sälja skoter i delar

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
powderpro
LynxTalk Member
Skoter: lynx re 600 -11

sälja skoter i delar

Inlägg av powderpro »

Kört skrot av lynx re 600 e-tecen. Hade endast halvförsäkring :slå: så undrar om det är värt att sälja den i delar med tanke på om man får sålt alla delar? Eller sälja den till någon skoterskrot för ett skambud..
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Skoter: Polaris Assault 800 -09

Re: sälja skoter i delar

Inlägg av älvhöjdingen »

Har samma fundering jag oxå, dock en Racing 440 -01 som jag inte tror jag kommer få så mycke på av försäkringen. Samt hur man kan bli av med chassit och papper om man lyckas sälja allt annat, då det är ganska krokigt.
Användarens profilbild
danne
LynxTalk Member

Inlägg av danne »

till rätt pris blir man av med alla delar men tar lång tid =)
papperna kan man få sålt till nån som tex har en oreggad skoter och då kan man fara och skrota chassit men slipa bort chassi numret ifall nån skull hitta de och de blir nå fel. jag pratade med en jag känner på bil skroten som tag papperna av mig och gjorde så den blev skrotad sen slipa jag bort chassi numret och for på kussakoski =)
this is what i living for!!

Lynx Re 800 -09 (nu)
polaris vertical escape 800 -04 vatten maskin (såld)
lynx rave 600 sdi -08 (såld)
lynx enduro 600 -01 (såld)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Skär bort chassienummret, släng chassiet på skroten, fyll i att maskinen är skrotad på regbesidet, skicka in regbevis och regskylt till transportstyrelsen. Skickas inte skylten med kostar det 80kr. Detta går ej med bilar och större fordon.

För Powderpro är det tveksamt att han kommer upp i samma pengar som skotern är värd. Med en vätskekyld skoter värd ca. 20-30 000kr är det inga problem att göra en slant.

Men det är ett elände att bli av med grejerna och få in pengarna. Tro mig, har skrotat 5-6 skotrar. Mycket "bra att ha" saker finns kvar och mycket slängde jag på soptippen. Har dock tjänat mer på det än att sälja hela, men mycket tid tar det att skicka och hålla på.

Ett helt kvaddat chassie från en Enduro 494-98 sålde jag för 3500:- Så nog går det att få sålt, men hade nog tur där. Var ju även 6-7 år sen.

Vätskekylda motorer går snabbt att bli av med, samma med framvagn och boggie, därefter kan det bli trögt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
älvhöjdingen
LynxTalk Member
Skoter: Polaris Assault 800 -09

Inlägg av älvhöjdingen »

Okey, då går det ju iaf att bli av med om man får allt utom chassit sålt då, är väll kanske svårt att bli av med med tanke på hur snett det är och är ju lite otympligt att ha liggandes bara.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Ja, och i slutet tappar man ork och intresse för att bli av med alla 2-3-400kr delarna, i alla fall för mig. I dom finns det en del pengar, men risken är att dom blir liggande ett bra tag också. Sen så är ju intresset rätt begränsat till Okotober - Maj, sen är det rätt svalt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar