Sida 18 av 20
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 januari 2015, 09:35
av Jukkas_Lasse
BRP part # 860 201 290
Pris: 5990 Kronor.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 26 januari 2015, 14:22
av commander 2014
Överkomligt!
Tack!!
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 31 januari 2015, 09:59
av commander 2014
Ovanstående ombyggnadssats passar enl inofficiella uppgifter
även 600 e-tec.
Men,fabriken rekommenderar inte, betalar inte, ombyggnation i dagsläget!!
Vad skall alla ägare till ´Commander 600 e-tec med överhettande
motorer göra?
Problemet måste nog drivas kollektivt av alla tjänstevägen hos varje Åf.
Dvs. Kund-Åf- Fabrik.Med hänvisning till konsumentköplagen.
Produkten uppfyller INTE det som utlovats i broschyrer t.ex.perfekt arbetsskoter
i alla förhållanden
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 7 februari 2015, 21:28
av Jukkas_Lasse
2015-års modeller har en något tjockare kylare än den som finns med i ombyggnadssatsen.
Bra och få mer information från er som fått era maskiner ombyggda - blev dom bättre?
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 21 februari 2015, 01:32
av ved
Har nu testat alla förhållanden och det finns inte en tendens till varmgång.
Åkt på is och vatten djup snö och plogade vägar inga problem.
Bra att de tog problemet på allvar tack BRP men förbannat synd att en säsong gick åt skogen. Lite sur är man nog.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 23 februari 2015, 22:43
av Jukkas_Lasse
Ja - tror grabbarna i öst tänkt sig mer en extrem friåkningsmaskin typ Summit eller Boondocker men som har än mer kapacitet för den som har pondus nog att tygla de extra kilona.
Det blev en riktigt utmanande uppgift för utvecklingsavdelningen som bara var tvungna att lösa detta problem som uppstod då användarna såg en mer allsidig maskin med potential för lite buskörning
Dom löstae uppgiften på ett mycket bra sätt, har själv testat min 2015 med varmgång som utgångspunkt....
Den minst 100% kraftigare fläkten i kombination med en mycket större kylare, anpassat vätskeflöde för bästa överföring till kylarna har verkligen gjort en oehörd förbättring.....förstår alla andra XU ägares avundsjuka....
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 6 mars 2015, 07:35
av commander 2014
Jag tycker inte att man kan kalla XU-ägarnas frustation för avund.
Ingen missunnar dig och andra med 2015 års modell att värme problemet tycks vara löst.
Man får hoppas att ombyggnaden på 2014 års Commander 800 e-tec blir lyckosam,
trots att kylaren sägs vara något mindre.
Sant??
Största problemet har många comm.600 e-tec ägare med värmeproblem som tydligen
lämnas åt sitt öde av BRP och får ägna sig åt själv hjälp.
Trots att maskinerna har ett fel som borde åtgärdas på GARANTI.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 16 mars 2015, 14:07
av fjeppa
Har kört ca: 40 mil med min uppgraderade Commander-800 ( 2014 ) och är otroligt nöjd.
Har dragit kälkar i lägre fart långa stunder utan en tendens till temphöjning.
Stabilt på 4 streck på tempmätaren.
Otrolig skillnad mot föregående kylare.
Allt gjordes såklart kostnadsfritt av ÅF i Kiruna.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 16 mars 2015, 20:26
av Commander800
It works really great as long as fan relay works. So if you see there is 5 or more steps on temperature meter, it is quite possible the relay is stuck. Shut down the engine and start again and the fan might work again. Or change the places of the two relays found from the fuse box and fan might work again as long as the relay get stuck again.
Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?
Postat: 30 mars 2015, 10:14
av Jukkas_Lasse
Mulle skriver på sin sida om värmeproblemen på Commander 800 2014:
http://www.m-performance.com/Sidor/etec ... ander.html
Värmeproblem på kylar temperaturen
Av min erfarenhet i bromsbänken, när skotrar står stilla och kyls av med starka fläktar så är det inga problem att köra 3-5 runs innan tempen stiger mot 75grader och sen får man vänta en 15 minuter så har tempen gått ner igen.
Detta gäller generellt alla snöskotermärken och inom Rotax familjen alla motorer, även 1000cc som snabbt stiger temperaturen till c.a 46-47 grader tills termostaten öppnar sen ökar temperaturen sakta, sakta.
Men det gäller INTE 800R och 800 Etec motorn, i verkligheten när man kör i snön och har digital temp mätare så går den snabbt upp till termostaten öppnar 46-48 grader och sen håller sig där. Men i bromsbänken ser man ingen hejd på tempen, den fortsätter i snabb takt upp till 66-72 grader innan värmeutvecklingen planar ut och ökar sakta på normalt vis.
Att många har värme problem med sin Commander 800 råder ingen tvekan om, men stora problemen är när man åker sakta
av någon anledning som dålig led eller med kälke runt 10-30 kmt.
Ta nu en std Commander 600 & 800 med samma matta och stänklapp. Dom drar samma typ av kälke och åker i samma hastighet, således rullar skotrarna lika trögt och då kommer motorerna generera samma antal hästkrafter och ha samma kylbehov.
Men 800'ans vatten temperatur kommer garanterat att börja stiga högre 600'an trots att dom har lika stora kylare .
(I detta sammahang i 30 kmt behövs c.a 15 hästkrafter, det är ju inte så att 800 motorn behöver 10 hästkrafter mer
i samma hastighet bara för att det är större motor!)
Problemet ligger i termostat huset eller någon slang dragning som skiljer sig från 600'ans sätt att cirkulera ut kylvattnet.
Commander 600 E-Tec är programerad att varna i displayen vid exakt 91 grader,
Commander 800 E-Tec vid 85 grader för att ge en vink att du måste börja tänka på annat körsätt.
Många tror att dom måste stanna vilket är fel.
Den går upp till 101 grader och + 15 sekunder innan varvtals regulatorn slår i, detta för att du ska slippa kletig glykol över benen i första hand.
Motorn tar ingen som helst skada av att komma upp i 101-103 grader.
Egen notering:
Kör man normal hastighet ligger den på 46-50 grader.
Drar jag sladden är det 66-72 grader.
Har den gått mot 95 och över, lägg i neutralen och låt den gå på tomgång då sänks temperaturen snabbare än om du stänger av motorn.