Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 11 januari 2013, 14:38
- Skoter: commander 600 etec-13, commander 600 etec-11
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Anledningen till varmgång vid plusgrader är att kylarnas placering i kombination med kamhöjden på mattan är felaktig.
När snön blir blöt, följer den inte med mattan utan kammarna sprätter bara ut den bakåt
och fastnar i stänkskyddet och längst bak i tunneln.
Lösningen är att ha en kylare längst bak, helst en vinklad kylare i skarven mellan chassie och stänklapp,
bla Yamaha RS Venture har den lösningen och det funkar klockrent.
Jag har själv en Commander-600 ( 2013 )
och märker att så fort det blir töväder vill den gå varm och kylfläkten går hela tiden.
När snön blir blöt, följer den inte med mattan utan kammarna sprätter bara ut den bakåt
och fastnar i stänkskyddet och längst bak i tunneln.
Lösningen är att ha en kylare längst bak, helst en vinklad kylare i skarven mellan chassie och stänklapp,
bla Yamaha RS Venture har den lösningen och det funkar klockrent.
Jag har själv en Commander-600 ( 2013 )
och märker att så fort det blir töväder vill den gå varm och kylfläkten går hela tiden.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 23 april 2013, 20:53
- Skoter: 2014 lynx adventure 1200,2010 xtrim 800 mountain
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Har samme matta 44mm og 7t drivhjul som på commander 800 på min 2014 adventure 1200. Har også nedkappet stänklapp. Chassi og tunnel kylare er likt. Ingen problem med varmgang på min. Ser ut som både radiator og kylfläkten er mindre på Commander en Adventure, så kanskje for dårlig dimensjonert kjølesystem i forhold til chassi/motor.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 11 januari 2013, 14:38
- Skoter: commander 600 etec-13, commander 600 etec-11
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
En fyrtaktare tänder bara på varannat varv så den bygger inte lika mycket värme som en 2t.josen skrev:Har samme matta 44mm og 7t drivhjul som på commander 800 på min 2014 adventure 1200. Har også nedkappet stänklapp. Chassi og tunnel kylare er likt. Ingen problem med varmgang på min. Ser ut som både radiator og kylfläkten er mindre på Commander en Adventure, så kanskje for dårlig dimensjonert kjølesystem i forhold til chassi/motor.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Testade idag tempen i expansionskärlet med IR tempmätare. För att se om displayen var missvisande mot verklig temp.
körde efter led i 50 knyck ser att staplarna stiger hela tiden och efter 4 km varnar lampan för överhettning stannar och sliter av sidokåpan och skjuter av med IR mätaren mot expansionskärlet, Den visar 93 grader. Kör vidare ut i ett dike och gasar på ordentligt och efter 700-800 meter sjunker staplarna ner till 6 st. Stannar igen för en ny mätning och nu visar IR mätaren 72 grader.
Kanske inget vetenskapligt test men jag tycker att det kan tolkas som att displayen visar rätt mot verklig temp.
Ger snart upp den här säsongen och parkerar skotern hos ÅF.
körde efter led i 50 knyck ser att staplarna stiger hela tiden och efter 4 km varnar lampan för överhettning stannar och sliter av sidokåpan och skjuter av med IR mätaren mot expansionskärlet, Den visar 93 grader. Kör vidare ut i ett dike och gasar på ordentligt och efter 700-800 meter sjunker staplarna ner till 6 st. Stannar igen för en ny mätning och nu visar IR mätaren 72 grader.
Kanske inget vetenskapligt test men jag tycker att det kan tolkas som att displayen visar rätt mot verklig temp.
Ger snart upp den här säsongen och parkerar skotern hos ÅF.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Rimligt!Gerka skrev:Anledningen till varmgång vid plusgrader är att kylarnas placering i kombination med kamhöjden på mattan är felaktig.
Dock får vi nog leva med kamhöjden, det är ju vad de flesta vill ha
En gång i tiden så började man porta (hålslå) mattorna med de mesta extrema kamhöjderna, förutom vikthets så var en orsak från fabrik att man fick in betydligt mer snö/iskristaller i boggie och tunnel.
Vad dessvärre inte så roligt när det slog fast i minsta vattenpöl !
Ett sätt att öka mängden iskristaller in i tunneln är att dubba mattan, t ex skruvdubb i mönster 4-2-4 , dessutom styvar de upp kammarna en aning så "sprätthöns" beteendet från mjuka kammar minskar.
Körde dubbat på en 32 matta för några år sedan och även skruvdubben river lös rejält med iskristaller.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Låter inte bra!ved skrev:Testade idag tempen i expansionskärlet med IR tempmätare. För att se om displayen var missvisande mot verklig temp.
körde efter led i 50 knyck ser att staplarna stiger hela tiden och efter 4 km varnar lampan för överhettning stannar och sliter av sidokåpan och skjuter av med IR mätaren mot expansionskärlet, Den visar 93 grader. Kör vidare ut i ett dike och gasar på ordentligt och efter 700-800 meter sjunker staplarna ner till 6 st. Stannar igen för en ny mätning och nu visar IR mätaren 72 grader.
