Commander-800 E-Tec ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Då var maskinen inlämnad för update !
Kylsystemsombyggnad, kontrolldragning skruvar i pyramiden,
ny programvara i ECU och kontroll att rätt boggihjul sitter på plats...
Kylsystemsombyggnad, kontrolldragning skruvar i pyramiden,
ny programvara i ECU och kontroll att rätt boggihjul sitter på plats...
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Hej
Har fått min Commander-800 ( 2014 ) uppdaterad nu med nya kylaren mm.
Var ute och testade lite idag med en sladd efter, -1C till -3C utetemp och körde mellan 10-15 km/h.
Var ute ca 1 timme.
Hade väl inte sladden ställd så att det gick jättetungt men säkert tyngre än en vanlig pulka.
Maskinen låg konstant på 4st rutor i värmestapeln.
Får väl säga att hittills är jag nöjd.
Andreas
Har fått min Commander-800 ( 2014 ) uppdaterad nu med nya kylaren mm.
Var ute och testade lite idag med en sladd efter, -1C till -3C utetemp och körde mellan 10-15 km/h.
Var ute ca 1 timme.
Hade väl inte sladden ställd så att det gick jättetungt men säkert tyngre än en vanlig pulka.
Maskinen låg konstant på 4st rutor i värmestapeln.
Får väl säga att hittills är jag nöjd.
Andreas
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Var också ute idag första läget att testa efter uppdateringarna som gjorts.
Plusgrader och lite snö.
Samma förhållande som förra säsongen när skotern gick varm.
Den låg på 4 staplar hela tiden oavsett hur jag körde.
Tycker att det blev bra och jag är nu nöjd.
Plusgrader och lite snö.
Samma förhållande som förra säsongen när skotern gick varm.
Den låg på 4 staplar hela tiden oavsett hur jag körde.
Tycker att det blev bra och jag är nu nöjd.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Problemet med varmgång beror tyvärr delvis på en för hög flödeshastighet genom kylsytemet.
Är flödeshastigheten för hög hinner kylvätskan inte lämna av värme i kylarna tillräckligt mycket utan det varma vattnet rusar bara runt i systemet.
Alla ni som jobbat med vattenburen värme eller värmepumpar vet att man måste anpassa hastigheten på cirkulationspumpar för att få det önskvärda delta förfållandet (Bergvärme: Radiatorkrets = 8 grader, Köldbärare=3 grader), dagens värmepmpar gör det automatisk
I uppgraderingen och standard på 2015 års maskiner sitter en nästan 100% större kylare som fått en ändrad placering i kombination med en betydligt starkare kylfläkt och ändrad luftstyrning med utblås av luftflödet från fläkten istället för att värmen blir kvar i motorrummet.
Den har också fått en strypning av flödet i radiatorkretsen vilket är den rätta vägen att gå
Är flödeshastigheten för hög hinner kylvätskan inte lämna av värme i kylarna tillräckligt mycket utan det varma vattnet rusar bara runt i systemet.
Alla ni som jobbat med vattenburen värme eller värmepumpar vet att man måste anpassa hastigheten på cirkulationspumpar för att få det önskvärda delta förfållandet (Bergvärme: Radiatorkrets = 8 grader, Köldbärare=3 grader), dagens värmepmpar gör det automatisk
I uppgraderingen och standard på 2015 års maskiner sitter en nästan 100% större kylare som fått en ändrad placering i kombination med en betydligt starkare kylfläkt och ändrad luftstyrning med utblås av luftflödet från fläkten istället för att värmen blir kvar i motorrummet.
Den har också fått en strypning av flödet i radiatorkretsen vilket är den rätta vägen att gå
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
- Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014
600 E-Tec
Jag har en Commander-600 E-Tec ( 2014 )
Före ombyggnationen höll motor temperaturen sig på rätt sida av överhettnings temp gränsen
om jag kunde hålla motorvarvet på minst 5500 r/m.
jag tror att det gäller 800 e-tec också
Det betyder att vattenpumpen ökade flödes hastigheten.
Kylförmågan i kylaren beror på rörsystemets area.Stor kylare med många rör
kyler naturligtvis bättre än en liten.Man kan inte ha strypningar utanför kylaren
Då får kylaren för litet vatten att kyla och motorn för liten kyld vattenmängd.
Kylarens genomströmnings kalibrering bestämmer
flödeshastigheten .
Skulle strypning utanför kylaren vara bra,
borde en sänkning av varvtalet/pumpkapaciteten
vara medicinen.Det fungerade inte på min maskin
Det är tydligt att kylarstorleken i 800 och 600
av 2014 års modeller är i minsta laget,tillsammans med inte optimalt luftflöde
till och från kylaren, blir den luftkylda kylarens kapacitet för låg
Före ombyggnationen höll motor temperaturen sig på rätt sida av överhettnings temp gränsen
om jag kunde hålla motorvarvet på minst 5500 r/m.
jag tror att det gäller 800 e-tec också
Det betyder att vattenpumpen ökade flödes hastigheten.
