Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrerande fotsteg... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev: Vill inte vara besserwisser men kan inte låta bli :blush:
Visst menar du att maskinen blir överstyrd med hårdare skidtryck
(understyrd är väl när fanstyget inte svänger) ?
:tumme: Helt korrekt och bra att du är vaken, överstyrd heter det ,
ibland blir det lite bakvänt på vägen mellan hjärnbark och tangentbord,
kanske det där med LMJ och se runt hörn som spökar ;)

Upplever att PPS'en gör den ännu känsligare än RCG för hårt skidtryck men det kan ju bero på skidorna också.
Får damma av SLP PP skidorna som slängdes i ett hörn i stugan sedan våren 09 och testa framöver

Se till att egga settrarna på katter och sätt sedan ett kattskinn på ryggen så de kan jakta lite så du får köra lite skoter i alla fall, kanske kan fixa ett skinn, passar på en kattdjvlv som senaste veckorna börjat skvätta på altanen tidigt varje morgon, i morse var det nära men då vart han skrämd en räv som dök upp i skogen, iofs kanske det inte blir mycke till skinn efter en dos Gyttorp specialblandning men då blir han rävåtel
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

Var faktiskt ut med både skoter och hundar idag trots förmodat diskbråck.Fyra mil blev det i finvädret och vibrationerna gjorde sig rejält påminda i fötterna.Krokade av Nilan och stängde in jyckarna i densamma.Sen blev det åka av.Maskinen byter helt skepnad då den får upp lite fart,gick fint som tusan från 60-140 km/h (naturligtvis på inhängnad tävlingsbana).Det kanske är så att XU:n är byggd för hårdare körning...
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

Hur går det ?
Får ni någon ordning på vibrationerna ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:Hur går det ?
Får ni någon ordning på vibrationerna ?
Jorå, klart hanterbara med "gamla kuddar och lite till.

Värst är det när maskinen är kall, när allt är varmkört märks inget ,
knappt ens i lägre farter så nog kommer det via motorkuddarna via chassiet till fotstegen(t).

Vad jag gjort är att byta till de motorkuddar som satt i 09an, monterat skydd och förstyvning för suspension-module samt borrat lös fotstegen från röret, brytit röret rätt kraftigt inåt samt återmonterat med mellanlägg i gummi så att rör/fotsteg så att säga spänner ihop rejält.
Susp.jpg
Vibb.jpg
Vibberi.jpg
Före var vibbarna där när det var kallt och utan att mäta så känns det som att de är betydligt mindre efter ovanstående åtgärder.
Skulle som sagt tidigare vara oerhört intressant att mäta och identifiera var ursprunget är och vilken väg det kommer till fotstegen, är 110 % övertygad om att det skulle gå att isolera bort i stort sett helt med någon förstyvning här och där men det behövs ett labb för det.

Som sagt, under kontroll och det går ju snabbt att varmköra allt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Dooleys
LynxTalk Member
Inlägg: 59
Blev medlem: 19 februari 2011, 20:10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Dooleys »

Har nu hört från en åf där en kund klagade på vibrationer i fotsegen på -12 commander
& vad de gjorde för att lösa problemet på just denna maskin var att de hade bägge variatorerna på balansering hos en motorrenoverare i hans vevaxelbalanseringsmasin
och det gjorde susen,
sedan så kan man gå steget längre och även rikta veven så den blir rakare,
de har för stor tolerans tycker jag.

Kunden blev mycket nöjd.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

Dooleys skrev:Har nu hört från en åf där en kund klagade på vibrationer i fotsegen på -12 commander
& vad de gjorde för att lösa problemet på just denna maskin var att de hade bägge variatorerna på balansering hos en motorrenoverare i hans vevaxelbalanseringsmasin
och det gjorde susen,
sedan så kan man gå steget längre och även rikta veven så den blir rakare,
de har för stor tolerans tycker jag.

Kunden blev mycket nöjd.
Nog är det väl f-n att BRP släpper igenom grejor som inte är i balans.
Provade en Nytro i påsk som i sammanhanget var silkeslen,
dock har de ju ingen bredbandare som kan konkurrera med våra.
Har faktiskt inte tänkt på att sekundären också går att balansera.
Vad kan man acceptera att vevaxeln "slår" ?
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av comm600sdi »