Kanske inget vetenskapligt test men jag tycker att det kan tolkas som att displayen visar rätt mot verklig temp.
Ger snart upp den här säsongen och parkerar skotern hos ÅF.
Definitivt inte hanterbart under den säsong som väntar.
Kör du med isrivare?
Att ÅF gör något akut är tyvärr inte troligt, vill man ha maskinen i funktion under våren är man nog utlämnad till att testa lösning själv som t ex annat termostathus med större flöde, visst det kostar men funkar det så är man vinnare.
Det skulle också vara intressant att veta formulan på den kylvätska BRP använder, ligger man på gränsen temperaturmässigt kan dåliga värmeavledningsegenskaper bidra.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Har ej isrivare hur stor skillnad gör de kan de va värt att testa?Lynxfun skrev:Låter inte bra!
Definitivt inte hanterbart under den säsong som väntar.
Kör du med isrivare?
Att ÅF gör något akut är tyvärr inte troligt,
vill man ha maskinen i funktion under våren är man nog utlämnad till att testa lösning själv som t ex annat termostathus med större flöde,
visst det kostar men funkar det så är man vinnare.
Det skulle också vara intressant att veta formulan på den kylvätska BRP använder,
ligger man på gränsen temperaturmässigt kan dåliga värmeavledningsegenskaper bidra.
Vågar inte skruva själv i maskinen med tanke på garantin på skotern risk att man får på skallen om man byter något på eget bevåg.
Tycker att de låter troligt att det är något med mattan och kylarens placering.
Men då borde väl alla vara drabbade av varmgång ?
Alla kan väl inte åka i minus 15 och 50 cm puder jämt.
De borde va upplysta om problemet i Rovaniemi så de borde komma med ett åtgärdspaket om de är rädda om sina trogna kunder.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Isrivare i någon form, t o m bara ett par mossrivarfjädrar i bakkant på skidorna gör en viss skillnad, speciellt i det före som är nu på många ställen.ved skrev:Har ej isrivare hur stor skillnad gör de kan de va värt att testa?
Vågar inte skruva själv i maskinen med tanke på garantin på skotern risk att man får på skallen om man byter något på eget bevåg.
Tycker att de låter troligt att det är något med mattan och kylarens placering. Men då borde väl alla vara drabbade av varmgång? Alla kan väl inte åka i minus 15 och 50 cm puder jämt.
De borde va upplysta om problemet i Rovaniemi så de borde komma med ett åtgärdspaket om de är rädda om sina trogna kunder.
Högkammat kräver generellt mer kylning, sedan beror det på hur man kör, att puttra fram på 5000 rpm i 50-70 ger ju varken optimalt flöde i systemet eller överflöd av "iskristaller" i tuneln.
Kör man mest ved och pulka/sladd är ingen av de modernare 2-taktarna något bra alternativ utan då är det 600 ACE eller snart 900 ACE som är lämpligast.
Garanterat är de upplysta i tomtestaden, dock jobbar de i en storkoncern numer iom ägandet från BRP så snabba beslut eller olika teståtgärder får inte ÅF ta själva som förr i tiden utan man måste invänta en sammantagen åtgärd om problemet är vida spritt, dock gör ju de seriösa oftast vad de kan.
Skruva själv och testa törs man göra, se bara till att informera ÅF, säger denne tvärt nej till att t ex montera högflödestermostathus så slår bollen tillbaka dvs bara parkera maskin hos ÅF.
Vid kommunikation med ÅF, se till att dokumentera problemen, att denne skriver in det i bossweb och att du som kund får ett ärendenummer eller motsvarande som kvitto på att saken är under utredning. Då har man dessutom dokumentering i tid och rum och kan kräva åtgärder i rimlig tid.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Det får bli ett snack med ÅF till att börja med.
Blir spännande att se hur de reagerar på problemet !
Isrivare och större stänklapp blir säkert nödlösningen denna vinter för min del.
Någon som vet hur många Commander-800 som är sålda denna vinter ?
Blir spännande att se hur de reagerar på problemet !
Isrivare och större stänklapp blir säkert nödlösningen denna vinter för min del.
Någon som vet hur många Commander-800 som är sålda denna vinter ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 23 april 2013, 20:53
- Skoter: 2014 lynx adventure 1200,2010 xtrim 800 mountain
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Har prøvd flere typer isriverer, og Anbefaler denne typen isriver, fungerer bra og kan rygge med de nede. Kan evnt monteres i nedre hullet på boggiskinne til fremre saks som på bildet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.