Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8st i Sverige.
Tydligen bara 8st i Sverige.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Med risk för att vara tjatig!Beppoe skrev:Jag fick höra att det inte är några ändringar på 2015 pga för få reklamationer.
Tydligen bara 8st i Sverige.
Som jag sa 9 januari, maskinerna är vad de är och som ägare får man bita i det sura och agera för att man ska kunna nyttja sin maskin säsongen ut .
-Högflödestermostat http://www.gripnripracing.com/product_i ... cts_id=206
-Lång stänka
-Isrivare
-Ventilera mera
Småpengar i sammanhanget, i ägarens hand/brevlåda efter 8-12 dagar.
Sedan kan man, jag säger kan inte ska då det är på egen risk !
-Undersöka sambandet mellan CTS specifikationer och monteringspunkt vs förbränningstemperatur och staplarna på tempmätaren.
Kostar en KOSO avgastempgivare a 1000-3000 skr http://www.twostroke.se/group.asp?group=10299
Från detta kan man dra slutsatser och sedan agera med ett motstånd a 2 kr eller en plug n go http://www.gripnripracing.com/product_i ... cts_id=189 för 500 kr .
Man kan även undersöka om det skiljer i specs på CTS 2009-2014 som nämnts tidigare, kan vara så att en 2012 CTS vore bättre, kanske t o m en från en Ski Doo Freeride Race Edition.
Specar finns i verkstadshandböckerna hos era handlare
Voila, våren är räddad med 6-10 k och detaljer får vänta till Silly Season
Ingen ägare kommer att se någon långsiktig lösning från Lynx under våren är min ödmjuka uppfattning så vill man köra så får man bita....
Att ropa garanti och reklamation är inget man förflyttar sig på vårfjället med , sånt är en senare fråga som kanske aldrig besvaras officiellt inom den 2 åriga garantitiden av rent affärsmässiga orsaker som er ÅF absolut inte kan råda över.
Vi har i alla år fått tweaka maskiner för att de ska gå att bruka så inget konstigt med det!
En 800 Etec i XU chassiet kan väl inte någon trott på som veddragare i 18 kmh, däremot alldeles utmärkt och inga kylningsproblem över 5500 rpm så "throttle up some is the cure for those who dare".
Mao, det är precis som att köra på dålig is eller att klättra i lavinfarlig terräng, det är eget huvud som avgör hur man agerar före, under och efter en situation uppstår och man ska alltid ha en eller flera alternativa vägar att gå efter då en situation uppstår.
Alternativen finns, du som ägare bestämmer åtgärder
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Ja det är väl typiskt åf att inte förmedla problemen till BRP min åf sa att dom hade 15st som klagat på kylningen att den gick varm för ingenting
Nåja vi har ju ett år till att klaga under garantitiden så nått måste ju ske för har dom inte ändrat nått så kommer problemen att fortsätta även nästa säsong med nya kunder som är förbannade på samma problem..
Nåja vi har ju ett år till att klaga under garantitiden så nått måste ju ske för har dom inte ändrat nått så kommer problemen att fortsätta även nästa säsong med nya kunder som är förbannade på samma problem..
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Förstår inte fullt ut hur du menar!?quvist skrev:Ja det är väl typiskt åf att inte förmedla problemen till BRP min åf sa att dom hade 15st som klagat på kylningen att den gick varm för ingenting
Nåja vi har ju ett år till att klaga under garantitiden så nått måste ju ske för har dom inte ändrat nått så kommer problemen att fortsätta även nästa säsong med nya kunder som är förbannade på samma problem..
Lösningar söker man ju i samråd med spegeln och i vissa fall via sin ÅF!
Jag är övertygad om att de seriösa ÅF:arna förmedlar allt och mer därtill mot BRP och Lynx R&D av de sakliga synpunkter de får från sina kunder.
Hur nytillkomna mindre rutinerade/inarbetade ÅF agerar törs jag inte säga, det får kunderna bedöma och hantera själva mot dessa.
Hur forna "vedakörare" som köpt en Commander 800 ETEC uppfattar maskinen för att smygköra med vet jag inte heller!
Att lösningar sedan bromsas av rent affärsmässiga eller tekniska utvecklings frågor är en helt annan sak som ÅF inte råder över.
