg av oskaar »

Fy f*n vad surt! :bad:
Känner igen mig lite men efter att precis ha hittat felet så att den går bra måste det kännas ännu värre..
Skriv svar