Vecka 11 Började skotern bråka, mellan 4800-5800 ungefär, gick bra första 30 min tills skotern var genomvarm, sen bluddrade och smygmisstände den, men gick fint om man gav fullt.
Hittade skadade tändkablar, den ena mer än den andra, avskavd av en kant inuti huven, halva ner i tändkabeln.
Bytte ut tändkablarna till original med tändhattar och allt.
Då gick skotern bra påskhelgen, men de började smyga sig in lite ojämn kraft när man gav fullt under senare delen av påsksöndag.
(sen knäckte jag drivaxeln och har inte kört nått förrän senaste helgen)
Startar bra, går bra på låga varv, lite misständningar på mellan och vid full gas varierar kraften, känns inte som bränsleproblem.
Kan statorn bråka så här?
Adventure-800 ( 2005 ) Tändningen missar... ?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Adventure-800 ( 2005 ) Tändningen missar... ?
Kolla hur själva kontakten på stiften ser ut eller om dom lossnat. Inte helt ovanligt...
PÅ min gamla Enduro - 2001 sågade jag bort lite från huven så kablarna fick lite svängrum.
PÅ min gamla Enduro - 2001 sågade jag bort lite från huven så kablarna fick lite svängrum.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Adventure-800 ( 2005 ) Tändningen missar... ?
Varierande kraften på fullgas tror jag vi kan skylla på att variatorerna behövde linjeras,
avståndet mellan var för stort.
Tack för linjeringsmåtten
Renoverade motorn i höstas och nu efter ha plockat ur motorn och monterat tillbaka den så går den mycket bra!
Tog bort lite mer från insidan huven för att tändkablarna inte skall nötas och vulktejpade alla kablar för att skydda dem.
avståndet mellan var för stort.
Tack för linjeringsmåtten
Renoverade motorn i höstas och nu efter ha plockat ur motorn och monterat tillbaka den så går den mycket bra!
Tog bort lite mer från insidan huven för att tändkablarna inte skall nötas och vulktejpade alla kablar för att skydda dem.
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Adventure-800 ( 2005 ) Tändningen missar... ?
Tändningen missade lite förra helgen på mellanfart och lyset slocknade,
hittade att KONTAKTEN vid huvgångjärnet inte satt 100 och att de var mycket fukt i den.
Har rengjort och lindat plast och tejpat så får vi hoppas att de var de som var orsaken till tändningsmissarna,
nån annan som haft problem med den kontakten ?
hittade att KONTAKTEN vid huvgångjärnet inte satt 100 och att de var mycket fukt i den.
Har rengjort och lindat plast och tejpat så får vi hoppas att de var de som var orsaken till tändningsmissarna,
nån annan som haft problem med den kontakten ?
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Adventure-800 ( 2005 ) Tändningen missar... ?
Jippie!
Chimsade upp nålarna så den får mer soppa på mellanregistret och nu går den bra
Nålen har bara ett spår, dvs det går inte att flytta clipset..
Men jag har lagt till 0,75
( 0,75 originalplastbricka + 0,75 till, totalt 1,5 mm ligger under clipset )
( Mera normala nålar har 5 olika steg som verkar vara 1mm skillnad i höjd om jag mätte rätt. )
Har bränsleskruvarna på 2,5 varv ut ifrån botten räknat.
Har tidigare minskat på lågfarten till storlek 20
Körde en 5 mila sväng på fina leder i varierat tempo och den drog 2,1 liter/mil
...Mer bränsle och mindre förbrukning, känns helt okej
Chimsade upp nålarna så den får mer soppa på mellanregistret och nu går den bra
Nålen har bara ett spår, dvs det går inte att flytta clipset..
Men jag har lagt till 0,75
( 0,75 originalplastbricka + 0,75 till, totalt 1,5 mm ligger under clipset )
( Mera normala nålar har 5 olika steg som verkar vara 1mm skillnad i höjd om jag mätte rätt. )
Har bränsleskruvarna på 2,5 varv ut ifrån botten räknat.
Har tidigare minskat på lågfarten till storlek 20
Körde en 5 mila sväng på fina leder i varierat tempo och den drog 2,1 liter/mil
...Mer bränsle och mindre förbrukning, känns helt okej