BRP gör ju en bedömning worldwide vad olika åtgärder kan innebära för en eller flera chassiekategorier med samma drivlina och kan räknenissarna tjäna på att hålla igen så gör de det, återigen er ÅF råder inte över detta heller.
Så mitt råd är som tidigare, sök lösningar själva initialt, att lägga 3-8 k på en maskin för 150 k och kunna nyttja den är ju ett val som finns, sedan kan diskussionen tas under "silly season" .
Samt, var sakliga och konkreta i kommunikation med ÅF, delge bara er egen upplevelse av problem, "hört på internet" gör att dövörat slår till .
Se till att era synpunkter registreras, skriv gärna ned dem, maila ÅF eller ta med på ett usb-minne så de kan klippa in texten i sitt rapportsystem.
Se sedan till att ni får ut ett ärendenummer, då kan ni sedan nyttja det vid kommunikation med BRP Sverige samt i värsta fall BRP centralt i Valcourt via deras rapportsystem, utan ärendenummer händer inget, i alla fall inte med någon brådska!
http://www.brp.com/en-us/customer-service
"Det finns inga problem utan bara lösningar" !
För övrigt är det rent löjligt att se en Commander 800 med trippelupsättning isrivare, en uppsättning fäst i främre nedre a-armsbultarna, en uppsättning i krängningshämmarinfästningen och en uppsättning i boggien
3 par isrivare av vettig kvalitet betalar 1,5 högflödestermostat samt 1 Plug n Go i brevlådan efter 10 dagar !
Kom inte ens ihåg att ta upp telefonen och ta en bild
"Carpe Diem" är ju känt, Låt "Carpe Glacies Cristallum" gälla
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Men snälla inte ska väl jag som kund vara tvungen att modifiera skotern för flera tusen för att kunna använda den normalt tex normal led körning utan pulka ....
Säger väl ingenting om den går upp i temp när det är hårda o isiga förhållanden
Men att den går i kok efter led i 40 km/h med 5 cm lössnö på spåret är väl ändå ett misslyckade från lynx och då säga att man är tvungen att öka farten till 60-70 km/h för den inte ska koka
För det finns ju inte alltid möjlighet att köra så fort efter lederna
skämt o sido
(Dom skulle ha skrivit i broschyren att den kan endast användas vid lössnö körning och ej efter led för risk för varmgång dragkroken är för syns skull får ej användas till att dra med)
nåja har provat min i förhållanden från minus 30 till plus 10 o den går lika lätt varm vid minus 30 som vid plus 10 så frågan är ju om det inte strular kring termostaten ändå och det blir väl att bygga om den själv för skotrar är ju världens dyraste halvfabrikat
Säger väl ingenting om den går upp i temp när det är hårda o isiga förhållanden
Men att den går i kok efter led i 40 km/h med 5 cm lössnö på spåret är väl ändå ett misslyckade från lynx och då säga att man är tvungen att öka farten till 60-70 km/h för den inte ska koka
För det finns ju inte alltid möjlighet att köra så fort efter lederna
skämt o sido
(Dom skulle ha skrivit i broschyren att den kan endast användas vid lössnö körning och ej efter led för risk för varmgång dragkroken är för syns skull får ej användas till att dra med)
nåja har provat min i förhållanden från minus 30 till plus 10 o den går lika lätt varm vid minus 30 som vid plus 10 så frågan är ju om det inte strular kring termostaten ändå och det blir väl att bygga om den själv för skotrar är ju världens dyraste halvfabrikat
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
(Dom skulle ha skrivit i broschyren att den kan endast användas vid lössnö körning och ej efter led för risk för varmgång dragkroken är för syns skull får ej användas till att dra med)
Japp de borde va med i broschyren. Intressant om man fick prova de skotrar som kan dra sladd/ pulka utan varmgång. Ser fram i mot att läsa sledtrax långtest av commander 800.
Om nu vissa skotrar klarar det så måste något va fel på de som inte klarar det. Och vad är felet? Gastummen lite svårt med sladd/pulka/ felaktig komponent/ mänskliga faktorn vid tillverkning/ skoterägaren som kräver att skotern ska funka/ eller en skoter som är felkonstruerad i kylsystemet för sin uppgift.
