Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?
Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?
När jag ligger på ett jämnt varvtal och sen klipper till fullgas så tvekar motorn.
Händer ofta och går att provocera fram.
Den har varit så från början, men då trodde jag det var inkörnings relaterat.
Vad kan vara problem?
Maskinen är en -17 49 med 200mil och alltid körd på xps.
Händer ofta och går att provocera fram.
Den har varit så från början, men då trodde jag det var inkörnings relaterat.
Vad kan vara problem?
Maskinen är en -17 49 med 200mil och alltid körd på xps.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Tvekning 600 etec
Variator setupen på en 49 ranger är rätt tam så något monster får du inte ur den, men det beror på hur den tvekar. Orkar inte motorn så det känns som den dör eller övervarvar den rent utav? Prova klicka om den på primären och testa om symptomen försvinner.
Re: Tvekning 600 etec
Upplever ett effekttapp, som att motorn dör för en hundradel.
Som att den hostar till för att sen vakna. Svårt att förklara i text.
Ska testa klicka om den, har gjort det en gång redan när de saknades toppvarv.
Som att den hostar till för att sen vakna. Svårt att förklara i text.
Ska testa klicka om den, har gjort det en gång redan när de saknades toppvarv.
- mullfritz
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:38
- Skoter: Lynx Rave RE 800 e-tec
- Ort: Umeå
Re: Tvekning 600 etec
Kolla med mulle på M-Performance
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Tvekning 600 etec
Har haft samma på min 49:a (2012) och det fanns kvar även efter Mulle-mapp.
Men det är alltid när jag kört långsamt en stund, t.ex spårat i okörd skogsterräng eller fisåkt på annat sätt. Om jag då kommer ut i öppnare terräng och trycker på, så då får jag exakt den där tvekningen.
Så för min del så är jag övertygad om att det har med tempsensorn vs insprutet.
Jag var nyfiken på att testa den där plug-in-grejen som det talades om för några år sedan som skulle lura ECU:n att motorn är 10-12* kallare än vad den är. Men det blev aldrig av.
Nu är 49:an såld (saknad redan) En lite sportigare maskin på ingång. Jag är övertygad om att jag kommer att sakna det låga tillslagsvarvet och defenitivt flip-boggien...
Men det är alltid när jag kört långsamt en stund, t.ex spårat i okörd skogsterräng eller fisåkt på annat sätt. Om jag då kommer ut i öppnare terräng och trycker på, så då får jag exakt den där tvekningen.
Så för min del så är jag övertygad om att det har med tempsensorn vs insprutet.
Jag var nyfiken på att testa den där plug-in-grejen som det talades om för några år sedan som skulle lura ECU:n att motorn är 10-12* kallare än vad den är. Men det blev aldrig av.
Nu är 49:an såld (saknad redan) En lite sportigare maskin på ingång. Jag är övertygad om att jag kommer att sakna det låga tillslagsvarvet och defenitivt flip-boggien...
Re: Tvekning 600 etec
S440-80.
Intressant. Så du tror att motorn går för varm och backar tändningen?
Kör jag långsamt i bra snöförhållanden så kommer kyltempen knappt över 40-41 grader.
Jag ska försöka få tid till att testköra och ha koll på varven för att se om den låga utväxlingen gör att den övervarvar.
Intressant. Så du tror att motorn går för varm och backar tändningen?
Kör jag långsamt i bra snöförhållanden så kommer kyltempen knappt över 40-41 grader.
Jag ska försöka få tid till att testköra och ha koll på varven för att se om den låga utväxlingen gör att den övervarvar.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Tvekning 600 etec
Japp, det är vad jag är övertygad om. För när jag kör efter led eller över en sjö i hyfsad fart och saktar in eller stannar, för att sedan ge full gas så kommer aldrig någon tvekan.
Men som sagt när man kört långsamt så att man kommer upp i motorrumstemperatur, så att fläkten startar eller i närheten av att den ska starta, då när man ger fullgas så är tvekningen där. Och den är väldigt tydlig, som att motorn liksom tar omtag i accelerationen.
Temperaturskalan visar inte många staplar, men det är klart att det blir varmt under huven när man bökar runt i sakta mak... varmare än vid ledkörning i alla fall.
Så därför drar jag slutsatsen att det är tempen som spökar.
Men som sagt när man kört långsamt så att man kommer upp i motorrumstemperatur, så att fläkten startar eller i närheten av att den ska starta, då när man ger fullgas så är tvekningen där. Och den är väldigt tydlig, som att motorn liksom tar omtag i accelerationen.
Temperaturskalan visar inte många staplar, men det är klart att det blir varmt under huven när man bökar runt i sakta mak... varmare än vid ledkörning i alla fall.
Så därför drar jag slutsatsen att det är tempen som spökar.
Re: Tvekning 600 etec
Pratat med fler 49 ägare. Många som upplever denna tvekning.
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Tvekning 600 etec
Är nog snarare att den ställt om tändningen en del för att safea. Teoretiskt borde det fungera med en termostat som öppnar tidigare vilket gör att du får ett större spann innan den drar ner effekt. Att lura insugsgivaren kommer förmodligen inte att fungera då den även kollar motortemp och avgasttemp... vill man nu prova är det väl bara att tejpa igen insugen ser du väl... du får ju choke funktion då.SS440-80 skrev:Japp, det är vad jag är övertygad om. För när jag kör efter led eller över en sjö i hyfsad fart och saktar in eller stannar, för att sedan ge full gas så kommer aldrig någon tvekan.
Men som sagt när man kört långsamt så att man kommer upp i motorrumstemperatur, så att fläkten startar eller i närheten av att den ska starta, då när man ger fullgas så är tvekningen där. Och den är väldigt tydlig, som att motorn liksom tar omtag i accelerationen.
Temperaturskalan visar inte många staplar, men det är klart att det blir varmt under huven när man bökar runt i sakta mak... varmare än vid ledkörning i alla fall.
Så därför drar jag slutsatsen att det är tempen som spökar.
Re: Ranger-600 4900 ( 2017 ) Tvekar vid fullgas... ?
Hade samma broblem på min -15 49, väldigt irriterande tyckte jag. Har nu en -18 men de lilla jag har hunnit köra så verkar den inte tveka nåt.