Sida 2 av 3

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 13 januari 2013, 14:30
av tomhed
Precis, det ser då nästan ut så! Så man skulle nog ha knipit :-) Men faktum är då att dom summit och tundra jag kört klarar sig betydlig bättre i snön än 49:an. Infästningen på främre vaggan i boggin skiljer iaf rejält på 49 motför ski-doo. Ja det är väl egentligen inte mkt som är lika i geometrin på dessa boggis. Men åter igen så skulle det varit grymt intressant att se en 49 med std boggi mot en 49 med en tundra boggi.

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 13 januari 2013, 17:21
av RannerKing
En kompis till min bror hade förra året en 49:a, något fixades i variatorerna annars var den hel oskruvad.
Efter ett års besvikelse bytte han till en Tundra Xtreme i år. Stooor skillnad i lössnö, Stooor skillnad på led.

Eftersom han jobbar åt en lapp och kollar renarna blir det cäl 500-1000mil på ett år för honom. Den går bra mycket bättre i lössnö men mycket sämre efter led. 49:an är för anpassad för led, men hade även lite lägre kammar förra året.

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 13 januari 2013, 21:31
av Lynxfun
Är ju rätt stor skillnad mellan boggie konstruktionerna på Tundra och 49 och som renodlad lössnömaskin är Tundran fenomenal, dels beroende på stor bärande yta framtill och dels genom boggigeometrin som arbetar annorlunda och då är det ändå inte en extrem lössnöklättrarboggie med eller utan tiltfunktion

Tyvärr är ju de flesta maskiner och komponenter en kompromiss, finns ju de som kör riktig lössnökörning dvs inte i Sverige som anser att det saknas en hel del på årets XM medans de allra flesta kunderna anse att de räcker till och mer än så.

Det skulle vara intressant att i animerad form se några olika boggietyper arbeta synkront då skulle skillnaden synas direkt.

PPS-boogi

Postat: 14 januari 2013, 08:28
av 2stroke
En riktigt bra djupsnömaskin har smalt i framvagnen och BREDA skidor för att bära upp nosen på skotern och få maskinen att flyta uppe på snön inte gå nere i snön som en frustande noshörning pga för smala skidor som inte orkar "bära" upp.
Då kan man köra på ett väldigt kontrollerat sätt maskinen med sin egen kroppsvikt,
( Speciellt om man inte har en jätte motor under huven. )

Det är ganska allmänt känt att en boggi som man vill skall fungera bra i djup/lös snö
bör ha ca 17-21 Graders attack vinkel mot snön mätt då maskinen står på garage golvet.


Yamaha med Orginal Mountain boggi : 31 graders attack vinkel ! :bad:
Bild


Lika maskin men bakåt flyttad boggi så att ~17 grader attack vinkel uppnåtts ! :tumme:
Bild


Färdigt resultat :
Bild


Attack vinkel mot snön :
Bild



Ski-Doo gjorde på sina Summit modeller i början på 2000-talet en tillbaka
flyttning bakåt utav boggin i chassit för att få en flackare mattvinkel och därmed bättre snögång.
Även Yamaha och Arctic Cat har också gjort samma sak ifrån fabrik under 2000-talet.
Syftet är att få mattan ( och därmed skotern ) att jobba sig UPP på snön :tumme: så att säga,
och inte att driva/tvinga mattan/skotern skyfflades igenom snötäcket :bad: :bad:
detta är inte alls bra om man vill ha en bra snömaskin.


Lite mera bilder bara för att lättare se sambanden...

Bild

Bild

Bild

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 14 januari 2013, 08:37
av 2stroke
Lynxfun skrev:Attackvinkel är en mer akademisk diskussion när den står på golvet hos ÅF,
det viktiga är hur den uppträder i praktisk körning och med för ändamålet vettig fjädringssetup

Den mår dessutom bra av att utrustas med breda belag eller allra helst 10" Simmons skidor
eller motsvarande så man får upp fronten vid körning i lössnö.
Jag håller inte riktigt med !
Att slå en koll på garage golvet och kolla attack vinkeln är en mycket bra indikation
på hur maskinen kommer att bete sig ute i djupsnön.
När man är ute i djupsnö å kör så återtar alla boggis i princip sin ursprungliga form ( alltså samma form som du ser på garage golvet ) men givetvis så skall man ställa in boggin utifrån sitt eget körsätt.

