XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderingar
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Hvor er "like" knappen
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Ser at KNR Sledtech har variatorkit til XU: http://knrsledtech.se/product/knr-v-kit ... ?brand=253
Han skriver at tilslagsvarvet er 2800-2900rpm(!)... Som er 400-500rpm lavere enn det jeg har idag.
Jeg vurderer det slik at det er i sekundæren forskjellen ligger(min er urørt..).
Noen som vet hvilken helix han bruker og hvilke fjærer som blir brukt?
Han skriver at tilslagsvarvet er 2800-2900rpm(!)... Som er 400-500rpm lavere enn det jeg har idag.
Jeg vurderer det slik at det er i sekundæren forskjellen ligger(min er urørt..).
Noen som vet hvilken helix han bruker og hvilke fjærer som blir brukt?
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Knr kör med omärkta helixar vilket de flesta "kittare" gör så vi inte ska kunna plocka ut hyllvara billigare än ett kittpris om man räknar det roliga testarbetet i pengar för en själv.Jackal skrev:Ser at KNR Sledtech har variatorkit til XU: http://knrsledtech.se/product/knr-v-kit ... ?brand=253
Han skriver at tilslagsvarvet er 2800-2900rpm(!)... Som er 400-500rpm lavere enn det jeg har idag.
Jeg vurderer det slik at det er i sekundæren forskjellen ligger(min er urørt..).
Noen som vet hvilken helix han bruker og hvilke fjærer som blir brukt?
För övrigt gör de rätt, de har ju i de flesta fall lagt ned ett antal timmar på tester och man ska ju tjäna på affären också.
Tillslaget sitter i primären och är en kombination mellan vilket starttryck på fjädern du har, vilka ramper som sitter i samt hur du har viktat (med allt ovanstående sammantaget så är vi på finlir ).
Har du ett tillslag på 3400-3500 så ligger du med en fjäder på 160 eller mer i starttryck och är viktad någonstans under 17 gr, kanske ned mot 16,5 vilket bygger varv snabbare dvs det lurar dig att wow..... vid första test men när du sedan kört ett tag märker du att det behövs ytterligare finlir.
Vad du gör med rätt fjäder och ett viktkitt samt 4-6 omviktningar är att hitta det där läget du själv vill ha dvs bra upshift och bra downshift, downshift för mig innebär att armar/rullar ligger kvar mot rampen vid gassläpp under tiden variatorn öppnar sig en aning då har man "throttle/track" feeling vid påslag igen.
Startar du sedan varje ny säsong med en ny fjäder så mår du bra då OEM fjädrarna tappar ca 10-15 % efter första året.
.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Folk må få lov til å tjene penger, helt klartLynxfun skrev: Knr kör med omärkta helixar vilket de flesta "kittare" gör så vi inte ska kunna plocka ut hyllvara billigare än ett kittpris om man räknar det roliga testarbetet i pengar för en själv.
För övrigt gör de rätt, de har ju i de flesta fall lagt ned ett antal timmar på tester och man ska ju tjäna på affären också.
Tillslaget sitter i primären och är en kombination mellan vilket starttryck på fjädern du har, vilka ramper som sitter i samt hur du har viktat (med allt ovanstående sammantaget så är vi på finlir ).
Har du ett tillslag på 3400-3500 så ligger du med en fjäder på 160 eller mer i starttryck och är viktad någonstans under 17 gr, kanske ned mot 16,5 vilket bygger varv snabbare dvs det lurar dig att wow..... vid första test men när du sedan kört ett tag märker du att det behövs ytterligare finlir.
Vad du gör med rätt fjäder och ett viktkitt samt 4-6 omviktningar är att hitta det där läget du själv vill ha dvs bra upshift och bra downshift, downshift för mig innebär att armar/rullar ligger kvar mot rampen vid gassläpp under tiden variatorn öppnar sig en aning då har man "throttle/track" feeling vid påslag igen.
Startar du sedan varje ny säsong med en ny fjäder så mår du bra då OEM fjädrarna tappar ca 10-15 % efter första året.
Det er flere her på forumet som kjører med dette kittet som jeg forstår,
en liten sammenligning mellom helixene (ny vs. gammel/org) var det kanskje noen som hadde gjort?
Mye forskjell?
Jeg sier altså ikke at knr skal avsløre sine hemmeligheter altså.
Selv kjører jeg en 130/350 fjær
(http://www.snoperformance.se/catalog/pr ... cts_id=261),
denne skal få seg en natt i skustikka, før jeg kjører videre.
Vektkitt og sek. fjær bestilles aws
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Det er da ikke sa hart att check vinkelen nu i moderne tider, ikke heller olike vinkler för den delen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Har fått byttet ruller og sek. Fjær, 17,2 gr vekter og primærfjær i skuvstikkan..
Nå fungerer det helt utmerket!
Nå fungerer det helt utmerket!