Jag tror på det senaste den är helt enkelt underdimensionerad i kylsystemet. Men det kommer BRP aldrig att erkänna.
Japp de borde va med i broschyren. Intressant om man fick prova de skotrar som kan dra sladd/ pulka utan varmgång. Ser fram i mot att läsa sledtrax långtest av commander 800.
Om nu vissa skotrar klarar det så måste något va fel på de som inte klarar det. Och vad är felet? Gastummen lite svårt med sladd/pulka/ felaktig komponent/ mänskliga faktorn vid tillverkning/ skoterägaren som kräver att skotern ska funka/ eller en skoter som är felkonstruerad i kylsystemet för sin uppgift.
Jag tror på det senaste den är helt enkelt underdimensionerad i kylsystemet. Men det kommer BRP aldrig att erkänna.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Vad är det som säger att "den går i kok"?
# CTS och tempmätaren, antingen staplar eller den digitala som säkert en del ägare köpt till?
# Konstaterad kokning med kylvätsketemperatur på 105-110 grader Celsius?
# Avgastemp som går över gränsen?
Ögat ser mätarna men stämmer mätarna fullt ut med verkligheten?
Hastighetsmätaren och varvräknaren gör det inte så varför skulle de andra göra det?
Det vi vet är att ECM varnar och börjar backa tändningen vid 86 grader Celsius signalen från CTS som sitter högst upp, dvs varmaste stället i kylsystemet !
Nåväl, vi kan diskutera Pro/Con i det oändliga oavsett det gäller den enskilda kunden eller olika åtgärder/eller inga från ÅF/BRP och sanningen ligger någonstans däremellan.
Det kan ju vara så att en del kunders användningsområde tydligt pekar på behov av en annan motorkonfiguration och/eller kamhöjd på mattan.
Vem som sedan framhärdat att det skulle bli en Commander 800 för vedkörningen och bastudiskussionerna är mellan köpare och säljare ett gemensamt ansvar men köparen tar ju beslutet.
Kunniga säljare kanske hade/skulle talat om att det skulle behövas kompletteringar för 6-8 k för 50 % av kunderna om man regelmässigt kör under 5500 rpm .
Nilan följer ju fortfarande med vid 7000 rpm
Jag säger som förut, inte alls märkvärdigt att man får komplettera halvfabrikatet, det har vi gjort sedan 60 talet och kommer att få göra åtskilliga år ännu, egentligen alltid !
Det kan ju vara så att de ägare till Commander 800 ETEC som kör mestadels led, skare och sällan över 70 kph skulle må bättre med en 32 eller 38 kammad matta kompletterad med några dubb.
Det är ju inte heller någon märkvärdig modifiering!
# CTS och tempmätaren, antingen staplar eller den digitala som säkert en del ägare köpt till?
# Konstaterad kokning med kylvätsketemperatur på 105-110 grader Celsius?
# Avgastemp som går över gränsen?
Ögat ser mätarna men stämmer mätarna fullt ut med verkligheten?
Hastighetsmätaren och varvräknaren gör det inte så varför skulle de andra göra det?
Det vi vet är att ECM varnar och börjar backa tändningen vid 86 grader Celsius signalen från CTS som sitter högst upp, dvs varmaste stället i kylsystemet !
Nåväl, vi kan diskutera Pro/Con i det oändliga oavsett det gäller den enskilda kunden eller olika åtgärder/eller inga från ÅF/BRP och sanningen ligger någonstans däremellan.
Det kan ju vara så att en del kunders användningsområde tydligt pekar på behov av en annan motorkonfiguration och/eller kamhöjd på mattan.
Vem som sedan framhärdat att det skulle bli en Commander 800 för vedkörningen och bastudiskussionerna är mellan köpare och säljare ett gemensamt ansvar men köparen tar ju beslutet.
Kunniga säljare kanske hade/skulle talat om att det skulle behövas kompletteringar för 6-8 k för 50 % av kunderna om man regelmässigt kör under 5500 rpm .
Nilan följer ju fortfarande med vid 7000 rpm
Jag säger som förut, inte alls märkvärdigt att man får komplettera halvfabrikatet, det har vi gjort sedan 60 talet och kommer att få göra åtskilliga år ännu, egentligen alltid !
