XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderingar

Allt om Lynx bredbandare.
Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Jackal »

Hvor er "like" knappen :D
Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Jackal »

Ser at KNR Sledtech har variatorkit til XU: http://knrsledtech.se/product/knr-v-kit ... ?brand=253

Han skriver at tilslagsvarvet er 2800-2900rpm(!)... Som er 400-500rpm lavere enn det jeg har idag.
Jeg vurderer det slik at det er i sekundæren forskjellen ligger(min er urørt..).

Noen som vet hvilken helix han bruker og hvilke fjærer som blir brukt?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Lynxfun »

Jackal skrev:Ser at KNR Sledtech har variatorkit til XU: http://knrsledtech.se/product/knr-v-kit ... ?brand=253

Han skriver at tilslagsvarvet er 2800-2900rpm(!)... Som er 400-500rpm lavere enn det jeg har idag.
Jeg vurderer det slik at det er i sekundæren forskjellen ligger(min er urørt..).

Noen som vet hvilken helix han bruker og hvilke fjærer som blir brukt?
Knr kör med omärkta helixar vilket de flesta "kittare" gör så vi inte ska kunna plocka ut hyllvara billigare än ett kittpris om man räknar det roliga testarbetet i pengar för en själv.

För övrigt gör de rätt, de har ju i de flesta fall lagt ned ett antal timmar på tester och man ska ju tjäna på affären också.


Tillslaget sitter i primären och är en kombination mellan vilket starttryck på fjädern du har, vilka ramper som sitter i samt hur du har viktat (med allt ovanstående sammantaget så är vi på finlir ).

Har du ett tillslag på 3400-3500 så ligger du med en fjäder på 160 eller mer i starttryck och är viktad någonstans under 17 gr, kanske ned mot 16,5 vilket bygger varv snabbare dvs det lurar dig att wow..... vid första test men när du sedan kört ett tag märker du att det behövs ytterligare finlir.

Vad du gör med rätt fjäder och ett viktkitt samt 4-6 omviktningar är att hitta det där läget du själv vill ha dvs bra upshift och bra downshift, downshift för mig innebär att armar/rullar ligger kvar mot rampen vid gassläpp under tiden variatorn öppnar sig en aning då har man "throttle/track" feeling vid påslag igen.

Startar du sedan varje ny säsong med en ny fjäder så mår du bra då OEM fjädrarna tappar ca 10-15 % efter första året.
.
Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Jackal »

Lynxfun skrev: Knr kör med omärkta helixar vilket de flesta "kittare" gör så vi inte ska kunna plocka ut hyllvara billigare än ett kittpris om man räknar det roliga testarbetet i pengar för en själv.

För övrigt gör de rätt, de har ju i de flesta fall lagt ned ett antal timmar på tester och man ska ju tjäna på affären också.


Tillslaget sitter i primären och är en kombination mellan vilket starttryck på fjädern du har, vilka ramper som sitter i samt hur du har viktat (med allt ovanstående sammantaget så är vi på finlir ).

Har du ett tillslag på 3400-3500 så ligger du med en fjäder på 160 eller mer i starttryck och är viktad någonstans under 17 gr, kanske ned mot 16,5 vilket bygger varv snabbare dvs det lurar dig att wow..... vid första test men när du sedan kört ett tag märker du att det behövs ytterligare finlir.

Vad du gör med rätt fjäder och ett viktkitt samt 4-6 omviktningar är att hitta det där läget du själv vill ha dvs bra upshift och bra downshift, downshift för mig innebär att armar/rullar ligger kvar mot rampen vid gassläpp under tiden variatorn öppnar sig en aning då har man "throttle/track" feeling vid påslag igen.

Startar du sedan varje ny säsong med en ny fjäder så mår du bra då OEM fjädrarna tappar ca 10-15 % efter första året.
Folk må få lov til å tjene penger, helt klart :)
Det er flere her på forumet som kjører med dette kittet som jeg forstår,
en liten sammenligning mellom helixene (ny vs. gammel/org) var det kanskje noen som hadde gjort?
Mye forskjell?
Jeg sier altså ikke at knr skal avsløre sine hemmeligheter altså.

Selv kjører jeg en 130/350 fjær
(http://www.snoperformance.se/catalog/pr ... cts_id=261),
denne skal få seg en natt i skustikka, før jeg kjører videre.
Vektkitt og sek. fjær bestilles aws :)
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Lynxfun »

Det er da ikke sa hart att check vinkelen nu i moderne tider, ikke heller olike vinkler för den delen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jackal
LynxTalk Member
Inlägg: 64
Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi

Inlägg av Jackal »

Har fått byttet ruller og sek. Fjær, 17,2 gr vekter og primærfjær i skuvstikkan..
Nå fungerer det helt utmerket! :) :)
Skriv svar