comm600sdi skrev:En sak slog mig när jag låg under maskinen och tittade.
När jag bytte till no-slip hjul på min gamla bearcat,
Fräste jag bort plasten på hjulen där hjulet möter skoningen,
detta för att få bättre anliggning mot mattan och just för att hjulen inte ska "räkna plåtskoningar". Hjulet blir s.a.s. kantigt. Ett gammalt trick.
Jag ser nu att drivhjulen på Commandern är runda.
Ett bra alternativ om man besväras av att drivhjulen räknar skoningar i lägre hastigheter dvs 0-30 Km/h, sedan försvinner det.
För de maskiner som besväras av rejäla vibrationer är det nog som ovan beskrivet balansering av primär som ger resultat i första hand då vibrationerna ligger i varvtalsområdet 2000-5000 rpm om man testar att varva lite försiktigt utan remmen monterad.
Inga större problem med det och kostar en bullpåse men hur fn balanserar man sekundären, skulle vara intressant med en bild på montage i en balanseringsmaskin av QRSn Dooleys.
Vevaxeln får enligt generella spec för både 600 och 800 slå max 0.06mm (.0024) och visst, ligger den nära marginalen samtidigt som primären är en aning obalanserad och dessa bägge offset samverkar istället för att motverka varann så är slutprodukten vibrationer små och knappt kännbara i den nedre kvartilen men garanterat besvärande i den övre.
Av okända orsaker är de flesta ÅF tveksamma till att mäta upp och balansera, personligen är jag övertygad om att det är på direktiv uppifrån men de jobbar ju med en mera kundorienterad profil centralt så det blir nog bra till slut, de som har/upplever bekymmer anser då jag ska hävda sin rätt gentemot ÅF på ett sakligt sätt och begära ut specifikationer på vilka vibrationer som är acceptabla enligt produktdeklarationen, det finns spec för vibrationer i sätet samt vibrationer i handtagen enligt samma spec (EN 1032 ISO 5008 ) där måtten är 0,5m/s2 samt 2,5m/s2 däremot krävs det mer inläsning på vad EMC och maskindirektiv innebär och om olika typer av motor och chassievibrationer innefattas av detta, för maskiner i yrkesbruk är det enkelt att få stöd via AMV men för oss privatister är det mer jobb på egen hand.
Får ta och göra ett grupparbete under "Silly Season" kanske på vad EMC 2004/108/EEC samt maskindirektiv 2006/42/EC innebär mot de nationella standarderna EN 55012:2007 97/24 samt vad några maskinsäkerhetsdirektiv innebär enligt SFS-EN ISO 12100 1:2003, 12100 2:2003 samt 14121-1:2007.
Phew, garanterat omfattande
, lättare att alltid hålla sig över 5500 rpm