Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Tänkte höra om det är någon här på forumet som har eller har haft en
2013 Boondocker 3700 eller 3900 och kan dela med sig av lite erfarenheter... ?
2013 Boondocker 3700 eller 3900 och kan dela med sig av lite erfarenheter... ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Hade en -13 3900 800 då det begav sig. (köpte den ny och hade den i två år)
Det är en del skruvning men det går att flytta fram styrstången på den utan att köpa några grejer
men man måste ta loss den helt lyfta ut den och stoppa ner den igen framför pyramiden.
Jag hade komplett RS-dämperi och 36" framvagn på min.
Överlag ingen dålig skoter, Lynxen går däremot sämre i snön än jämförbar SkiDoo.
(bytte till BD från en -11 Freeride och det var skillnad).
Det är en del skruvning men det går att flytta fram styrstången på den utan att köpa några grejer
men man måste ta loss den helt lyfta ut den och stoppa ner den igen framför pyramiden.
Jag hade komplett RS-dämperi och 36" framvagn på min.
Överlag ingen dålig skoter, Lynxen går däremot sämre i snön än jämförbar SkiDoo.
(bytte till BD från en -11 Freeride och det var skillnad).
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Hur tyckte du denna 1'a generation av 3900 PPS DS funka på hårda knöliga frusna leder ?simon skrev:Hade en -13 3900 800 då det begav sig. (köpte den ny och hade den i två år)
Det är en del skruvning men det går att flytta fram styrstången på den utan att köpa några grejer
men man måste ta loss den helt lyfta ut den och stoppa ner den igen framför pyramiden.
Jag hade komplett RS-dämperi och 36" framvagn på min.
Överlag ingen dålig skoter, Lynxen går däremot sämre i snön än jämförbar SkiDoo.
(bytte till BD från en -11 Freeride och det var skillnad).
Hur funkade maskinen med Original dämparna ?
BRP använder sig utav 3 olika längder på A-armarna till XP/REX-chassit vilket såklart innebär 3 olika
C-C på spårvidden.
* Smal: 36,50" ---> 92,71 cm.
* Mellan: 39,25" ---> 99,69 cm.
* Breda: 42,40" ---> 107.69 cm.
...Dessa Boondocker's har ju den Mellan breda 39,25" framvagnen.
Hade du kvar krängningshämmaren eller tog du bort den helt ?
I vilka situationer tyckte du att det var positivt att ha flyttat fram styrstången ?
( Ski-Doo FreeRide hade väl styrstången framflyttad redan vid leverans har jag för mig )
Joo, det är ju PPS boggins lite branta mattvinkel i framkant som gör att den inte packar/kliver upp
i djupsnö lika bra jämfört med Ski-Doo's boggi.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Nu är det ju ett litet tag sen detta =)
Jag körde den inte en meter med originaldämperiet så det kan jag inte uttala mig om.
Jag skulle vilja säga att boggin är väldigt lik nuvarande RE-boggi, klarar gupp och hopp väldigt bra.
Går lite sämre i snön än motsvarande Ski-Doo.
BRP har ju i grunden tre olika framvagnar, 91cm-ish, 101cm-ish och 108cm, sen har dom ett gytter av olika armar för varje bredd för olika spindellutningar, "förkrökta undre armar" etc.
Jag hade kränghämmaren kvar, men jag hade bytt till 36"-framvagn, så den var väldigt lättippad ändå.
Jag upplever att framflyttad stång är bra i alla situationer om man är mer än tre äpplen hög.
Styret var helt enkelt för nära kroppen hela tiden med styret i bakre läget.
Jag har för övrigt flyttat fram styrstången på min nuvarande Boondocker 850 också av samma anledning.
Jag hade för övrigt en liten tråd igång i REX-avdelningen om min skoter, tror tråden hette "trenian",
om det står något vettigt där ska jag däremot låta vara osagt =)
Jag körde den inte en meter med originaldämperiet så det kan jag inte uttala mig om.
Jag skulle vilja säga att boggin är väldigt lik nuvarande RE-boggi, klarar gupp och hopp väldigt bra.
Går lite sämre i snön än motsvarande Ski-Doo.
BRP har ju i grunden tre olika framvagnar, 91cm-ish, 101cm-ish och 108cm, sen har dom ett gytter av olika armar för varje bredd för olika spindellutningar, "förkrökta undre armar" etc.
Jag hade kränghämmaren kvar, men jag hade bytt till 36"-framvagn, så den var väldigt lättippad ändå.
Jag upplever att framflyttad stång är bra i alla situationer om man är mer än tre äpplen hög.
Styret var helt enkelt för nära kroppen hela tiden med styret i bakre läget.
Jag har för övrigt flyttat fram styrstången på min nuvarande Boondocker 850 också av samma anledning.
Jag hade för övrigt en liten tråd igång i REX-avdelningen om min skoter, tror tråden hette "trenian",
om det står något vettigt där ska jag däremot låta vara osagt =)
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
1. Låter strålande En boggi som även klarar knölar och gupp på bästa möjliga sättsimon skrev:1. Jag skulle vilja säga att boggin är väldigt lik nuvarande RE-boggi, klarar gupp och hopp väldigt bra.
Går lite sämre i snön än motsvarande Ski-Doo.
2. BRP har ju i grunden tre olika framvagnar: ~36" / ~39" / ~42"
sen har dom ett gytter av olika A-armar för varje bredd och för olika spindellutningar, "förkrökta undre armar" etc.
Jag hade kränghämmaren kvar, men jag hade bytt till 36"-framvagn, så den var väldigt lättippad ändå.
3. Jag upplever att framflyttad stång är bra i alla situationer om man är mer än tre äpplen hög.
Styret var helt enkelt för nära kroppen hela tiden med styret i bakre läget.
4. Jag hade för övrigt en tråd igång i REX-avdelningen om min skoter, tror tråden hette "trenian"
på bekostnad av lite sämre snögång är alltid att föredra.
( Personligen tycker jag alla Ski-Doo Summit/FreeRide boggis oavsett årsmodell
är bedrövligt dåliga i typiskt svensk knölig blandad terräng. )
2. Den mellan breda 39,25" framvagnen passar nog faktiskt bäst för den typen av körning som är tänkt.
Men bättre dämpare måste definitivt anskaffas.
3. Låter vettigt.
4. Hittade den, men du verkar ha slutat så abrupt att skriva i den
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 48&start=0
.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 mars 2014, 11:24
- Skoter: Commander 600 STD -22
- Ort: Mordor
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Just 3700:an har ett, imho, rätt kompetent dämperi, piggyback fram (40'or) och bak (46'a) med retur/kompjustering.
Det är väl centern som släpar lite, en 36'a utan retur/kompjustering.
Vettigt shimsat borde de räcka långt !
Det är väl centern som släpar lite, en 36'a utan retur/kompjustering.
Vettigt shimsat borde de räcka långt !
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 301
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Är inte centerdämparen egentligen den viktigaste dämparen av alla fyra ?
Den jobbar ju hela tiden, både vid offensiv och mildare körning, med att tackla första smällen från knölar och gropar.
Visst, bakre dämparen ska motverka bottenkänning vid rejäla genomfjädringar.
Men hur ofta sker detta för genomsnittsåkaren ?
Den jobbar ju hela tiden, både vid offensiv och mildare körning, med att tackla första smällen från knölar och gropar.
Visst, bakre dämparen ska motverka bottenkänning vid rejäla genomfjädringar.
Men hur ofta sker detta för genomsnittsåkaren ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Har du några erfarenheter av denna maskin ?ripnils skrev: 3700'an har ett, imho, rätt kompetent dämperi, piggyback fram (40:or) och bak (46:a) med retur/kompjustering.
Det är väl centern som släpar lite, en 36:a utan retur/kompjustering.
Vettigt shimsat borde det räcka långt!
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 mars 2014, 11:24
- Skoter: Commander 600 STD -22
- Ort: Mordor
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Nja... Det ingår en 3700 MY13 i det (korvgrillar) gäng jag är mest ute med.
Men jag har kört den ALLDELES för lite för att ha kunnat bilda mig en vettig uppfattning.
Men jag har kört den ALLDELES för lite för att ha kunnat bilda mig en vettig uppfattning.
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Jag är definitivt böjd att hålla med!!!SS440-80 skrev:Är inte centerdämparen egentligen den viktigaste dämparen av alla fyra ?
Den jobbar ju hela tiden, både vid offensiv och mildare körning, med att tackla första smällen från knölar och gropar.
På moderna skotrar med framflyttad körställning så står ju hela förarens vikt mitt över centerdämparen.