Kylförmågan i kylaren beror på rörsystemets area.Stor kylare med många rör
kyler naturligtvis bättre än en liten.Man kan inte ha strypningar utanför kylaren
Då får kylaren för litet vatten att kyla och motorn för liten kyld vattenmängd.
Kylarens genomströmnings kalibrering bestämmer
flödeshastigheten .
Skulle strypning utanför kylaren vara bra,
borde en sänkning av varvtalet/pumpkapaciteten
vara medicinen.Det fungerade inte på min maskin
Det är tydligt att kylarstorleken i 800 och 600
av 2014 års modeller är i minsta laget,tillsammans med inte optimalt luftflöde
till och från kylaren, blir den luftkylda kylarens kapacitet för låg
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 12 mars 2013, 13:56
- Skoter: Commander 600 etec, Boondocker 3700 600
Re: 600 E-Tec
Hänger inte riktigt med här !commander 2014 skrev:Jag har en Commander-600 E-Tec ( 2014 )
Före ombyggnationen höll motor temperaturen sig på rätt sida av överhettnings temp gränsen
om jag kunde hålla motorvarvet på minst 5500 r/m.
jag tror att det gäller 800 e-tec också
Det betyder att vattenpumpen ökade flödes hastigheten.
Kylförmågan i kylaren beror på rörsystemets area.Stor kylare med många rör
kyler naturligtvis bättre än en liten.Man kan inte ha strypningar utanför kylaren
Då får kylaren för litet vatten att kyla och motorn för liten kyld vattenmängd.
Kylarens genomströmnings kalibrering bestämmer
flödeshastigheten .
Skulle strypning utanför kylaren vara bra,
borde en sänkning av varvtalet/pumpkapaciteten
vara medicinen.Det fungerade inte på min maskin
Det är tydligt att kylarstorleken i 800 och 600
av 2014 års modeller är i minsta laget,tillsammans med inte optimalt luftflöde
till och från kylaren, blir den luftkylda kylarens kapacitet för låg
Skall även 600:orna byggas om ?
Eller har du bekostat detta själv ?
/Magnus
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
- Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Comm 600 e-tec omfattas INTE av fabrikens kampanj!
Många 600 e-tec har samma problem som 800 e-tec
Min maskin kördes 13 mil på hela vintern i fjol.Var inte roligt!
Varje gång jag var ute kunde jag köra max 2 km innan den överhettades
Stanna och vänta på nerkylning.
Till saken hör att leden från vår stuga till fjället är en
krokig,dålig" slakmota".Det är svårt att köra över 20 km/h
Men ett modernt kylsystem skall klara detta.
Jag har åtgärdat maskinen enligt tidigare"tråd"
med viss goodwill sponsring av min ÅF.
Hittils har temp. hållit sig ok.väntar på vårvärme och pulka
dragning för att vara helt säker .
sä
Många 600 e-tec har samma problem som 800 e-tec
Min maskin kördes 13 mil på hela vintern i fjol.Var inte roligt!
Varje gång jag var ute kunde jag köra max 2 km innan den överhettades
Stanna och vänta på nerkylning.
Till saken hör att leden från vår stuga till fjället är en
krokig,dålig" slakmota".Det är svårt att köra över 20 km/h
Men ett modernt kylsystem skall klara detta.
Jag har åtgärdat maskinen enligt tidigare"tråd"
med viss goodwill sponsring av min ÅF.
Hittils har temp. hållit sig ok.väntar på vårvärme och pulka
dragning för att vara helt säker .
sä
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
- Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Tillägg till tidigare inlägg.
Det finns skotrar av typ Commander 600 E-tec 2014, som köpts
för att användas som arbetsskotrar inkl. min.
De har liknande överhettningsproblem som 800 e-tec.
Det kanske är att kunna be få ner månen om man önskar
att BRP. kom med några handfasta tips om åtgärder
även om ägarna får bekosta det.
good-will hjälp skulle
skapa ökat förtroende för märke och organisation.
Det finns skotrar av typ Commander 600 E-tec 2014, som köpts
för att användas som arbetsskotrar inkl. min.
De har liknande överhettningsproblem som 800 e-tec.
Det kanske är att kunna be få ner månen om man önskar
att BRP. kom med några handfasta tips om åtgärder
även om ägarna får bekosta det.
good-will hjälp skulle
skapa ökat förtroende för märke och organisation.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 18 januari 2015, 20:34
- Skoter: Commander 800 etec 2014
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
If I remember right, the price for the new Commander 800 cooling system in Finland was 649 €.
Just to know if someone (600cc owners?) is dreaming about purchasing one.
The package includes everything you need for installing on XU models.
Just to know if someone (600cc owners?) is dreaming about purchasing one.
The package includes everything you need for installing on XU models.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 28 december 2013, 14:57
- Skoter: Lynx Commander 600 e-tec. 2014
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Do you know the kit spare part number?