Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... ?
Det blir intressant att se hur Lynx löser detta med varmgången.
Tydligen är det känt för Lynx eftersom dom har en väldig avancerad lösning på problemet,
en större stänklapp (enl.rykten).
Jag har själv bara kört några mil utan större belastning men får väl återkomma med rapport senare.
Tydligen är det känt för Lynx eftersom dom har en väldig avancerad lösning på problemet,
en större stänklapp (enl.rykten).
Jag har själv bara kört några mil utan större belastning men får väl återkomma med rapport senare.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Rena rymdtekniken, fungerar det så är det bra!Beppoe skrev:Det blir intressant att se hur Lynx löser detta med varmgången.
Tydligen är det känt för Lynx eftersom dom har en väldig avancerad lösning på problemet,
en större stänklapp (enl.rykten).
Jag har själv bara kört några mil utan större belastning men får väl återkomma med rapport senare.
Det skulle vara intressant att veta om de skiljer något rent tekniskt/elektroniskt från tidigare årsmodeller med 800 ETEC i andra chassin och som gör att flertalet initierade XU chaufförer upplever att 800 ETEC går 1-2 staplar varmare än deras tidigare 600 ETEC maskiner?
Har du tillfälle så be att få kontrollera hos ÅF vad specen säger om kyltempsensor och/eller mätarens värden jämfört mot tidigare årgångar!
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Nån som fått nått vettigt svar om varmgången ?
Efter 40 mils körning i olika förhållande så ser jag att den varierar väldigt mycket i temp
har digitalvisning av motortempen i displayen och vid körning så har jag haft temp mellan 43 - 85 grader
men som oftast kring 55 - 65 grader
nu i helgen nollgradigt blötsnö då har tempen legat 68-80 grader vid normalkörning med kylfläkten gående hela tiden 30-50km/h efter leder och på sjöar med högre fart så går tempen ner mot 60-65 grader men som farten o varvet sjunker så stiger tempen
haft andra BRP skotrar med 800 e-tec på samma turer o dom ser en temp på 45-55 grader
skotern går inte tungt går utan belastning så vad händer om man drar kälke eller provar dra en sladd??
Efter 40 mils körning i olika förhållande så ser jag att den varierar väldigt mycket i temp
har digitalvisning av motortempen i displayen och vid körning så har jag haft temp mellan 43 - 85 grader
men som oftast kring 55 - 65 grader
nu i helgen nollgradigt blötsnö då har tempen legat 68-80 grader vid normalkörning med kylfläkten gående hela tiden 30-50km/h efter leder och på sjöar med högre fart så går tempen ner mot 60-65 grader men som farten o varvet sjunker så stiger tempen
haft andra BRP skotrar med 800 e-tec på samma turer o dom ser en temp på 45-55 grader
skotern går inte tungt går utan belastning så vad händer om man drar kälke eller provar dra en sladd??
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Skulle vara intressant att se verklig kylarvätsketemperatur...
Testa gärna mäta den och jämför med datan.
Som parantes:
Hade en Passat tidigare med temp. mätare som visade ca. 110 grader med varmkörd motor. Verklig temperatur mätt i expansionskärlet var ca. 80 grader.
Testa gärna mäta den och jämför med datan.
Som parantes:
Hade en Passat tidigare med temp. mätare som visade ca. 110 grader med varmkörd motor. Verklig temperatur mätt i expansionskärlet var ca. 80 grader.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 8 februari 2014, 09:37
- Skoter: Yeti 600sdi
- Ort: Vindeln
- Kontakt:
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
På tal om bilar så i Citroëns 143hk bensinmotor så ligger arbetstemperaturen på 110 grader å i orginalutförande så satt en elektroniskt styrd termostat som sällan fungerade :p men om man ska kolla vattentempen så är väl de enda rätta att montera en separat mätare så man ser exakt va de visar. Tempen i expansionskärlet är ju inte detsamma som i motorn! Kan ju bara vara en kalibreringsgrej lika gärna?
Bredbands rookie
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Nej, men du får en fingervisning om du mäter i expansionskärlet med motorn igång och full cirkulation.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Pratas om en större stänka,quvist skrev:Nån som fått nått vettigt svar om varmgången ?
nu i helgen nollgradigt blötsnö då har tempen legat 68-80 grader vid normalkörning med kylfläkten gående hela tiden 30-50km/h efter leder och på sjöar med högre fart så går tempen ner mot 60-65 grader men som farten o varvet sjunker så stiger tempen
rätt naturligt iofs då det ger en märkbar skillnad men den blir ju än mer ivägen,
lite som att sminka en ..... !
Gjort någon systematisk koll så att du i de olika temperaturerna har cirkulation ända bak i kylaren?
Har du möjlighet, plocka bort alla kåpor vid körning och se om det blir någon skillnad, mer luft in/ut har betydelse.
Inte rimligt att elfläkten ska gå hela tiden, knappast specad för konstantgång.
Min uppfattning är att maskinen behöver tidigare och mer cirkulation, om det sedan sker med OEM modifiering eller t ex trygstads thermostathus är egalt, sedan kan kompletteringar med stänka ske för de som har specifika körförhållanden.