En sak slog mig när jag låg under maskinen och tittade.
När jag bytte till no-slip hjul på min gamla Arctic Cat Bearcat,
Fräste jag bort plasten på hjulen där hjulet möter skoningen,
detta för att få bättre anliggning mot mattan och just för att hjulen inte ska "räkna plåtskoningar".
Hjulet blir s.a.s. kantigt. Ett gammalt trick.
Jag ser nu att drivhjulen på Commandern är runda.
Dags att fräsa ? :think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

comm600sdi skrev:En sak slog mig när jag låg under maskinen och tittade.
När jag bytte till no-slip hjul på min gamla bearcat,
Fräste jag bort plasten på hjulen där hjulet möter skoningen,
detta för att få bättre anliggning mot mattan och just för att hjulen inte ska "räkna plåtskoningar". Hjulet blir s.a.s. kantigt. Ett gammalt trick.
Jag ser nu att drivhjulen på Commandern är runda.
Ett bra alternativ om man besväras av att drivhjulen räknar skoningar i lägre hastigheter dvs 0-30 Km/h, sedan försvinner det.

För de maskiner som besväras av rejäla vibrationer är det nog som ovan beskrivet balansering av primär som ger resultat i första hand då vibrationerna ligger i varvtalsområdet 2000-5000 rpm om man testar att varva lite försiktigt utan remmen monterad.

Inga större problem med det och kostar en bullpåse men hur fn balanserar man sekundären, skulle vara intressant med en bild på montage i en balanseringsmaskin av QRSn Dooleys.

Vevaxeln får enligt generella spec för både 600 och 800 slå max 0.06mm (.0024) och visst, ligger den nära marginalen samtidigt som primären är en aning obalanserad och dessa bägge offset samverkar istället för att motverka varann så är slutprodukten vibrationer små och knappt kännbara i den nedre kvartilen men garanterat besvärande i den övre.

Av okända orsaker är de flesta ÅF tveksamma till att mäta upp och balansera, personligen är jag övertygad om att det är på direktiv uppifrån men de jobbar ju med en mera kundorienterad profil centralt så det blir nog bra till slut, de som har/upplever bekymmer anser då jag ska hävda sin rätt gentemot ÅF på ett sakligt sätt och begära ut specifikationer på vilka vibrationer som är acceptabla enligt produktdeklarationen, det finns spec för vibrationer i sätet samt vibrationer i handtagen enligt samma spec (EN 1032 ISO 5008 ) där måtten är 0,5m/s2 samt 2,5m/s2 däremot krävs det mer inläsning på vad EMC och maskindirektiv innebär och om olika typer av motor och chassievibrationer innefattas av detta, för maskiner i yrkesbruk är det enkelt att få stöd via AMV men för oss privatister är det mer jobb på egen hand.

Får ta och göra ett grupparbete under "Silly Season" kanske på vad EMC 2004/108/EEC samt maskindirektiv 2006/42/EC innebär mot de nationella standarderna EN 55012:2007 97/24 samt vad några maskinsäkerhetsdirektiv innebär enligt SFS-EN ISO 12100 1:2003, 12100 2:2003 samt 14121-1:2007.

Phew, garanterat omfattande :vägg: , lättare att alltid hålla sig över 5500 rpm ;; :thumbsup: :thumbsup:
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

comm600sdi skrev:En sak slog mig när jag låg under maskinen och tittade.
När jag bytte till no-slip hjul på min gamla Arctic Cat Bearcat,
Fräste jag bort plasten på hjulen där hjulet möter skoningen,
detta för att få bättre anliggning mot mattan och just för att hjulen inte ska "räkna plåtskoningar".
Hjulet blir s.a.s. kantigt. Ett gammalt trick.
Jag ser nu att drivhjulen på Commandern är runda.
Dags att fräsa ? :think:
Det där kan lösa problemet då endel av vibrationerna verkar komma från just drivaxeln.
Dock hänger jag inte riktigt med på hur hjulen skulle se ut efter fräsning.
Publicera bild, skiss eller annan grafisk information för att förtydliga hur du tänker. :S
comm600sdi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 mars 2012, 23:48
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av comm600sdi »

Niak, Det röda området planas mellan samtliga kuggar.
Det gör att kontakttrycket med skoningarna blir mindre och trycket ökar vid sidokuggarna istället.
Det samt lite mindre mattspänning ger mindre vibrationer.

Lynxfun, Mina vibrationer kommer inte från variatorer.
Det känns klart och tydligt vid lägre hastigheter att det tar i någonstans.
Frekvensen ökar med matthastigheten, inte motorvarvet.
Till slut blir det så att säga "upplevda" vibrationer då slag i hög frekvens ger vibration. Luddigt? :S
Vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt.
Mattan är nog hårt spänd, eftersom jag upplever att vibrationerna blir mindre, när jag lastar 2 barn bakpå.
Boggien sjunker ihop och knäckvinkeln över bakre boggiearmen blir flackare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar