Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

comm600sdi skrev:Niak, Det röda området planas mellan samtliga kuggar.
Det gör att kontakttrycket med skoningarna blir mindre och trycket ökar vid sidokuggarna istället.
Det samt lite mindre mattspänning ger mindre vibrationer.

Lynxfun, Mina vibrationer kommer inte från variatorer.
Det känns klart och tydligt vid lägre hastigheter att det tar i någonstans.
Frekvensen ökar med matthastigheten, inte motorvarvet.
Till slut blir det så att säga "upplevda" vibrationer då slag i hög frekvens ger vibration. Luddigt? :S
Vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt.
Mattan är nog hårt spänd, eftersom jag upplever att vibrationerna blir mindre, när jag lastar 2 barn bakpå.
Boggien sjunker ihop och knäckvinkeln över bakre boggiearmen blir flackare.
Inte alls luddigt,
Jag hade själv en hel del resonanser och tendens till vibrationer vid hård mattspänning från de sk "anti slap devices" på 09an,
vart betydligt bättre med ett mellanlägg av vibrationsdämpande gummi mellan chassie och
plastbiten samt på utsidan mellan bult och chassie samt nedslipning av dem på insidan med ca 3-5 mm.

En teori på de nyare maskinerna är att single ply mattorna i sig inte tar bort diverse småvibrationer som de äldre och tjockare mattorna,
rätt märkligt i alla fall då det inte är något större problem med smalbandarna eller SWT'erna

Nedfräsning av "mellangården" är inte helt fel,
slipper man ifrån en del räknande så är det lätt värt.
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

comm600sdi skrev:Niak, Det röda området planas mellan samtliga kuggar.
Det gör att kontakttrycket med skoningarna blir mindre och trycket ökar vid sidokuggarna istället.
Det samt lite mindre mattspänning ger mindre vibrationer.
Hur mycket måste man slipa/fräsa bort för att få den önskade effekten ?
Vad använder man för verktyg för att göra detta ?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:
comm600sdi skrev:Niak, Det röda området planas mellan samtliga kuggar.
Det gör att kontakttrycket med skoningarna blir mindre och trycket ökar vid sidokuggarna istället.
Det samt lite mindre mattspänning ger mindre vibrationer.
Hur mycket måste man slipa/fräsa bort för att få den önskade effekten ?
Vad använder man för verktyg för att göra detta ?
Ett ögonmått ur minnet efter en glutt under ett par björnkatter för något år sedan
så är min bedömning ca 3-4 mm mitt emellan tänderna och sedan avtagande ut mot dessa,
grejen är att ge en större o planare kontaktyta som tar mot skoningarna så att ticksen blir mindre märkbara

Med grejorna lösa så fixar man det med en vanlig överhands och plockar man inte lös så behövs tålamod,
frisk rygg och en bra fil tillsammans med lite "elbowgrease".

Hur går det med ryggen förresten,
funkar det att spänna Lynxen på ryggen och bli jagad av hunden?
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

Jag är övertygad om att denna åtgärd skulle göra skillnad på XU'n.
Tillsammans med antislapp-tricket å lite annat.
Intressant iaktagelse ang. de moderna mattorna.
Det förekommer faktiskt en hel del vibra-problem även på 4-9:orna så felet finns även på smalbandarna.
Naa rukken är fortfarande i oordning,
väntar på svar från en MR-undersökning och har fått lättare tjänst i gruvan.
Har fått ställa in det mesta i vår men fantiserar om en fjällresa till 1:a Maj.
Den som lever får se...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Jo det blir väl så om maskinerna/konstruktionerna drivs för långt eller kravspecarna är för grova, ett antal olika gränsfall typ veven, variatorbalans, drivhjul, tunnel mm vilka var för sig är väl inom måtten kan ju rent hypo samverka och tillsammans överskrida olika specar.

Så är det nog!

