Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Här kan du recensera din Lynx.
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

Då är jag hemma från Saxnäs och maskinen funkar riktigt bra i djupsnö bland träden den kliver upp på snön väldigt bra inte som pro rmkn jag åkte förra året men bättre än assaulterna 155" jag haft så jag är väldigt nöjd det är ju trots allt inte en ren djupsnö maskin, det är först när snödjupet kommer upp till ca 120cm och mer det blir jobbigt när det är botten löst.
soppa förbrukningen låg på ca 5l milen inte mycket att säga om det med tanke på vilken åkning det var och variatorerna funkar klockrent varvar 7900-8000 i 60-70 cm puder kör nu på klicker 2 men dom blir väldigt varma så jag kommer att ventilera variator skyddet i bakkant och även ta bort isoleringen på sido kåpan för att få bort värmen bättre men remmen höll fint så får jag bara bort mer värme blir det nog bra, jag tror inte alls på att det ska vara så inkapslat som det är nu värmen har ingenstans att ta vägen och dessutom genererar motorn en hel del värme som inte gör det lättare att få svalare variatorer..
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av RannerKing »

Hur många mil har du hunnit få ihop?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

25-26 mil 33% kvar på inkörningen..
Setra415
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mars 2011, 14:07
Skoter: Boondocker 800 3700 (2014), 800 REX (2009)

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av Setra415 »

Prova ändå med lite mera vikt dock med 3:ans klick.
Med 441 ramp bör du vara på 3 el 4 med tanke på den profilen.
Med bara lite mera får du bättre tryck på remmen och lite mera push.
Förstår att du vill ha kvar gassvaret men det blir väldigt liten eller ingen skillnad.
Har själv testat 441 ramp med original vikt 18.8 och en 160/350, gick riktigt bra men övervarv.
Har sedan viktat upp till 19,6 invägda,
ganska noga att kolla det för när man är nära så händer det saker med väldigt lite vikt i TRA.
OJ vad mycket bättre den gick.
Gick försiktigt vidare och hamnade på 20 som jag tyckte passade mig men det är en mycket personlig smak.
Hyfsat gassvar, tillslag ca3800 men åter igen en smaksak.
Som referens kan jag väl säga att min verkar gå väldigt bra i motorn då några runt mig kommer till 19.4.
Som sagt jag tycker du skall prova i allafall.
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

Det finns många teorier och vägar att gå när det gäller variatorer jag kör gärna en lättare vikt och lutar rampen mer om det behövs och det beror på att jag gillar teknisk åkning i brant terräng där jag behöver ett snabbt gas svar och snabb bakshift det får jag inte med tunga pinnar skulle jag där emot myrsurfa och gilla att gasa på en sjö skulle jag vikta på för att få lite bättre knuff i maskinen, men det är så här att det finns ingen given siffra på klickern du bör ligga vid en viss ramp profil utan läge 3 anses som ett neutralt läge och jag backar hellre ett steg i sluttryck på fjädern än viktar på, Men jag säger inte att du har fel hur du satt dina variatorer det funkar säkert kanon för din körning och smak och jag bygger mina för att passa den åkning jag gillar, men det är roligt att du kommer med synpunkter och idéer av det du testat rätt som det är kommer det något man inte testat eller tänkt på..
Setra415
LynxTalk Member
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 mars 2011, 14:07
Skoter: Boondocker 800 3700 (2014), 800 REX (2009)

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av Setra415 »

Förstår dig till fullo. Vill inte påstå att ditt är fel utan som både du och jag säger: Det är en smak sak.
Varför jag tyckte att du skulle pröva är att så kalla och rena variatorer som jag har just nu har jag aldrig haft tidigare.
Pröva vett ja om inte annat får vi andra reda på hur det funka så slipper vi testa :-)
När jag körde orginal vikt så ville inte motorn vara med riktigt! Gick helt enkelt för lätt.
Mot övervarvet prövade jag med lägre klick men blev väldigt "seg" i känslan.
Att 3 eller 4 skulle vara lämplig med 441 har jag blivit rekommenderad av bl.a. Cydney mfl
tidigare när jag köpte material av honom. Mailade en del då om olika setups.
Ja du nu är det nog många som har pannan i djupa veck efter att ha läst vad vi tycker olika, ha ha.
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

Nu vet jag inte hur du åker men vi är ett gäng med olika märken på maskinerna och alla har stora problem med hög värme utveckling från variatorerna när vi åker brant skogsåkning på skrå hela dagen där även en e Tech drar 5-6l milen och man kommer 3-5 mil på en hel dag, och det har funkat klart bäst för oss att inte köra tunga vikter eller branta helixar och det oavsett skoter märke men du får gärna berätta vilken typ av åkning du kör och bygger variatorer för, jag vet att jag tappar i acc efter 90-100 km/h mot en maskin som kör med tyngre pinnar men det spelar ingen roll för mig bara jag får mina varv på motorn när jag tar ett om tag på gasen oavsett hur mycket snö eller hur brant det är.
Men det svåra för mig är att jag bor vid kusten och bygger maskinen för fjäll åkning så det kan ta lite tid innan jag vet hur det funkar live men det är ju roligt att både köra och förändra saker på maskinen man lär sig något hela tiden..
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

På fredag får jag tydligen två sits dynan då blir ungarna nöjda det har tjatats en hel del om åkning dom sista veckorna, ska bli roligt att se hur det funkar..
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av RannerKing »

När jag väl tar mig ut på rolig körning, är den ungefär som din mange.

Jag kör med tunga pinnar med rätt långsam backshift och rätt ordentligt med motorbroms.
Trivs bra med det, man slipper använda riktiga bromsen rätt mycket när man pumpgasar sig fram genom skogen. Den bygger även varv mycket snabbare än original och i transportfart är den ju inte jättebra med sina höga varv. Men som sagt, jag trivs med hur den beter sig vid den roliga körningen.

Det viktiga är inte att få ut maximal toppfart eller effekt till mattan. Det viktiga är att det känns rätt för föraren. Känns inte skotern rätt tar man sig nog inte längre upp för berget, även om man kanske har en mer teoretiskt rätt kalibrering.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
mange.
LynxTalk Member
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 april 2011, 08:43
Skoter: ?????

Re: Boondocker 3700 800 E-Tec ( 2014 )

Inlägg av mange. »

Tänkte prova någon mer fjäder o några andra vikter i helgen men nu regnar det så det är bara att lägga ner om det nu inte över går till snö, den här vintern suger här vid kusten..
Skriv svar