Att utrusta maskiner som skall gå ute i djupsnö/ospårat med 10" Simmons är en utav de absolut bästa modifikationer man kan göra.
tomhed skrev: Jag skyller helt 49'ans kassa lössnöegenskaperna helt och hållet på PPS boggin.
PPS boggin är en boggi byggd för crossbanorna !
Attackvinkel spelar enligt mig en riktigt stor roll i om en skoter tar sig upp på snön eller inte,
och det är ju bara se på ovanstående bilder att både -11 och -13 har en helt horribel attack vinkel.
Precis ! :tumme:

Här ser man dock tyvärr en nackdel med att LYNX är en liten fabrik....
:think: Förmodligen blir det för dyrt för dem att ha flera olika fjädringssystem,
eller om det handlar om vinst marginaler som annars inte uppnås... :think:
För självklart KAN lynx bygga en bra renodlad lössnö boggi.

LYNX använder i princip samma fjädringssystem på allt ifrån extrem cross maskin till puderpaddlare....
PPS boggins problem är just attackvinkeln...
Kanske skulle en tillbaka flyttning utav boggin fungera men frågan är om då inte föraren är för långt fram ( REX / XU ) vilket skulle ställa till andra problem :think:

PPS boggin är född och uppvuxen på crossbanorna och det är där den är outstanding! :tumme:

Jag personligen anser att den äldre RCG boggin borde fått vara kvar i LYNX Utility maskiner istället för att sätta in PPS
som inte riktigt klarar uppgiften på ett bra sätt.
RCG bogggin var och är bättre ute i djupsnö/lössnö än PPS
Även på led är RCG en riktigt bra boggi med rätt dämpare och den har 34 cm fjädringsväg vilket borde räcka för de flesta.

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 14 januari 2013, 12:39
av Lynxfun
Visst är det stordriftsfördelar som gör att de kör PPS på bredden, till viss del säkert beroende på att ursprungskomponentbeställningarna på RCGn börjat ticka ut och man inte vill beställa nytt då underleverantörer ofta har minimigräns.

Tror att vi tyvärr ännu bara sett början på slimning i produktionen och att vi kommer att se en hel del fler delar vandra från ATV till snöskotersidan , vi får hoppas på att det finns praktiker som ser till att dessa komponenter verkligen håller för arktisk misshandel i en snöskoter.

Vad jag menar (förutom att locka till mer diskussion ) är att attackvinkeln inte är allenarådande.

En maskin kan ju ha en förskräcklig attackvinkel men ändå fungera hyfsat till bra i snön tack vare en god allmän chassie och komponentbalans.

Just 49 ans rykte från tidigare år att gå dåligt i snön har nog inte bara med attackvinkel utan också den allmänna balansen i maskinen som helhet vägt mot de förväntningar på den "nya foxen" som fanns.
I korthet, den vill pressa sig framåt genom att gräva dike i lössnö och det räcker inte fullt ut att kompensera med breda skidor/belag för att få upp maskinen i flytläge.

Nu är min egen erfarenhet av 49 förutom någon kortare tur begränsad till en 4-5 h resa på vårens genomslagsskare början maj från Miekak-Karats och med ca 35-40 kg lastat i lådan back så var det inga problem med att få upp framändan :lol: eller komma ihåg varför man en gång gick ifrån smalbanderiet.


