Sida 15 av 20
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 25 november 2014, 23:16
av Mr_Smurf
Det måste ju vara stopp i systemet någonstans så det blir dålig cirkulation eller så är glykolen för klent blandad så det blir isproppar i systemet när det är kallt.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 25 november 2014, 23:35
av commander600
När det är kallt är det inget problem, glykolen borde vara kollar vid leverans och 50mila service. Problemet är när det är varmare än -10 och jag kör med pulka i 20-30km/h.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 november 2014, 00:06
av Mr_Smurf
Det låter inte rätt. Tycker att du ska ta upp det med handlarn du köpte skotern av.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 november 2014, 08:08
av commander 2014
Det finns 1 ställe som kan strypa kylvätskecirkulationen.
Det är T-röret vid vattenpumpen där bye pass ledningen
är ansluten.Rörets inner diameter är någon millimeter mindre än slangens innermått
Pumpen är i huvudsak en tryckpump och bromsas tillflödet kan
det uppstå kavitation.Speciellt på låga motorvarv.Ombyggnad av t-rör
skulle kanske vara en förbättring.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 november 2014, 17:55
av Gerka
Tänk att det skall vara så svårt för BRP att inse att kylsystemet är felkonstruerat i kombination med höga mattkammar. Kylaren skall sitta längst bak helst i vinkeln mellan chassie och stänkskydd för det är där snön hamnar. Att flytta den luftkylda kylaren ett par dm längre tvivlar jag på, luften är ju inte kallare där, det enda man tjänar är ett par dl kylvätska pga längre slangar. Den kylaren är väl meningen skall hjälpa vid besvärliga förhållanden, på min 600a går den konstant.
Andra tillverkare har insett var kylarna bör sitta, tex Polaris har på rushen en kylare längst bak i den fjädrade förlängningen. Att som BRP påstår att Commandern även passar till arbete är falsk marnadsföring.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 november 2014, 21:27
av klarran
GERKA.
Jag tycker du har fel. Jag har en commander 2013 med lika höga kammar, samma placering av kylare och inga problem med varmgång. Till och med halva stänklappen har trillat av, men inga tecken av varmgång vid normal körning.
Enda gången skotern har rusat i temp har varit i väldigt isiga och steniga områden där de inte gått att få kylning eller hålla högre varv. Jag har kört 600mil och verkligen all sorts körning.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 27 november 2014, 08:20
av commander 2014
Är det möjligt/troligt att termostaterna har en mycket ojämn kvalitet
med läckage i by-pass funktionen.På min comm.LTD 600 e-tec
var det ett läckage.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 27 november 2014, 17:42
av Lynxfun
commander 2014 skrev:Är det möjligt/troligt att termostaterna har en mycket ojämn kvalitet
med läckage i by-pass funktionen.
Fullt möjligt, alla komponenter prispressas hårt numera så sämre "batcher" förekommer med största säkerhet.
Enklast är att demontera och genomföra kontroll, sedan är det upp till enskild att ev ersätta med ny OEM eller någon av de utmärkta eftermarknadsalternativ (personlig uppfattning) vilka nämnts ett flertal gånger i denna tråd.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 3 december 2014, 01:10
av tvåtaktare
Kunde inte hålla mig och slog till på en 14s 800a idag. Iaf så kommer dom uppdateras till 2015ns koncept v51. Ny kylarplacering åsså var det nått annat också.. Jävlas den med mig beställer jag omgående nytt termostathus samt mappning. Såg att speedtech också gör "mulle mappning" nu btw. Då ökar den på med mera soppa som kyler. Handlarn jag ska köpa maskinen av misstänkte att kylningen i cylinderväggarna inte räcker till på xu800 med nuvarande system..
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 4 december 2014, 18:34
av Byberget
Jag blev så less på detta tjafs så jag sålde min Commander 800.
Nonchalansen från Lynx var droppen.
Vid "normal" körning har jag inte haft några problem med kylningen utom vid hård skare och is.
Men så fort det blev fråga om extra belastning som pulka/släde i låg fart var det klippt.
Nu blev det en Freeride i stället som kommer att kompletteras med en Skandic WT för bruksändamål.