Hoppas det fixar sig med rukken, glöm inte att det är som Cassius Clay sa en gång:
"Lack of fantasy doesn´t give you wings and a man who has no imagination has no wings"

SÅ behåll tanken och kör skoter på 1:Maj
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Tidigare nämnnda hänvisningar i spec:
EMC 2004/108/EEC verkar vid en hastig kontroll vara en massa formalia runt detta med CE märkning så det får vara tills vidare

Maskindirektiv 2006/42/EC finns här
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... machinery/

Ej motläst mot det tidigare 98/37/EC

Mycket Mumbo Jumbo dvs formalia i 2006/42/EC som lämnar fritt för tolkning eller vidare efterforskningar i olika nationella standarder, gällande vibrationer så är det bl a detta som kommer fram i en hastig pdf sökning.
2006_42_EC.jpg

Inriktning framöver mot de nationella standarderna EN 55012:2007 97/24 samt vad några maskinsäkerhetsdirektiv innebär enligt SFS-EN ISO 12100 1:2003, 12100 2:2003 samt 14121-1:2007.

Finns mycket här
http://ec.europa.eu/enterprise/policies ... dex_en.htm

En hel del av dessa går att avgränsa bort då det är rent perifert kosmetika men i SFSen finns en del matnyttigt, dock är de inte tillgängliga i helhet utan kostar ett par tusen.

Jaja, problem är till för att lösas så de går nog att gräva upp på ett eller annat sätt vad det lider:D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Vet inte varför tanken på XU vibrationer kom upp när jag läste denna:)
Kundklagan.jpg
I Nordamerika är allt möjligt :thumbsup:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av Lynxfun »

Skämt åsido, när det gäller fritidsprodukter typ snöskoter och andra jämförbara maskiner är det rätt snårigt eller rättare sagt den arbetsmiljörättsliga delen för brukaren är snårig.

För oss vanliga människor vilka, trots att vi nyttjar maskinen mycket under 2-6 månader är det ett något mindre krångligt regelverk , egentligen är det upp till tolkningar från både brukare och säljare (ÅF/GA) åt olika håll enligt de trevare jag haft i ett par riktningar.

Tolkningen ligger i regelbundenheten vi påverkas av "Emissions caused by vibrations" jämfört med en som arbetar med det dagligen.

SÅ det blir att räkna på det till att börja med, som sagt ifjol Niak, man skulle haft tillgång till mätutrustning
niak
LynxTalk Member
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:47
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av niak »

Tror det kan vara svårt att få "rätt" mot BRP i vibrationsfrågan,helst då garantin gått ut.Vi har en gammal skrotare i gruvan som spöar operatören rejält.Vibrerar som tusan och är rent obehaglig.Flera vibrationsmätningar visar att den ligger över gränsvärdet för användning i 8 timmar men 5 timmar klarar man tydligen av att sitta i maskinen.Verkligheten är att ingen klarar mer än 1,5-2 timmar innan man fått nog.Gränsvärdena är som jag ser det rätt så höga och speglar inte verkligheten.Skulle onekligen vara roligt att se en mätning tex på min XU men den skulle förmodligen bli godkänd åtminstone för några timmars användning.I mitt fall hoppade jag över den ständiga erektionen och gick direkt till det impotenta läget...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2323
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av 2stroke »

Tar upp denna tråd igen....

2 helt oberoende arbetskamrater har gått och köpt sig varsin ny 2013 Commander 600 E-Tec utrustade med 44'a mattor.
Den ena av dem kommer ifrån lång smalbandare och den andra kommer ifrån en annan XU maskin
( 2009 , Ski-Doo Expedition 600 SDI ---> RCG boggi )

Båda dessa ägare upplever mycket kraftiga vibrationer vid vissa hastigheter i fotstegen som båda upplever som mycket obehagliga och störande.

:think: Vad finns det för BOT mot detta och har någon lokal Lynx/Ski-Doo handlare verkligen gått in för att lösa dessa uppenbara problem som många XU maskiner har ? :think:

Är det ett matt typ problem ?
Är det ett boggi typ problem ?
Är det ett tolerans problem ?
Är det ett motor typ problem ?
Annat ?

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar