X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av 2stroke »

Rasmussen skrev:Ah tack för info,
då borde den vara rätt onervös med utväxling på 2.33 jämfört med original.
Nja....
( Din Original drevning var väl 22/45 )
Då du redan har 45 i nedre drev så är det lättare och billigare att laborera med det övre drevet vilket ger följande alternativ:
* 19/45 --> 2,36842 --> Lägst utväxling/Nervösast/Starkast/Lägst toppfart.
* 20/45 --> 2,25
* 21/45 --> 2,14285
* 22/45 --> 2,04545
* 23/45 --> 1,95652 --> Högst utväxling/Lugnast/Svagast/Högst toppfart.


Fördelen med att använda 49 som nedre drev är att det inte blir lika stor påfrestning
på kedjan och övre drevet då man kan använda större övre drev för att uppnå lika utväxling.

Exakt vilken matta/dimensioner har du monterat ?
( Jag har inte läst igenom hela tråden :blush: )
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Då hänger jag med, tack för förtydligande.

Sitter 21/49 på i skrivande stund tillsammans med en 44mm matta.
Hade funderingar på att dreva så utväxl landade på runt 2.14-2.2 istället men jag vete tusan,
toppfart är ointressant medans ork är av mera betydelse.

//A
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av 2stroke »

Om jag läser mellan raderna så vill du ha en maskin som ska
köras en hel del inne i skogen, dvs. "Kryzza" bland träden i ospårad snö.

Enligt min åsikt så bör du skaffa en väldigt "Snäll" TRA ramp som gör så att du kan "Kryzza"
och som gör så att du inte spinner ner dig osv osv.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Rasmussen
LynxTalk Member
Inlägg: 34
Blev medlem: 4 mars 2013, 11:00
Skoter: X-trim 600, 2010

Re: X-Trim 600 ( 2010 ) Dyna, matta och andra uppdateringar?

Inlägg av Rasmussen »

Tjo och tack

Jo det kan nog bli lite kryssande/gubbkörande,
men det jag vill uppnå primärt är att få maskinen mindre ryckig vid lågfartskörning
oavsett om det är skog eller led och om det är snällare ramper som är the way to go så får jag väl börja där.

Men för ett blåbär i variatorbranchen,
vad är då "snällare" ramp jämfört med 412 som bör vara det som sitter där original ?


Ska läsa på lite....
https://www.ibackshift.com/article/-174.asp#410_412

//a
Skriv svar