Sida 17 av 20
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 13 januari 2015, 18:03
av quvist
Då var maskinen inlämnad för update !
Kylsystemsombyggnad, kontrolldragning skruvar i pyramiden,
ny programvara i ECU och kontroll att rätt boggihjul sitter på plats...
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 17 januari 2015, 16:35
av mordellio
Hej
Har fått min Commander-800 ( 2014 ) uppdaterad nu med nya kylaren mm.
Var ute och testade lite idag med en sladd efter, -1C till -3C utetemp och körde mellan 10-15 km/h.
Var ute ca 1 timme.
Hade väl inte sladden ställd så att det gick jättetungt men säkert tyngre än en vanlig pulka.
Maskinen låg konstant på 4st rutor i värmestapeln.
Får väl säga att hittills är jag nöjd.
Andreas
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 17 januari 2015, 19:16
av ved
Var också ute idag första läget att testa efter uppdateringarna som gjorts.
Plusgrader och lite snö.
Samma förhållande som förra säsongen när skotern gick varm.
Den låg på 4 staplar hela tiden oavsett hur jag körde.
Tycker att det blev bra och jag är nu nöjd.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 19 januari 2015, 11:52
av Jukkas_Lasse
Problemet med varmgång beror tyvärr delvis på en för hög flödeshastighet genom kylsytemet.
Är flödeshastigheten för hög hinner kylvätskan inte lämna av värme i kylarna tillräckligt mycket utan det varma vattnet rusar bara runt i systemet.
Alla ni som jobbat med vattenburen värme eller värmepumpar vet att man måste anpassa hastigheten på cirkulationspumpar för att få det önskvärda delta förfållandet (Bergvärme: Radiatorkrets = 8 grader, Köldbärare=3 grader), dagens värmepmpar gör det automatisk
I uppgraderingen och standard på 2015 års maskiner sitter en nästan 100% större kylare som fått en ändrad placering i kombination med en betydligt starkare kylfläkt och ändrad luftstyrning med utblås av luftflödet från fläkten istället för att värmen blir kvar i motorrummet.
Den har också fått en strypning av flödet i radiatorkretsen vilket är den rätta vägen att gå
600 E-Tec
Postat: 20 januari 2015, 08:34
av commander 2014
Jag har en Commander-600 E-Tec ( 2014 )
Före ombyggnationen höll motor temperaturen sig på rätt sida av överhettnings temp gränsen
om jag kunde hålla motorvarvet på minst 5500 r/m.
jag tror att det gäller 800 e-tec också
Det betyder att vattenpumpen ökade flödes hastigheten.
Kylförmågan i kylaren beror på rörsystemets area.Stor kylare med många rör
kyler naturligtvis bättre än en liten.Man kan inte ha strypningar utanför kylaren
Då får kylaren för litet vatten att kyla och motorn för liten kyld vattenmängd.
Kylarens genomströmnings kalibrering bestämmer
flödeshastigheten .
Skulle strypning utanför kylaren vara bra,
borde en sänkning av varvtalet/pumpkapaciteten
vara medicinen.Det fungerade inte på min maskin
Det är tydligt att kylarstorleken i 800 och 600
av 2014 års modeller är i minsta laget,tillsammans med inte optimalt luftflöde
till och från kylaren, blir den luftkylda kylarens kapacitet för låg
Re: 600 E-Tec
Postat: 20 januari 2015, 20:27
av extmabg
commander 2014 skrev:Jag har en Commander-600 E-Tec ( 2014 )
Före ombyggnationen höll motor temperaturen sig på rätt sida av överhettnings temp gränsen
om jag kunde hålla motorvarvet på minst 5500 r/m.
jag tror att det gäller 800 e-tec också
Det betyder att vattenpumpen ökade flödes hastigheten.
Kylförmågan i kylaren beror på rörsystemets area.Stor kylare med många rör
kyler naturligtvis bättre än en liten.Man kan inte ha strypningar utanför kylaren
Då får kylaren för litet vatten att kyla och motorn för liten kyld vattenmängd.
Kylarens genomströmnings kalibrering bestämmer
flödeshastigheten .
Skulle strypning utanför kylaren vara bra,
borde en sänkning av varvtalet/pumpkapaciteten
vara medicinen.Det fungerade inte på min maskin
Det är tydligt att kylarstorleken i 800 och 600
av 2014 års modeller är i minsta laget,tillsammans med inte optimalt luftflöde
till och från kylaren, blir den luftkylda kylarens kapacitet för låg
Hänger inte riktigt med här !
Skall även 600:orna byggas om ?
Eller har du bekostat detta själv ?
/Magnus
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 21 januari 2015, 08:38
av commander 2014
Comm 600 e-tec omfattas INTE av fabrikens kampanj!
Många 600 e-tec har samma problem som 800 e-tec
Min maskin kördes 13 mil på hela vintern i fjol.Var inte roligt!
Varje gång jag var ute kunde jag köra max 2 km innan den överhettades
Stanna och vänta på nerkylning.
Till saken hör att leden från vår stuga till fjället är en
krokig,dålig" slakmota".Det är svårt att köra över 20 km/h
Men ett modernt kylsystem skall klara detta.
Jag har åtgärdat maskinen enligt tidigare"tråd"
med viss goodwill sponsring av min ÅF.
Hittils har temp. hållit sig ok.väntar på vårvärme och pulka
dragning för att vara helt säker .
sä
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 23 januari 2015, 18:30
av commander 2014
Tillägg till tidigare inlägg.
Det finns skotrar av typ Commander 600 E-tec 2014, som köpts
för att användas som arbetsskotrar inkl. min.
De har liknande överhettningsproblem som 800 e-tec.
Det kanske är att kunna be få ner månen om man önskar
att BRP. kom med några handfasta tips om åtgärder
även om ägarna får bekosta det.
good-will hjälp skulle
skapa ökat förtroende för märke och organisation.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 23 januari 2015, 19:23
av Commander800
If I remember right, the price for the new Commander 800 cooling system in Finland was 649 €.
Just to know if someone (600cc owners?) is dreaming about purchasing one.
The package includes everything you need for installing on XU models.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 23 januari 2015, 22:57
av commander 2014
Do you know the kit spare part number?