Det andra alternativet är att de mappar på mer bränsle på låg/mellanregistret iom tyngre maskin jmf Gade/BD men det lär knappast ske!
Kör man dessutom sladd eller kopplar på husvagnen så behövs säkert mer typ meshhuv eller liknande
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Jag provade i helgen att dra en ledsladd och det gick inte bra.
Efter ca 15 min körning började den varna för överhettning trots att det endast var kladdrullen jag drog.
Prövade sedan med Nila-kälken och tempmätaren låg på ca 8 staplar i ca 20-30 km/tim.
Kylaren i bandtunneln går knappt att hålla på och kylfläkten går konstant.
Testade sedan med Summit 800 2013 och den låg på ca 50-70 grader med samma typ av körning (4-7 staplar).
Summit'en har sämre kylsystem med går kallare.
Enligt reservdelsnummret är det likadant termostathus på Commander 800 och Summit enl. återförsäljaren.
Commander 600 som jag hade tidigare var det inga problem med liknande körning.
Efter ca 15 min körning började den varna för överhettning trots att det endast var kladdrullen jag drog.
Prövade sedan med Nila-kälken och tempmätaren låg på ca 8 staplar i ca 20-30 km/tim.
Kylaren i bandtunneln går knappt att hålla på och kylfläkten går konstant.
Testade sedan med Summit 800 2013 och den låg på ca 50-70 grader med samma typ av körning (4-7 staplar).
Summit'en har sämre kylsystem med går kallare.
Enligt reservdelsnummret är det likadant termostathus på Commander 800 och Summit enl. återförsäljaren.
Commander 600 som jag hade tidigare var det inga problem med liknande körning.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
Bra med ett enkelt jämförande test!
Kladdrulle eller Nila ska ju vilken maskin som helst klara under normala förhållanden utan att gå för varm då de inte har något större motstånd, att fläkten går konstant är som sagt tidigare ingen lösning.
Helt ödmjukt, jag skulle parkera den hos ÅF och säga ring när det är löst !
Jag menar, de har ju "smörgåsbordet", kan ta ut historik för att se vilket varvtalsområde du kört i, prata direkt med GA, påverka tempot på ev ny mappning, testa olika åtgärder typ fullflödestermostater utan att vätskan kaviterar, testa andra (äldre) kyltempsensorer, se över skillnader insug/utblås mot andra 800 ETEC osv.
Det kan också vara intressant att borra i skillnader rent komponentmässigt och hur de påverkar då motorn sitter i en tyngre maskin än GADE/BD mfl.
Snabbkoll på sprängskissen så skiljer topp samt pipa och ljuddämpare, dessas utformning och hur de påverkar värmeuppbyggnad i en ETEC generation I med optimerad bränsletillförsel/tändning på låg samt början av mellanregistret (0-ca 4000 rpm ) överlämnar jag med varm hand till de som gräver i squish och squash och mottryck.
Kladdrulle eller Nila ska ju vilken maskin som helst klara under normala förhållanden utan att gå för varm då de inte har något större motstånd, att fläkten går konstant är som sagt tidigare ingen lösning.
Helt ödmjukt, jag skulle parkera den hos ÅF och säga ring när det är löst !
Jag menar, de har ju "smörgåsbordet", kan ta ut historik för att se vilket varvtalsområde du kört i, prata direkt med GA, påverka tempot på ev ny mappning, testa olika åtgärder typ fullflödestermostater utan att vätskan kaviterar, testa andra (äldre) kyltempsensorer, se över skillnader insug/utblås mot andra 800 ETEC osv.
Det kan också vara intressant att borra i skillnader rent komponentmässigt och hur de påverkar då motorn sitter i en tyngre maskin än GADE/BD mfl.
Snabbkoll på sprängskissen så skiljer topp samt pipa och ljuddämpare, dessas utformning och hur de påverkar värmeuppbyggnad i en ETEC generation I med optimerad bränsletillförsel/tändning på låg samt början av mellanregistret (0-ca 4000 rpm ) överlämnar jag med varm hand till de som gräver i squish och squash och mottryck.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Varmgång... växellådsrassel?
En i mitt närområde blev så förbannad på sin åf då han nonchalerade bort problemet med varmgång o sa att han skulle få en längre stänka om det var nå problem ..
Så han får o byte bort den mot renegade...
Hoppas lynx tar åt sig problemet i närtid o kommer med en lösning
Undrar vad dom gjort vid uttestningen bara pudersurfat o tyckt att den funkar bra
Eller om dom provat dra kälke med den för många som köpt den har nog tänkt att använda den till sånt ..
En lösning kan ju vara att byta ut kylaren mot front kylaren från GT1200 .
Så han får o byte bort den mot renegade...
Hoppas lynx tar åt sig problemet i närtid o kommer med en lösning
Undrar vad dom gjort vid uttestningen bara pudersurfat o tyckt att den funkar bra
Eller om dom provat dra kälke med den för många som köpt den har nog tänkt att använda den till sånt ..
En lösning kan ju vara att byta ut kylaren mot front kylaren från GT1200 .