Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Macke78
LynxTalk Member
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 november 2011, 10:18
Skoter: Boondocker -11

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Macke78 »

Nja, det är ju diablos kit, jag har dock Modellanpassat det mer.
Har provkört med pipan och nu händer det grejor!
Bättre gasrespons och en grym ork, känns mkt starkare och stabilare än orginal,
ligger och matar på 78-7900 nu och den drar hårt,
med std pipan gick det inte att åka under 8000 för mig,
då ville den klappa igenom och tappa varv,
har inte känt av det på dom 2mil jag åkt hittills.
Känns helt enkelt jävligt bra!
Blir att montera tillhörande slutburken nu när jag optimerat maskinen med std burk.
Förhoppningen är att den inte ska tappa varv eller leva om för mkt,
sen trillar det även av 5kg och jag kommer åt kedjehuset utan problem. :)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Låter fint! Blev rätt sugen på den pipan jag också, men priset är ju inte helt tilltalande...
Låter den mer än tidigare? Ska du bänka den för att se vad pipan gör?

Vilken slutburk valde du?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Körde ca. 10 mil i lördags med min BoonDocker-800 ( 2012 )
Den känns trött när man vill busa av sig på myrarna.
På led, i snårskogen och mindre klättringar fungerar den hur fint som helst.
Den ligger alltid på 8000-8100 RPM så det är inte där felet sitter.

Slutsatsen är i alla fall att den den behöver få variatorerna fixade.
Har skrivit till Dynamo Joe, väntar på svar.
ÅF hade monterat 19-45.
Jag kommer byta till 20-45.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Stoft »

Macke78 vad sitter det för prylar i din? Behöver något att utgå ifrån på min egna maskin nämligen :)
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Blev att beställa ett kit från Joe, det ska fungera bra i våran terräng och höjd över havet.

Freeride 800/137" & Backcounry X & Lynx Boondocker
Kit c/w 5 parts. 441 Ramps, (160/380), 14g~22g pin kit, XP purple secondary spring, NC-D2 Helix


Ska bli intressant att se hur det fungerar. Förhoppningsvis är inte tillslaget för högt i alla fall.
Senast redigerad av RannerKing den 15 januari 2013, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Meanis »

RannerKing skrev:Det blev att beställa ett kit från Dynamo Joe
Du har väl sett detta, inte så smickrande direkt:

"Summit Freeride 800 e-tec -11 std vs Dynamo Joe clutch kit.
Green curve stock C#1,
Blue Dynamo Joe C#3,
Purple stock C#3,
Red DJ C#4 as instruction says.
DJ kit run with 24,5g pin weight for more load as the e-tec engine is stronger than 800p-tek.
With 23g pin weight as istruction the engine hits the revlim on C#4.
As you can see the stock set up on C#3 hits the revlim @50km/h.
Stock on C#1 is fighting with 7600rpm from 90km/h and out too full over drive."

Bild
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Har jag inte sett, av den anledningen startade jag tråden... Men grejerna är inte skickade i alla fall.

Var har du hittat det? Framgår det vad som sitter monterat?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Meanis skrev:
"Summit Freeride 800 e-tec -11 std vs Dynamo Joe clutch kit.
Green curve stock C#1,
Blue Dynamo Joe C#3,
Purple stock C#3,
Red DJ C#4 as instruction says.
DJ kit run with 24,5g pin weight for more load as the e-tec engine is stronger than 800p-tek.
With 23g pin weight as istruction the engine hits the revlim on C#4.
As you can see the stock set up on C#3 hits the revlim @50km/h.
Stock on C#1 is fighting with 7600rpm from 90km/h and out too full over drive."

Bild
Dynamo Joe skrev: I do not send any clutch kit out for an Etec engine that uses more than 22 grams and I only do it this season. The 2011 summit or trail sled freeride uses 20.5 grams in clicker 3

I have no idea why this person say 23 grams with etec engine.

The only kit i have that run 24 grams is the 800R carburetor engine that uses 413 ramps.

I think their calibration is false.
Dynamo Joe skrev: Track dyno accelerates and spin “100kg dyno drum + 20kg track + 3kg idler wheel” and then the dyno show horsepower..?

I build clutch kit to accelerate 20kg track + 3kg idler wheel, + 90kg person + snow load + wind resistance + bumps + engine power difference.

....So then how can track dyno measure these items when not there?

Track dyno is a race to see who can accelerate a 100kg drum the fastest.

Track dyno give false information because it collect incomplete data.
http://www.dootalk.com/forums/topic/214 ... ntry178144

Here is set of questions to ask a track dyno user.
http://www.dootalk.com/forums/topic/208 ... try1674420

I have got track dyno user very mad at me because I insist in them answer my questions and they can’t.
Senast redigerad av RannerKing den 4 januari 2013, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Meanis »

Från Diablos facebook sida, finns nog på ett annat forum också.

Alla får dra sina egna slutsatser jag säger varken bu eller bä.
Ville bara visa dig så får du själv bilda dig en uppfattning.
Klart man inte kan tuna in ett kit enbart på en trackdyno, men lite grann
kan man ju utläsa iaf.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av superpalten »

RannerKing skrev:Min bror har en Summit 800 e-tec-11 med Speedtechs kit, och den går riktigt bra. Därav blev jag sugen på ett därifrån, men det finns ju inget som säger att kittet till min skoter är lika bra som kittet till hans.

Men ett provsmak av deras kitt har man ju i alla fall fått.
Var i kontakt med Dynamoe Joe förra året, så här skrev han i ett mail.

Nu vill jag inte spekulera om hurvida Speed Tech använder Joes delar till
varje maskin men här är svaret på kit för RE 600 -09.

Speed Tech sells my clutch kits and supports them in Sweden.

I have worked with Per Bostrom to help him make a great clutch kit for your sled RE 600 -09 for your application, please contact Per Bostrom as he would be able to tell you more for your particular requirement.

The kit that he made works specifically for Rave RE 600 E-tec and Scandianvian elevations and petrol type, from what I read of his customers, the Speed-Tech 600 E-tec clutch kit using my helix works very well.

Happy Trails

joey
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Skriv svar