Hej.
Kan någon vänlig själ skicka upp en länk där man kan jämföra dessa två i detalj. Eller ännu hellre skriva upp vad som skiljer dessa två. Det jag själv läst mig till är att Adventure har lägre kammar, bredare mellan skidorna och bättre stötdämpare. Stämmer detta ? Finns det mer som skiljer vad gäller boggien ? Och annat ?
Ranger Mountain 2004 vs. Adventure 800 2005
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Ranger Mountain 2004 vs. Adventure 800 2005
Kort och gott kan man säga att det är samma maskin, men med lägre kammar och lite mer touringanpassad.
I regel är en Adventure ett vettigare köp än en Mountain. Ofta färre, lugnare mil och något äldre ägare.
I regel är en Adventure ett vettigare köp än en Mountain. Ofta färre, lugnare mil och något äldre ägare.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Ranger Mountain 2004 vs. Adventure 800 2005
Adventure-800 är inget annat än en RAVE-800
med 144" lång matta istället för 121" lång matta.
Adventure-800 blev utsedd till bästa Cross Over/Hybrid maskin av tidningen SnoRider under säsongen 2004/2005.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ranger Mountain-800 ( 2003 & 2004 ) var LYNX fabrikens
första försök att bygga en mera renodlad "freeride" maskin av sina sportmaskiner.
( Jag skulle inte vilja kalla den lössnömaskin/djupsnömaskin )
Skillnader mot både RAVE-800 & Adventure-800 är bla:
* 141 Hk.
* Bättre förgasare
* Bättre avgas pipa.
* Högkompressions topplock.
* 23/43 Drevning
* Bakåt flyttad boggi för minskad attack vinkel mot snön.
* Matta med 51 mm kammar.
* Smalare framvagn.
* Annan tändkurva ( EJ bekräftat )
med 144" lång matta istället för 121" lång matta.
Adventure-800 blev utsedd till bästa Cross Over/Hybrid maskin av tidningen SnoRider under säsongen 2004/2005.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ranger Mountain-800 ( 2003 & 2004 ) var LYNX fabrikens
första försök att bygga en mera renodlad "freeride" maskin av sina sportmaskiner.
( Jag skulle inte vilja kalla den lössnömaskin/djupsnömaskin )
Skillnader mot både RAVE-800 & Adventure-800 är bla:
* 141 Hk.
* Bättre förgasare
* Bättre avgas pipa.
* Högkompressions topplock.
* 23/43 Drevning
* Bakåt flyttad boggi för minskad attack vinkel mot snön.
* Matta med 51 mm kammar.
* Smalare framvagn.
* Annan tändkurva ( EJ bekräftat )
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se