Hej
Har köpt en beggad Boondocker RE 3700 ( 2018 )
ingen aning hur hård fjädringen ska upplevas på dom här men tycker den känns hård efter led.
Ser att original fjäderspänningen ska vara runt 10 mm enligt boken men kan se att det är betydligt mer förspänt.
Är det vanligt att man spänner på fjädrarna i boggien för allround körning på dessa modeller eller ska jag skruva tillbaka till "original" ?
Hög/låg fart samt retur har jag skruvat till original
Första Lynx'en så vet inte hur man ska "tuna" in den på bästa sätt
Boondocker RE 3700 ( 2018 ) Boggi inställningar... ?
Re: Boondocker RE 37 boggie inställningar
Vad väger du om man får vara så ofin att fråga?
Tycker annars att PPS-boggin "alltid" går mjukt, och att fjäderförspänningen mera bara påverkar sag/ride hight än hur hård den känns. Det är inte så att tidigare ägare bytt dig hårdare fjädrar?
...eller kanske ännu mera troligt, shimsat om dämparna. Sätter alltid i hårdaste RS-fjädrarna som går få tag på i mina "PPS-skotrar", och tycker nog dom går mjukt och fint ändå.
Hursomhelst, var inte rädd att prova, bara att skruva tillbaks om det blev fel. Spola över lite 5.56 eller liknande på gängorna utanpå stötdämparna innan du börjar skruva på fjädrarna, det går lättare då och minskar risken för gängskärning.
Tycker annars att PPS-boggin "alltid" går mjukt, och att fjäderförspänningen mera bara påverkar sag/ride hight än hur hård den känns. Det är inte så att tidigare ägare bytt dig hårdare fjädrar?
...eller kanske ännu mera troligt, shimsat om dämparna. Sätter alltid i hårdaste RS-fjädrarna som går få tag på i mina "PPS-skotrar", och tycker nog dom går mjukt och fint ändå.
Hursomhelst, var inte rädd att prova, bara att skruva tillbaks om det blev fel. Spola över lite 5.56 eller liknande på gängorna utanpå stötdämparna innan du börjar skruva på fjädrarna, det går lättare då och minskar risken för gängskärning.
Re: Boondocker RE 37 boggie inställningar
Tack för svar
Väger ca 78 kg utan skoterkläder
Var puckelpist igår och vet inte hur "mjukt" PPS'en ska gå, men upplevde den som stötig/hård.
Hög/lågfart samt returen är inställd på "standard".
Finns kanske bättre inställningar så den går mjukare ?
Väger ca 78 kg utan skoterkläder
Var puckelpist igår och vet inte hur "mjukt" PPS'en ska gå, men upplevde den som stötig/hård.
Hög/lågfart samt returen är inställd på "standard".
Finns kanske bättre inställningar så den går mjukare ?
Re: Boondocker RE 3700 ( 2018 ) Boggi inställningar... ?
Ja då ska originalfjädrarna vara helt ok. Du ser inte vad fjädrarna är märkta? Dom ska vara märkta med styvhet. Har en mindre demensattack just nu så jag kommer inte ihåg exakt men märkningen är en tvåsiffrigt nummer och möjligtvis ett N eller N/mm efter t.ex 45N/mm.
Hursomhelst, det är bara ratta och testa. Det är ju inte farligare än att skruva ut alla justeringar max och provköra. Men är det så att tidigare ägare shimsat om, och särskilt om det gjorts av någon som inte riktigt vet vad han håller på med, så är det inte säkert justeringarna räcker till.
När jag pratar om "inte veta vad han håller på med" menar jag det vanligaste felet folk gör när dom ska shimsa dämpare hårdare är att göra dom "stenhårt mjuka", (Polaris/Walker Evans var specialister på detta på ProX-tiden). Detta åstadkommer man genom att göra en shimsstack med högt öppningstryck men med tämligen fritt flöde när väl stacken öppnat. Detta resulterar i en stötig fjädring som ändå slår genom lätt när väl stackens öppningstryck övervunnits. Det allra enklaste sättet att åstadkomma detta är att helt enkelt byta ut det första stora shimset mot ett mycket tjockare och lämna resten av stacken orörd. Sen så finns det otaliga andra sätt att sabotera en fjädring, men detta är nog enklaste =)
Hursomhelst, det är bara ratta och testa. Det är ju inte farligare än att skruva ut alla justeringar max och provköra. Men är det så att tidigare ägare shimsat om, och särskilt om det gjorts av någon som inte riktigt vet vad han håller på med, så är det inte säkert justeringarna räcker till.
När jag pratar om "inte veta vad han håller på med" menar jag det vanligaste felet folk gör när dom ska shimsa dämpare hårdare är att göra dom "stenhårt mjuka", (Polaris/Walker Evans var specialister på detta på ProX-tiden). Detta åstadkommer man genom att göra en shimsstack med högt öppningstryck men med tämligen fritt flöde när väl stacken öppnat. Detta resulterar i en stötig fjädring som ändå slår genom lätt när väl stackens öppningstryck övervunnits. Det allra enklaste sättet att åstadkomma detta är att helt enkelt byta ut det första stora shimset mot ett mycket tjockare och lämna resten av stacken orörd. Sen så finns det otaliga andra sätt att sabotera en fjädring, men detta är nog enklaste =)
-
- Rookie Member
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 februari 2020, 21:08
Re: Boondocker RE 3700 ( 2018 ) Boggi inställningar... ?
Ring förra ägaren och fråga om man ändrat i stötdämparen och varför. Så slipper du lämna in den.
Håller med Simon att förspänningen är till för att få rätt häng, då sitter fjädern lagom förspänd och jobbar hela vägen, för lite och fjädern sitter löst, för hårt och du minskar längden på stötdämparen. Och en fjäder är ju tillverkad någorlunda linjär som komprimeras i N/mm så det blir bara sämre att dra åt förspänningen. Man behöver en fjäder som är anpassad till vikten.
Kompressionsskruven kan du testa genom att hitta en teststräcka med det som är mycket stalp för dig, skruva in tills du får max ett genomslag. Returen behöver ju vara snabb nog att återställa fjädringen annars blir fjädringsvägen kortare för varje stalp och tillslut känner du bara genomslag.
Sen så är det tyvärr så att om man skruvar på kompressionen så påverkas returen så det är lite skruvande fram och tillbaka. Försök att hålla returskruven inne så mycket som möjligt eftersom en snabb retur gör att boggien kickar och det blir ett jädra studsande som en vildhäst.
Får du det här rätt så går skotern rakt kontrollerat i stalpiga partier.
Håller med Simon att förspänningen är till för att få rätt häng, då sitter fjädern lagom förspänd och jobbar hela vägen, för lite och fjädern sitter löst, för hårt och du minskar längden på stötdämparen. Och en fjäder är ju tillverkad någorlunda linjär som komprimeras i N/mm så det blir bara sämre att dra åt förspänningen. Man behöver en fjäder som är anpassad till vikten.
Kompressionsskruven kan du testa genom att hitta en teststräcka med det som är mycket stalp för dig, skruva in tills du får max ett genomslag. Returen behöver ju vara snabb nog att återställa fjädringen annars blir fjädringsvägen kortare för varje stalp och tillslut känner du bara genomslag.
Sen så är det tyvärr så att om man skruvar på kompressionen så påverkas returen så det är lite skruvande fram och tillbaka. Försök att hålla returskruven inne så mycket som möjligt eftersom en snabb retur gör att boggien kickar och det blir ett jädra studsande som en vildhäst.
Får du det här rätt så går skotern rakt kontrollerat i stalpiga partier.