Montera elstart Radien

Allt om Radien chassiet. (2018->
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Montera elstart Radien

Inlägg av Gabbe1 »

Är det någon som utfört det och vill ge en snabb guide i vad som krävs i form av specialverktyg,
vad som är bra att känna till och tänka på, mm ?

Jag har läst den här manualen:
http://instructions.brp.com/content/ins ... 000l1QxCAI

Men den hänvisar till "shop manual" när det gäller demontering av tank och svänghjul,
jag har inte lyckats hitta "shop manual" online.

Jag är hyfsat bevandrad i skotermek och har tidigare monterat elstart på Rex2.
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: Montera elstart Radien

Inlägg av Gabbe1 »

Nu är elstart monterad och jag uppskattar det som ca dubbelt så mycket jobb jämfört med REX2-chassit.
Att ta lös tanken är en baggis, att montera startmotorn är oxå hyfsat enkelt, ett tips är att sätta fast kabeln i startmotorn innan startmotorn monteras på blocket, det blir nog rätt pilligt annars. Den nya primärvariatorn var lika enkel att lossa med vattentricket som TRA, den måste bort för att kunna dra och förankra kabeln till startmotorn.
Det som tog mest tid för mig var jobbet med att montera "mellandrevet" som sitter mellan startmotor och svänghjul (850 har startkransen på svänghjulet). Förutom magnapullen så måste en plastsarg lossas, svänghjulet dras lös (kräver specialverktyg) och tändlägesgivaren lossas (sitter klistrad med silikon och måste klistras igen vid montaget). Jag fick även lossa på statorn för att komma åt att montera "mellandrevet". Det ska även knackas fast ett nållager i motorblocket innan man kan fetta in prylarna och montera "mellandrevet". Det är trångt och tar en del tid, speciellt första gången.


Jag hade god nytta av "shop manual" som jag lyckades ladda hem från dootalk, och att använda original avdragare till svänghjulet är nog ett krav, för övrigt är det vanligt skruvande även om det som sagt är trångt o pilligt många ggr.
Skriv svar