Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: Commander 800R ETEC 2016 Variator funktion... ?
Noen som har forslag til kit?
KNR har lagt ned driften.
På 600 var det easy-fix, tenker det bør være samme på 800.
Mangler punch fra midt til topp
KNR har lagt ned driften.
På 600 var det easy-fix, tenker det bør være samme på 800.
Mangler punch fra midt til topp
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander 800R ETEC 2016 Variator funktion... ?
Diablo Racing i Alta säljer fortfarande dessa V-Kit...



-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: Commander 800R ETEC 2016 Variator funktion... ?
Jojo, men 5-6000,- er for dyrt.. feks 441-ramp, 16gr vekter og en primærfjær eller to blir bare brøkdelen.. har dog ikke fått min commander enda, henter neste fredag[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander 800R ETEC 2016 Variator funktion... ?
Du har idag i Commander 800: Ramp: 413, Spring: Yellow/Green 100-260lbs, Pin: Long full 18.8g
Denna setup har alla Boondocker 2014-2015
Boondocker DS 2016-2017 har en ny setup : Ramp: 441, Spring: Purple/Pink 160-350lbs, Pin Long 16.75g
Den nya setup Boondocker DS har är för att låta maskinen bygga upp varv fort i extrem lössnöåkning men jag tror inte du kommer att finna den så lyckad på din Commander....
Maskinen kommer nog att tappa mycket prestanda i låg och mellanregister och riskera övervarvning vid en del förhållanden (speciellt 1:ans växel). På håda undelag och spår kommer den inte att leverera samma prestanda som du har idag.
För US maknaden och Ski-Doo Expedition Xtreme har man tagit fram en ny ramp 450 samt fjäder för att öka remgreppet och bättre prestanda i deras snöförhållanden (dessa säljs inte annat än som ett kit BRP # 861 805 513 ).
Jag skulle nog prova denna setup : Ramp: 414, Spring: Blue/Green 130-260 (alt. original fjäder), Pin: original 18.8g
Sekundär variator : Helix 42 grader Alt 44/42 samt Spring : Green 179-303 lbs (800-1350N)
Här bygger 800 ETEC varv föredömligt bra och prestandan bör nog öka en del...
Denna setup har alla Boondocker 2014-2015
Boondocker DS 2016-2017 har en ny setup : Ramp: 441, Spring: Purple/Pink 160-350lbs, Pin Long 16.75g
Den nya setup Boondocker DS har är för att låta maskinen bygga upp varv fort i extrem lössnöåkning men jag tror inte du kommer att finna den så lyckad på din Commander....
Maskinen kommer nog att tappa mycket prestanda i låg och mellanregister och riskera övervarvning vid en del förhållanden (speciellt 1:ans växel). På håda undelag och spår kommer den inte att leverera samma prestanda som du har idag.
För US maknaden och Ski-Doo Expedition Xtreme har man tagit fram en ny ramp 450 samt fjäder för att öka remgreppet och bättre prestanda i deras snöförhållanden (dessa säljs inte annat än som ett kit BRP # 861 805 513 ).
Jag skulle nog prova denna setup : Ramp: 414, Spring: Blue/Green 130-260 (alt. original fjäder), Pin: original 18.8g
Sekundär variator : Helix 42 grader Alt 44/42 samt Spring : Green 179-303 lbs (800-1350N)
Här bygger 800 ETEC varv föredömligt bra och prestandan bör nog öka en del...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: Commander 800R ETEC 2016 Variator funktion... ?
Kit fra BRP til Boondocker 14-15 mod er altså samme oppsett som 16-17 har standard..
Har bare fått 8mil på min 17-mod til nå. Er dårlige snøforhold for tiden, så jeg har ikke fått testet skikkelig. Erfaringene mine baserer seg på 14 mod commander som jeg har følt har manglet power på midt og topp. Sammenligner også med variatorkit som jeg benyttet til commander 600.. 414 ramp - 16,7gr vekt - 130-320 primærfjær
Har bare fått 8mil på min 17-mod til nå. Er dårlige snøforhold for tiden, så jeg har ikke fått testet skikkelig. Erfaringene mine baserer seg på 14 mod commander som jeg har følt har manglet power på midt og topp. Sammenligner også med variatorkit som jeg benyttet til commander 600.. 414 ramp - 16,7gr vekt - 130-320 primærfjær
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Har ni provat 414 rampen på 800an?
Upplever att min i 2:ans växel mest "tomvarvar" vid lägre hastigheter, händer inte mycket.
Den är helt original i variatiorer. Känns som det finns mer att hämta
Upplever att min i 2:ans växel mest "tomvarvar" vid lägre hastigheter, händer inte mycket.
Den är helt original i variatiorer. Känns som det finns mer att hämta
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Prova vikta på den lite får du mer sjuss i den. Om den orkar hålla 8000 varv vet jag inte men tomvarvet bör försvinna
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Tyvärr tror jag mycket av detta också sitter i sekundär variatorn och den 40 graders helix som sitter där.
Med denna setup varvar motorn utan att du riktigt får snurr på mattan....
Tyngre vikter brukar i regel ge bättre acceleration så länge motorn orkar med detta men man får betala i form av back-shift och den får svårare vid "omtag" i djup snö (tappar varv)
Här är nog en rätt bra grund setup...
Jag skulle nog prova denna setup : Ramp: 414, Spring: Blue/Green 130-260 (alt. original fjäder), Pin: original 18.8g
Sekundär variator : Helix 42 grader Alt 44/42 samt Spring : Green 179-303 lbs (800-1350N)
Här bygger 800 ETEC varv föredömligt bra och prestandan bör nog öka en del...
Med denna setup varvar motorn utan att du riktigt får snurr på mattan....
Tyngre vikter brukar i regel ge bättre acceleration så länge motorn orkar med detta men man får betala i form av back-shift och den får svårare vid "omtag" i djup snö (tappar varv)
Här är nog en rätt bra grund setup...
Jag skulle nog prova denna setup : Ramp: 414, Spring: Blue/Green 130-260 (alt. original fjäder), Pin: original 18.8g
Sekundär variator : Helix 42 grader Alt 44/42 samt Spring : Green 179-303 lbs (800-1350N)
Här bygger 800 ETEC varv föredömligt bra och prestandan bör nog öka en del...
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 22 april 2016, 16:37
- Skoter: ski doo expedition xtreme 850
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
varför dessa grymma tillslag på en arbeta maskin o touring
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 2 november 2011, 11:51
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Med den rätt höga utväxling som Commandern har på 2:an (+ 44mm kammar) och konstruktionen i TRA variatorn behövs det lite varv för att bygga tillräckligt med remgrepp då väl inkoppling sker.
Annars är tyvärr det risk för ökat slitage vid start så jag hade inte just därför sänkt tillslaget mycket mer än till runt 3200rpm (original 3800 rpm)...
Däremot kommer en brantare helix se till att maskinen inte tom-varvar i mellan-registret och sänker därmed dina normala kör-varvtal...
Annars är tyvärr det risk för ökat slitage vid start så jag hade inte just därför sänkt tillslaget mycket mer än till runt 3200rpm (original 3800 rpm)...
Däremot kommer en brantare helix se till att maskinen inte tom-varvar i mellan-registret och sänker därmed dina normala kör-varvtal...