Xtrim RE vs Rave RE

Allt om Radien chassiet. (2018->
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av zr800m10 »

Hej där,

Är spekulant på en Xtrim RE -18, åker idag Boondocker 800 -13 men lite mer ledanpassad vill jag ha (och nyare).

Överallt läser man att Xtrim RE går på rullen så lätt, kollar man filmer ser den inte alls så lättkörd ut bredvid leden. Men om Xtrim lätt går på rullen borde väl Rave RE gå på rullen mest hela tiden??

Är det nån skillnad i boggien mellan dom? Nåt man kan göra på Xtrimen lätt så den är mindre wheeliebenägen?
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av DrMussla »

zr800m10 skrev:Hej där,

Är spekulant på en Xtrim RE -18, åker idag Boondocker 800 -13 men lite mer ledanpassad vill jag ha (och nyare).

Överallt läser man att Xtrim RE går på rullen så lätt, kollar man filmer ser den inte alls så lättkörd ut bredvid leden. Men om Xtrim lätt går på rullen borde väl Rave RE gå på rullen mest hela tiden??

Är det nån skillnad i boggien mellan dom? Nåt man kan göra på Xtrimen lätt så den är mindre wheeliebenägen?
Helt annan boggiegeometri på RE då den är en ren ledmaskin, xtrim re är en hopp och skutt maskin som går att åka led med.
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av zr800m10 »

Vad skiljer mellan boggiena då?
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av DrMussla »

zr800m10 skrev:Vad skiljer mellan boggiena då?
RAVE RE är gjord för led och enbart led, xtrim är mer en rulleräser med ledegenskaper, xtrim har annan dyna annan cluster lutning m.m. skiljer lite på dämpning också tycks jag minnas. Men gå in och läs om respektive maskin får du en uppfattning https://www.brplynx.com/
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av zr800m10 »

Jo ja vet det är två skilda maskiner, men min undran är ju om man lätt kan ändra något i boggien på XTrim så den inte lyfter skidorna lika lätt? Förutom att styva upp fjädringen baktill..

Fast jag har ju å andra sidan inte köpt någon än så jag kanske blir nöjd med den som den är.
Rave 850 3300 är för kort för min smak. Fast till 2020 kommer dom ju som 3500...
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av DrMussla »

zr800m10 skrev:Jo ja vet det är två skilda maskiner, men min undran är ju om man lätt kan ändra något i boggien på XTrim så den inte lyfter skidorna lika lätt? Förutom att styva upp fjädringen baktill..

Fast jag har ju å andra sidan inte köpt någon än så jag kanske blir nöjd med den som den är.
Rave 850 3300 är för kort för min smak. Fast till 2020 kommer dom ju som 3500...
Vad ska du ha den till? Vill du ha en 3500 ska du köpa en Lynx Xtrim 850 RE TP då har du breda framvagnen och skapligt ledanpassad om du ska ha den till led vill säga. Dock får du lägga en timma eller 2 på att justera fjädringen då den inte var helt tipp topp.
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av zr800m10 »

Ja en med breda framvagnen skulle nog passa mig bäst då jag åker mest led, kanske 80/20 led lössnö. Men den breda framvagnen fanns inte på 2018s modeller väl?

Har spanat in några intressanta objekt, så får se vad det blir. Kravet har varit 59-matta och elstart.
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: Xtrim RE vs Rave RE

Inlägg av zr800m10 »

Hittade en notis över ändringar till 2019 på Xtrim:

"Boggiinställningarna för Xtrim RE 850 förbättras avsevärt för modellåret 2019. Fjädringen har ändrats på två sätt:

Placering av boggin i tunneln
Förändrad fästpunkt för främre sving i “ramen”. Fästpunkten flyttad uppåt och bakåt
Bakre boggidämpare flyttad. Byte av position innebär mer kontrollerad viktförskjutning vid acceleration
Resultatet är bättre kontrollerad viktförskjutning vid acceleration eller vid bromsning. Förändringar i fjädringens geometri och positionering minskar tendensen för icke önskade wheelies. De lekfulla egenskaperna hos Xtrim RE är fortfarande kvar och det är lättare än tidigare att njuta av prestandan."
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Skriv svar