BLI! skrev:Hei folkens
I vinter ble 2 til 3 å drastiske tiltak har blit gjort.
X-Trim'en har blit solgt å en "bestefar" skuter handla inn.
Det endte med en 59 Yeti 600 ACE 2011
Har nå tenkt å bygge en kupe/pulka til sleden min. (Montana prof)
Regner med folket her inne har noe slikt eller kjenner noen som har!
Bilder og lignende hadde vært kjempe!
Har tenkt å lage den slik at den ikkje er for tungvint å ta den av for å frakte gods!
Har sett lit på materiale også, male vanlig kryssfiner, eller fleske til med dyrere vannfast kryssfiner.
Men vil holde vekten nede da eg antagelig blir stående aleine for å ta den av og på!
Prøver og legge ved et bilde av en vi kjørte forbi i Finnmark på jakt i høst!
Hej och hå!
Det här är en modell av Plywoodkälke som jag tänkte bygga innan jag fick tag i en glasfiberpulka.
Har med andra ord ej gjort verklighet av skissen men den bör fungera mycket bra till det den är tänkt att göra. Tanken var att göra ett riktigt bra underrede och sedan bygga denna av "vanlig" plywood men i klass B limmade WBP. (Så heter det i Sverige, JAG kallar det Klass 1 plywood.) Som vanligt ska det vara låg vikt men hålla bra så den egentliga botten är i verkligheten botten som finns i kälken.
Enkel tätningslist fixar resten: Exempel: https://webshop.ahlsell.com/vivp/catalo ... SE_100.pdf
Konstruktionen i sig håller väl ihop även om man vill lyfta av den och ställa den åt sidan.
Hur som helst.
Tanken var att göra en låda till mig själv för att kunna köra kläderna, maten (drycker?) och familj och så vidare utan att behöva mer än en kälke. Personligen har jag åkt Nilapulkor av ett par generationer, men jag känner mig absolut inte trygg i en. Där jag kör till stugan så kör jag troligen 90% efter älven som är en väldigt bra transportled. Har just där aldrig suttit i en pulka men i en Nila och liknande kan jag inte sitta i utan att tänka på vad som kan hända om man går igenom isen. Än mindre hade jag satt familjen i den pulkan.
Så... Öppen upptill men med vindruta för persontransport, och helt stängd för torr transport av matvaror, men med plats för bränsledunkar som ska vara på avstånd från maten när jag själv kör.
Nu till en, återigen snabb skiss, till funktionen. Vindrutan fäller man fram när man ska använda den som packkälke. Sitsen med ryggstöd fäller man ut om man ska transportera personer (Finns plats för bensindunkar). Vid sits och ryggstöd finns gångjärn. Vid endast packning fäller man ihop sätet och då stänger man lastutrymmet (efter röd linje) Och får plats med en massa oömma varor bakom lådan. Bränsle och så vidare. Modellen hade varit perfekt om man kunde öppna en lucka framtill. Den får man sätta dit om man vill, jag skippar den av den enkla anledningen att den aldrig hade gått att öppna. Snö sätter stopp under vintern och den är svår att få tät under vårföret med vatten. Men det beror på använding och körsätt.
Mer utförlig ritning kan jag göra på förfrågan...
plutten skrev:Nån som byggt en bra och fungerande packkälke? och som har en ritning till densamma. Hade tänkt att bygga mig en egen
Drog ihop en snabb skiss/ ritning på min packkälke med mått. Tycker det är bra storlek på den
och den väger inte alls mycket. Sen är den lätt att bygga och byggd för att hålla. Oftast när kälkar
av all dess slag går sönder så är det någon del av fjädringen som är boven i dramat. Därav saknar
min kälke fjädring.
Det går att bygga stadig fjädring, men då ska man hitta dämpare och fjäder som är kraftigt byggd
men fungerar trots kälkens låga vikt. Sen är den byggd med en enda stor sarg för att jag inte
gillar Gofort, Nila och alla andra modeller som använder Scanbackar eller låda som gör att man
blir "låst". Då tycker jag att det är bättre att göra en lös låda som man kan ta bort om man vill.
På skissen ser du hur det hade kunnat se ut om man gör skidorna i slitplast. Typ som http://www.gofort.se/default.asp?ID=124&menu_item=124
Som U profilen som du fäster på själva plasten fungerar det att använda pendelskena med
E-nummer: 1121512. Se bilden nedan. Då behövs en liten klack som skenan kan glida efter.
Det är den jag ritade in på vänstra benet. Hade dock sett lite annorlunda ut i verkligheten, men
du förstår nog.
Annars fungerar det bra med vanliga skidor, som jag har på min kälke. Viktigt att montera
gummikuddar som begränsar rörelsen, likadant som det är på skotrar. Annars börjar kälken
lätt hoppa bakom skoter.
Totala höjden från överdelen av ramen till benen slut på min kälke och på skissen är ca. 400mm.
Fungerar bra att dra efter Boondockern trots att draget är lågt. Vid stillastående ser det lite lustigt
ut, men när man kör är skoterns fjädring sällan i toppläge. Vill man ha draget högre så är det bara
att vinkla upp det lite. Går ju även att göra hela kälken högre men då får man även högre tyngdpunkt.
Titta på: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=92
Material för ram: 20x20x2mm
Material för ben: 40x40x3mm
BLI! skrev:Min lever i beste velgående.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=126
Dempingen fungere ok med gjevlig smøring.
Sku eg forbedre den ville eg ha gått for noe rustfritt materiale til demp delen.
Og forsterka draget.
Inkko skrev:Så här gjorde jag min fjädring och funkar kanon...