Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Har bytt fjäder i helgen men har inte hunnit testa än.
Inte mer än ut från garaget.
På spår och låga varv känns det inte som att det gör så mycket till det negativa, att tillslagsvarvet är höjt till 4000rpm.
Gick ända bra att starta rätt mjukt om man är mild på gasen.
Men ska testa ordentligt till helgen.
Monterade även en repsats i primären när den ändå var isär.

Ska testa med detta nu.

22.6 g pinnvikt.
DJ Mountain Ramp.
175/355 prim. fjäder. Tillslag på ca. 4000rpm
Lila sek. fjäder 230-300.
NC-D2 Helix, HT-rollers.
21/45 drevning
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Kom även på att jag kan visa denna.
Dynamo Joe länkade den till mig förra vintern.

http://www.2strokeheads.com/RPM%20vs.%20HP.htm
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Var och testade skotern i dag och fick klättra en del.

Skotern fungerar riktigt bra efter fjäderbytet. 7900-8100rpm beroende på var man kör.
Nu känns den som jag vill ha den. Inte så seg och tråkig som original. Bygger upp varv riktigt snabbt och drar på ordentligt.

Däremot är den ingen familjeskoter med det här kittet.

Toppfart har jag inte kollat, men det är helt ointressant. Över 100 går den i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Dynamo^Joe
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 januari 2013, 15:41
Skoter: 2013 800etec 120

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av Dynamo^Joe »

Thanks for the feedback.
I think the reason the 350 finish work better instead of the 380 is because of your gear ratio 21:45.
It being taller gear, that explain engine starting to overrev out on hardpack, so then have to reduce final force from xxx/380 to xxx/350 to make primary clutch push "straight".

If you gear lower like Canadian skidoos to 19:45 or lower then you might see engine speed drop and get ready to put in xxx/380 finish to make primary clutch push straight again.

If you find engagement speed too high with 175/355, then there is purple/pink BRP 160/350
.

.
.
.
.
.
... At the Gates rulez!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Dynamo Joe

Inlägg av 2stroke »

:hello: Welcome Dynamo Joe to our little LYNX community. :kaffe:




:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Hello! :)

I tried with 19/45 Before i mounted the 21/45 gearing and the inconsistent RPM:s was the same with both gear ratios. With the 175/355 spring all those problems is gone and that only with spring change, no other adjustments.
RannerKing skrev: Jag testade 19/45 drevning före jag monterade 21/45 och de okonsekventa toppvarven var samma med båda drevningarna. Med 175/355 fjädern försvann problemet utan att andra justeringar gjordes.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
expedition
LynxTalk Member
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 januari 2014, 08:50
Skoter: Skidoo Expedition 600HO sdi

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av expedition »

Ranner King!

Har du kollat vad som sitter i din brorsas Summit än.
De gick bra för det mesta utan omklickning även original.
Hade en annan variator setup än andra årgångar.


//Mikael
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Inlägg av RannerKing »

Nej, har inte haft tid eller möjlighet ännu. Sedan blev det lite ointressant när min skoter började gå som den ska med DJ-kittet.

Kan uppdatera med att variatorkalibreringen som jag har nu fungerar till allt efter att fjädrarna blivit inkörda.
Tillslagsvarvet har sjunkit en del och hela våren körde jag runt med pulka och ungarna. Riktigt, riktigt sakta går inte att köra men hålla sig kring 25-30km/h är inga problem, och det utan överdrivet remslitage.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar