Commander-600 E-Tec ( 2013 ) Vilken extra utrustning... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander -13

Inlägg av Lynxfun »

klarran skrev:Okej okej. Sitter i skrivande stund och funderar om jag ska välja en ny maskin eller fjolårets och uppdatera den med likadan matta som årets. Kanske slutar att jag har lika stort hål i plånboken hur jag än gör. Eller vad tror ni?
"Hålet" blir nog större om du avser en "ny" fjolårsmaskin, maskinen lär gå på 110´-115´, mattan runt 8´ samt 7-T drivhjul, dessutom lär det behövas lite fintrim av variatorerna med delar för en tusenlapp eller så.
Arbetet icke att förglömma oavsett du gör det själv eller köper tjänsten.
Den bytta mattan samt delar går iofs säkert att sälja för runt 6 tkr.

Köper du en -13 så är allt klart för 128,9´ minus det du prutar eller förhandlar om i prylar som låda, bukskydd osv så för 120´-125´ står du med färdig maskin , jag skulle välja en -13 om du vill ha/behöver 44:as kammar.
MaSt
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2012, 15:42

Re: Commander -13

Inlägg av MaSt »

Fortsätter med detaljer

Har ni monterat A-Armsskydd?
Bra eller onödigt

Ser i tillbehörskatalogen att det finns två varianter för stötfångare med och utan "ögla" Passar dem med ögla, tycker att den ser fräckare ut.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander -13

Inlägg av Lynxfun »

Har inte monterat a-armskydd, BRPs är "plastiga" och jag har sett åtskilliga som gått i bitar vid små påkänningar när det är kallt.

Har länge tänkt göra något liknande dessa http://c-tpowersports.com/A-Arm-Protectors.html som ska vara bra, aktiv körning ska inte ge någon oroväckande snöpåbyggnad.

Dock har det bara kostat en a-arm sedan vintern 08/09 att köra utan............

Dessutom finns det ju nu äntligen ett a-armskitt med böjda nedre a-armar och skulle jag köpa ny maskin skulle det finnas med i förhandlingen.....

Bumpern med uppåtstående ögla är väl till Ranger och Adventure och passar nog inte på XU chassiet.

Bumpern till Commander/GT är helt okej, har man bukskyddet finns det inget större behov annat än om man studsar mellan småbjörk o tall dagarna i ända:)

Vill man slippa oroa sig för S-modulen och/eller haveri med stillestånd är dessa en bra investering:
* http://c-tpowersports.com/Lower_A-Arm_Brace.html
* http://c-tpowersports.com/S-Module%20Kit.html

Passar klockrent även på XU'n också och tog ca 1 h att montera.
(försökte lägga in bilder men det verkar inte funka att just nu )
Senast redigerad av Lynxfun den 27 september 2012, 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
dumle1200
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 april 2012, 23:28

Re: Commander -13

Inlägg av dumle1200 »

[quote="

Grundutrustning
-Packbox (inte BRP:s utan den stora som finns från plasthuset i Hoting, de flesta handlara har den)
-Bukskydd främre och det bakre sk heavy duty

quote]
[quote][/quote]

Varför den stora packboxen (nån annan orsak än lastförmåga)?
Har beställt en GT 1200
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander -13

Inlägg av Lynxfun »

dumle1200 skrev:Varför den stora packboxen (nån annan orsak än lastförmåga)?
Har beställt en GT 1200
Jag hade BRP lådan första säsongen på 09'an.

Dels var den plastig dvs kändes skör när det var riktigt kallt, dels upplevde jag den hårdare plasten jmf "piraten" som en ljudförstärkare av "tunnelbruset" men den främsta orsaken att det vart den större "piraten" sedan var att jag vill ha locket högst upp och med öppningen bakifrån.
Givet spelar den nästan dubbla volymen roll också då det blir lättare att packa "alltid med utrustningen" i botten och komplettering för en dag eller 3 upptill.

Locket på BRP originallådan med neddragna sidor lämnar ju 30% av innehållet oskyddat vilket inte funkar bra när man ska plocka fram något när det blåser hårt, dessutom är oftast det man har överst i lådan lätta/komprimerade grejor typ f-plagg mm så volymen blir än större när locket öppnas.

Dessutom öppnas locket bakåt så glömmer man (händer ju ibland.... :vägg: ) att stänga ordentligt behövs det inte mycket vinddrag för att öppna...... och ge utrymme för några väl valda..... :blush:
Visst, lastnät i lock och botten kan hjälpa men sådant vill man inte pilla med i oväder.....
MaSt
LynxTalk Member
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2012, 15:42

Re: Commander -13

Inlägg av MaSt »

Ser i annonserna här på hemsidan, Snöskoterbolaget, en förstärkningssats. Kan det vara nåt? Ska den monteras innan bukskyddet ?
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Re: Commander -13

Inlägg av klarran »

Ny fråga. Har commandern elfläkt / extra kylare under huven likt 49:an? Finns det som tillbehör?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander -13

Inlägg av Lynxfun »

MaSt skrev:Ser i annonserna här på hemsidan, Snöskoterbolaget, en förstärkningssats. Kan det vara nåt? Ska den monteras innan bukskyddet ?
Stämmer, kommer från Tim Lessard/Grip N Rip i Maine http://www.gripnripracing.com/index.php?cPath=4_52
Beställ direkt därifrån så är det ca halva priset o grejorna är i lådan på 6-10 dagar.

Personligen rekommenderar jag dessa varmt, de är beprövade i hårda sammanhang och kan fort spara stora pengar men framförallt känns de som en säkerhet för att slippa bli stående när det tar i från en stubbe eller sten och plastbukskyddet inte ger tillräckligt motstånd.

Tar ca 1 h att montera och de monteras direkt på S-modulen dvs de sitter innanför bukskyddet.
XU Grip N Rip Bracing Lower Aarm mount.JPG
klarran skrev:Ny fråga. Har commandern elfläkt / extra kylare under huven likt 49:an? Finns det som tillbehör?
Yes, den har fläkt o extrakylare som standard
.
Räkna dock inte med att det bara är att köra tack vare denna, går det tungt o är riktigt varmt i luften på vårföret är den empiriska erfarenheten att det bästa är att plocka bort toppanelerna för att hålla nere tempen/evakuera överskottsvärme från motorrummet.
Brukar även plocka bort sidopanelerna om det är möjligt när man kör de tunga vedlassen på senvåren så håller sig tempen normal även när det går riktigt långsamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lone
LynxTalk Member
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 januari 2012, 17:13
Skoter: 49 Ranger -11, Commander 800 -15
Ort: Gällivare

Re: Commander -13

Inlägg av Lone »

På -13 är det väl en lägre infästning av främre armen på boggieskenan, jämfört med -12'an
Vet inte exakt vad det kommer att innebära men jag misstänker att det påverkar attackvinkeln en del.

Själv har jag bara kört första årsmodellen av Commandern och den har inte PPS-boggien, min Ranger 49 har PPS-boggien och den är inte bra när det gäller att "komma upp" på snön och "flyta".
Kan den flyttade infästningspunkten vara ett försök att komma åt det här problemet, om det har funnits på commandern?
klarran
LynxTalk Member
Inlägg: 25
Blev medlem: 2 maj 2012, 16:53

Re: Commander -13

Inlägg av klarran »

Nu är en commander 13 bokad :)
Skriv svar