En snabb schematisk bild nedan på en vettig optimal viktfördelning där 60 % ligger på centerdämparen och 40 % på skidorna vilket ger föraren bra möjligheter att med liten insats av "kroppsspråk" hantera maskinen i lössnö.
Faktorer.jpg
Övriga pilar symboliserar övriga komponenter och deras placering som har betydelse för balansen i maskinen dvs vevaxel/primär, drivaxel, handtag boogieinfästningar och bakaxel

Det skulle vara intressant att kolla viktfördelningen på en "fältutrustad" 49 gentemot en Summit genom att ställa vågar under skidor, centerdämpare och bakaxel/flip, säkert skiljer det en hel del iom att 49 har extrakylare osv men även summitarna skiljer nog en del mellan årsmodellerna.

Visst balansen och uppträdande går ju att justera med eller utan eftermarknadsgrejor, finns ju redan de som utrustar Summitarna med "Toms Power Wedges" och allt vad som nu finns i eftermarknadsprylar.
Även föraren har betydelse, en såpass liten förare som 60 kg Rasmussen är ju snabb på att bygga om för att göra maskinen lätthanterligare för just sin typ av körning.


Håller med om RCGn, den fungerade alldeles utmärkt med rätt dämparsetup, dock går högfartsegenskaperna inte att jämföra med PPS av naturliga orsaker, där RCGn i 2 eller 3 rejäla vinddrivan på fjällsjön kickade en rejält därbak med efterföljande närapå noslandning så sväljer PPSn allt jag hittills vågat prova.
Så det är lite Ying och Yang, det bästa av bägge har vi inte sett ännu och kommer nog inte att se då den ultimata maskinen för alla syften inte är byggd ännu

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 14 januari 2013, 18:49
av Lone
Bild

Nu blir det förståss lite vinkelfel när man gör på det här viset, men felet blir ungefär lika stort på alla bilderna, så jag tror inte vi behöver fästa så stor vikt vid det.

Attackvinkeln är nog densamma för alla tre modellerna, beroende förståss på var man väljer att mäta....

Geometrierna verkar också misstänkt lika, notera tundrans vinkling på boggien, den ligger bara an mot marken med främre delen.

OBS, Ranger 49'an ovan är alltså en 2013 OBS!

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 15 januari 2013, 08:34
av RannerKing
Det som verkligen skiljer när det kommer till attackvinkel är ju själva skenornas bockning, alltså själva radien framtill. Detta gör troligen också skillnad i snögång. Exempelvis Summiten ser ut att ha ganska lång radie...

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 15 januari 2013, 09:33
av Lynxfun
Close upp på skenorna, samtliga 2013 maskiner där det syns tydligare att kurvaturen på Summiten är betydligt mindre
2013 49 attack.jpg
2013 Tundra Extreme Attack.jpg
2013 Summit 154 Attack.jpg
Kurvningen samt avståndet mellan där mattan lämnar drivhjulet till första kontakt med skenornas framkant har stor betydelse.
Normalt för bästa snögång är att kunna köra med så lös mattspänning som möjligt utan att mattan bildar en "bromsande inåtböjning" mellan drivhjul och framkanten på skenorna.

Värt att notera också vad gäller PPS är dubbla "stödhjul" fram på skenan, utan dessa skulle främre delen på slidesen ta slut på nolltid dvs centerdämpningen i boggien jobbar ned främre delen av boggien på ett mer aktivt sätt.

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?

Postat: 15 januari 2013, 09:41
av Lynxfun
Precis som nämnts skulle det vara intressant att se en Summit boggie i en 49 men å andra sidan, lika bra köpa en Summit på en gång då!

Hoppas vi får några här på forumet med "hands-on " 2013 49, allra bäst skulle vara att få en side-by-side mellan ACE och Etec varianten där jag tror att ACE trots lite mer tyngd kommer att passa utmärkt som snögångare ......


Nämnde i ett tidigare inlägg Tom´s Powder Wedge så lägger in ett par bilder nedan, har testats på lössnömaskiner för att mjuka upp kurvaturen på skenan några år och finns nu till försäljning "overthere".
Kan vara ett sätt att få till något även på en 49... om det skulle rymmas utan att knacka mot drivhjulen, inget större problem att karva ut en demo om man har ett UHMW block