Det kan ju vara så att de ägare till Commander 800 ETEC som kör mestadels led, skare och sällan över 70 kph skulle må bättre med en 32 eller 38 kammad matta kompletterad med några dubb.
Det är ju inte heller någon märkvärdig modifiering!
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Ytterligare ett alternativ är att öka luftflödet genom motorrummet !
Det kräver 2 saker, dels en ventilering i bakkant på sidokåporna och dels en ökad inströmning från fronten.
Ventilering ut går att lösa med borrmaskin eller de designade varianter som finns på marknaden.
Ventilering in går att lösa med en enkel form av huvscoop för att öka arean som tar in luft (ställ er på knä framför maskinen så ser ni att det är inte många dm3 för ingående luft)
Går också att boosta med en motorrumsfläkt för båtar.
Attwodd enligt bild ger 4 m3/min i 75 mm versionen med 2,5 Amp strömförbrukning, kostar ca 300 kr.
Fläkt, rör samt stos/anslutningar för 500-700 kr ger ett svalare motorrum och svalare variatorer.
http://www.marineonline.se/attwood-in-l ... t-12v.aspx
Det kräver 2 saker, dels en ventilering i bakkant på sidokåporna och dels en ökad inströmning från fronten.
Ventilering ut går att lösa med borrmaskin eller de designade varianter som finns på marknaden.
Ventilering in går att lösa med en enkel form av huvscoop för att öka arean som tar in luft (ställ er på knä framför maskinen så ser ni att det är inte många dm3 för ingående luft)
Går också att boosta med en motorrumsfläkt för båtar.
Attwodd enligt bild ger 4 m3/min i 75 mm versionen med 2,5 Amp strömförbrukning, kostar ca 300 kr.
Fläkt, rör samt stos/anslutningar för 500-700 kr ger ett svalare motorrum och svalare variatorer.
http://www.marineonline.se/attwood-in-l ... t-12v.aspx
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Hallojs, nu har det kommit en åtgärd från brp till Commander 800. Det skall monteras isrivare i boggien, lång flärp, huv från Yeti 550 med mer lufthål, göra något åt fläkten samt sänka flödet på vattnet så att fläkten hinner kyla vattnet i kylaren bättre än innan. Hoppas att det fungerar. Alla prylar är beställda upp till Kiruna iaf så dom börjar nog ta in maskinerna när som helst.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Glädjande
Postade den lösningen för vårkörning på DT redan 2012, nästan så man misstänker att de tjuvläser .
Det som behövs är att öka arean framåt för intag av luften dvs någon form av Scoop, knäböj framför maskinen och uppskatta nuvarande area, det är inte många cm3.
Givet ska alla typer av snömask bort då de inte fungerar i vintermiljö, insläppet blir mer eller mindre 0 .
En kille i Labrador gjorde så enkelt att han skar en oljedunk som ett scoop, tejpade fast den med silvertejp och körde senvåren 2012 utan problem med en 600. Yeti 550 vs Commander 800 Jag vidhåller fortfarande att fläkten inte ska behöva gå vid normal körning utan den skall vara ett komplement.
Säkerligen är det så också att man får bättre flöde genom att räta någon krök på slangarna så man slipper kavitationsförluster hos kylvätskan
Postade den lösningen för vårkörning på DT redan 2012, nästan så man misstänker att de tjuvläser .
Det som behövs är att öka arean framåt för intag av luften dvs någon form av Scoop, knäböj framför maskinen och uppskatta nuvarande area, det är inte många cm3.
Givet ska alla typer av snömask bort då de inte fungerar i vintermiljö, insläppet blir mer eller mindre 0 .
En kille i Labrador gjorde så enkelt att han skar en oljedunk som ett scoop, tejpade fast den med silvertejp och körde senvåren 2012 utan problem med en 600. Yeti 550 vs Commander 800 Jag vidhåller fortfarande att fläkten inte ska behöva gå vid normal körning utan den skall vara ett komplement.
Säkerligen är det så också att man får bättre flöde genom att räta någon krök på slangarna så man slipper kavitationsförluster hos kylvätskan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.