X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Allt om Radien chassiet. (2018->
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av Gabbe1 »

Jag har precis fått hem ett kit från Dynamo Joe som jag ska testa på min Xtrim 850 i vinter.
Efter moget övervägande valde jag DJ mest för att alla som testat verkar vara mycket nöjda,
grejerna håller hög kvalitet och för att han är helt grym på support om det skulle behövas.
Att han skulle ha en stöddig attityd håller jag inte med om,
jag tycker att han alltid är informativ och humoristisk i sin kommunikation.

Idiothårda fjädrar, nja, i mitt fall fick jag 170/385 som primär (marginellt hårdare en BRP:s egen 417224166) och 195/330 som sekundär (ca 10% hårdare än BRP:s gröna 417127137 som sitter original i flera maskiner)

Enligt Joe ska det inte spela någon större roll vilka ramper jag kör detta kit med, så länge som pivotvikten är anpassad, han skickar med vikttabeller för alla olika typer av ramper.

Om jag valt rätt eller fel och om jag blir nöjd återstår att se.
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av zr800m10 »

Intressant, jag trodde DJ mest hade kit till längre maskiner.

Jag har haft kontakt med han tidigare då jag körde Rave-800 ( 2001 )
och då skickade han mig till Cudney racing för de var bättre på korta maskiner sa han.
Schysst att rekommendera en konkurrent istället för att bara plocka ihop nåt.. :-)
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Dynamo Joe...

Inlägg av 2stroke »

Gabbe1 skrev:Efter moget övervägande valde jag DJ mest för att alla som testat verkar vara mycket nöjda,
grejerna håller hög kvalitet och för att han är helt grym på support om det skulle behövas.
Att han skulle ha en stöddig attityd håller jag inte med om,
jag tycker att han alltid är informativ och humoristisk i sin kommunikation.
:bad: Jag har dåliga erfarenheter av DJ och hans sk. support. :bad:
( Det är DALTON som förser DJ med alla grejer, han plockar bara ihop efter eget recept så att säga )
För ett par år sedan så beställdes ett komplett kit från honom och när grejerna kom så visade det sig att den medföljande helixen inte passade att montera in i sekundären.
Detta visade sig bero på att helixen tydligen hade varit lös mellan fräsningarna vilket hade fått till följd att inre och yttre diametrarna inte var parallella med varandra vilket fick till följd att helixen när den monterades var förskjuten i sidled varvid montage i variatorn var omöjlig.
Jag skickade ett gäng med bilder på "felet" samt även värdena som framkommit när helixen mättes upp.
DJ vägrade skicka ny helix och skrev att DALTON skulle aldrig göra ett sånt fel
och att han minsann kände Dalton privat bla bla bla bla bla bla bla......
Så där stod jag med ett Kit som inte gick att använda och blåst på pengarna. :cussing: :cussing:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av simon »

Vilken tur då att universalreceptet på en bra helix är enkelt, flack och rak ;;

Skämt åsido, surt att bli blåst på grejerna!!!
Gabbe1
LynxTalk Member
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 september 2013, 20:29
Skoter: Xtrim 850 -18

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av Gabbe1 »

Jag får uppdatera min samlade erfarenhet till att alla, utom en, som testat verkar vara nöjda.

Skämt åsido så lät det verkligen inte bra och jag kan inte försvara DJ i ditt fall, men mig personligen har han aldrig gett en enda anledning till missnöje och han verkar ha fläckfritt rykte "over there".

Men som sagt, det dröjer minst en månad till innan jag vet om jag kommer bli nöjd med mitt kit eller inte.
hokish
LynxTalk Member
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 mars 2018, 12:41
Skoter: Lynx Boondocker 4100 2016

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av hokish »

DrMussla skrev: Diablo kiten är bra men sliter ut bussningarna i P-driven ganska fort så jag rekommenderar inte dem.
Vad är det i Diablo kiten som gör att bussningarna slits fortare än i andra kit ? :think:
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av DrMussla »

hokish skrev:
DrMussla skrev: Diablo kiten är bra men sliter ut bussningarna i P-driven ganska fort så jag rekommenderar inte dem.
Vad är det i Diablo kiten som gör att bussningarna slits fortare än i andra kit ? :think:
Jävligt styva fjädrar (typ RS fjädrar) + tunga vikter.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av simon »

Hade en "kollision" med en representant för en Diabloförsäljare här i Sverige på en Facebooksida. Han reagerade starkt på att jag kallade deras vikter för "kinakopior" på Heelclicker, påstod att vikterna minsann var "Proudly made in the USA" men kunde inte tala om vem som gjorde dom. När då någon annan anmärkte på att det var lite märkligt att veta exakt vart vikterna kom ifrån utan att veta vem som gjort dom så slutade vederbörande svara. Vad det betyder kan man ju fundera på....

Jag hade gärna fått tag på ett viktset löst, utan fjädrar och skit. Kanske ska skicka Supertorquer, uppfinnaren av de ursprungliga Heelclickervikterna men även den ledade typen Diablo kränger, ett mail och höra vad dom har som passar P-drive. Jättehårda fjädrar är nämligen inte nödvändigt om resten görs rätt, dom hårda fjädrarna har också precis som nämnts bieffekten av att saker och ting nöts fortare.
zr800m10
LynxTalk Member
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 februari 2012, 22:31
Skoter: Lynx Boondocker 800 -13
Ort: Brunflo

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av zr800m10 »

Gabbe1 skrev:Jag får uppdatera min samlade erfarenhet till att alla, utom en, som testat verkar vara nöjda.

Skämt åsido så lät det verkligen inte bra och jag kan inte försvara DJ i ditt fall, men mig personligen har han aldrig gett en enda anledning till missnöje och han verkar ha fläckfritt rykte "over there".

Men som sagt, det dröjer minst en månad till innan jag vet om jag kommer bli nöjd med mitt kit eller inte.
Och ?
Har du fått sakerna och hunnit testa nåt ?
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: X-trim RE 850 ( xxxx ) Variatorkit... ?

Inlägg av 2stroke »

simon skrev: 1. Hade en "kollision" med en representant för en Diablo försäljare här i Sverige på en Facebooksida.
Han reagerade starkt på att jag kallade deras vikter för "kinakopior" på Heelclicker,
påstod att vikterna minsann var "Proudly made in the USA" men kunde inte tala om vem som gjorde dom.
När då någon annan anmärkte på att det var lite märkligt att veta exakt vart vikterna kom ifrån
utan att veta vem som gjort dom så slutade vederbörande svara.
Vad det betyder kan man ju fundera på....

2. Jättehårda fjädrar är nämligen inte nödvändigt om resten görs rätt,
dom hårda fjädrarna har också precis som nämnts bieffekten av att saker och ting nöts fortare.
1. Absolut ska en representant kunna förklara och även visa upp varifrån ens produkt kommer ifrån.
Det borde vara det minsta man kan begära som potentiell kund !
Kan de inte det bör man nog titta efter annan tillverkare.
Dessutom är priserna på variatorkit enligt mig helt uppåt väggarna
och då ska kvalitén på grejerna vara därefter.

2. Jag är helt enig med dig att om man i sak inte behöver ha stenhårda fjädrar och därmed också för det mesta hyfsat tunga vikter/viktarmar.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar