Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Hände en lite kul grej idag.

Snön har ju vart helt väck här i drygt 2v, så skotern har bara stått å glänst!

Jag gick till huset breve mig för att tvätta kläder. Så såg jag att det låg nån liten grej på en utemöbel där, jag trodde det först var ett inlines hjul. Men ju närmare jag kollade så såg jag att det såg exakt ut som ett av mina små "extraboggiehjul".

Å det vare! Grannen hade hittat det mitt på vägen en bit bort. Så nu blire till å fixa en ny bult å skruva dit den igen, kanske med locktite denna gång! Snacka om tur i oturen!
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

bild (2).jpg
När jag kollade idag såg ja att boggieskenan har spruckit igen. Jag har ju förstärkare sitter där redan, men de skulle nog kännas bäst å svetsa de där ändå.

Något bra tips? :tumme:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Emil
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av RannerKing »

Det är ju biten med att svetsa aluminium som är problemet. Det går att svetsa, men det är svårt att säga hur bra det håller. Finns en anledning till att många aluminiumkonstruktioner gjuts i ett stycke, limmas eller nitas ihop.

Med förstärkarna jag gjorde här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=94 körde jag vidare med spruckna skenor. Hade två sprickor i varje skena, men ingen lika stor som din. Efter jag gjort förstärkarna stannade sprickbildningen helt. Men då var förstärkningarna gjorda efter skenorna, och jag tror jag även limmade dom på plats.

Dom där universalförstärkarna du har, har kanske inte så exakt passform som skulle behövas...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

RannerKing skrev:Det är ju biten med att svetsa aluminium som är problemet. Det går att svetsa, men det är svårt att säga hur bra det håller. Finns en anledning till att många aluminiumkonstruktioner gjuts i ett stycke, limmas eller nitas ihop.

Med förstärkarna jag gjorde här: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=94 körde jag vidare med spruckna skenor. Hade två sprickor i varje skena, men ingen lika stor som din. Efter jag gjort förstärkarna stannade sprickbildningen helt. Men då var förstärkningarna gjorda efter skenorna, och jag tror jag även limmade dom på plats.

Dom där universalförstärkarna du har, har kanske inte så exakt passform som skulle behövas...

Dina förstärkningar såg ju riktigt trevlig ut, borde tåla mycke stryk dom! :rock:

Vi får se hur noga ja är om ja fixar eller ba kör... :thumbsup:

kikade runt lite i tråden som du länkade, fan va porrig enduron såg ut där, innan du satte på dynan :P Snyggt me svart, de e bara så, hade enduron funnits me 800 motorn hade ja köpt en sån direkt bara för färgens skull :ninja:

:applåd: :kaffe:
Mvh Emil
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av RannerKing »

Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2001 ) Boggieskenor och Förstärkare... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

RannerKing skrev:Den blev bättre sen...

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=840
Stiligt å stilrent! :kort:
Mvh Emil
Skriv svar