Bra skoter med den kända Rotax 503 motorn med dubbla förgasare.
Backväxel sitter i från fabrik, lika så dragkrok. Man saknar ibland
lågväxeln som Syncro lådan har, när man ska dra riktigt tungt.
Ranger Kingen är lanserad som en lössnöskoter/ familjetouring.
Den tar sig fram riktigt bra i lössnö även om framvagnen är i vägen
ganska mycket i snårskogen, men så är det ju en touring också.
Led egenskaperna är väl inte dom bästa men som familjetouring
duger den gott och väl.
Ett bra köp för dem som är ute efter en "skogsmoppe" men samtidigt
inte är värdelös efter leden. Dom verkar även vara eftertraktade
eftersom det inte finns så många ute på annons.
Den jag har kört har nog gått ca 1400mil nu (mätarwiren gick av vid
900mil). Det som är gjort på den är: Nytt innehåll i magnapullen, nya stift
vid sommarförvaring, ny rem någon gång samt monterat plastskidor
då originalskidorna är i plåt. Annars är det inte gjort Någonting på
den. Det säger väl en del om kvalitén!?
Lynx Ranger King-500 FC ( 1998 )
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Lynx Ranger King-500 FC ( 1998 )
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Lynx Ranger King-500 FC ( 1998 )
Författare: "Figge"
Har kört 1300 mil med min 98:a nu och är tämligen nöjd.
Ett problem har varit att klädseln på dynan inte tål
vårsolen utan börjar svettas ett tjärliknande ämne som
torkar in och bildar en stenhård yta som spricker och tar in
vatten.
Fick den omklädd hos tapetserare i Östersund i somras för 1200:-
och det verkar hitintills mycket bra.
Lagren i de små boggiehjulen är utbytta med ungefär 400 mils intervaller samt bakaxelagren 1 gång efter 1000 mil. (inget onormalt anser jag)
Cdi boxen lade av efter 900 mil, (köpte ny piratbox från Rinab)
Gaswirefördelaren gav upp efter 500 mil (Blev stående mitt på landsvägen vid överfart)
Wiren till oljempumpen gick av efter 600 mil, ca 10 mm innuti nedre justergängan, dvs det gick inte att se skadan innan det hände.
(håll koll på denna, och byt gärna vare sig det behövs eller inte)
I mitt fall blev det som en lättare tendens till värmenypning och jag
klarade mig med kolvbyte och honing på högercylindern
Högra sidan av baljan har deformeras lite av ljuddämparvärmen
Jag har monterat 270 mm plastbelag på skidorna för jag tycker den
skär ner och är lite vinglig i lössnö, skidtrycket är inte överdrivet men
ändå så tycker jag att den äter styrstål, det kan ju bero på att jag
passerar en järnväg sam asfalterad väg varenda gång jag far ut.
men ett par koromantstål per 100 mil är lite mycket på en "snömoped" tycker jag.
Man ska inte tala om rimliga priser i skotersammanhang men i
denna maskin så tycker jag att jag haft mycket skoter för pengarna
(68 000:- 1998)
Har kört 1300 mil med min 98:a nu och är tämligen nöjd.
Ett problem har varit att klädseln på dynan inte tål
vårsolen utan börjar svettas ett tjärliknande ämne som
torkar in och bildar en stenhård yta som spricker och tar in
vatten.
Fick den omklädd hos tapetserare i Östersund i somras för 1200:-
och det verkar hitintills mycket bra.
Lagren i de små boggiehjulen är utbytta med ungefär 400 mils intervaller samt bakaxelagren 1 gång efter 1000 mil. (inget onormalt anser jag)
Cdi boxen lade av efter 900 mil, (köpte ny piratbox från Rinab)
Gaswirefördelaren gav upp efter 500 mil (Blev stående mitt på landsvägen vid överfart)
Wiren till oljempumpen gick av efter 600 mil, ca 10 mm innuti nedre justergängan, dvs det gick inte att se skadan innan det hände.
(håll koll på denna, och byt gärna vare sig det behövs eller inte)
I mitt fall blev det som en lättare tendens till värmenypning och jag
klarade mig med kolvbyte och honing på högercylindern
Högra sidan av baljan har deformeras lite av ljuddämparvärmen
Jag har monterat 270 mm plastbelag på skidorna för jag tycker den
skär ner och är lite vinglig i lössnö, skidtrycket är inte överdrivet men
ändå så tycker jag att den äter styrstål, det kan ju bero på att jag
passerar en järnväg sam asfalterad väg varenda gång jag far ut.
men ett par koromantstål per 100 mil är lite mycket på en "snömoped" tycker jag.
Man ska inte tala om rimliga priser i skotersammanhang men i
denna maskin så tycker jag att jag haft mycket skoter för pengarna
(68 000:- 1998)
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Lynx Ranger King-500 FC ( 1998 )
Författare: "osla"
rangern som vi hade (en 00 me nya chassiet dock) bara gick och gick, den startade utan problem i 30 grader kallt och varmkörde den inte nå, gick hur bra som helst. riktigt mycket skoter för pengarna, speciellt beggade eftersom dom är inte så dyra.
sen framkoligheten var riktigt bra men efter led så fanns det ju dom som var bättre men den gick ju hyffsat där med.
har du funderat på att köpa en så köp, du blir inte besviken!
rangern som vi hade (en 00 me nya chassiet dock) bara gick och gick, den startade utan problem i 30 grader kallt och varmkörde den inte nå, gick hur bra som helst. riktigt mycket skoter för pengarna, speciellt beggade eftersom dom är inte så dyra.
sen framkoligheten var riktigt bra men efter led så fanns det ju dom som var bättre men den gick ju hyffsat där med.
har du funderat på att köpa en så köp, du blir inte besviken!
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Lynx Ranger King-500 FC ( 1998 )
Något att se upp med är oljepumpen. Demonterade min i höstas, och nog är det fördjävligt att nylondreven är slut redan efter 1000mil. Skämt åt sido, dessa bör man byta vid 6-800mil för att vara på säkra sidan. Jag blandar ni i tanken, vilket känns tryggt på extraskotern.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias