Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?
Postat: 23 december 2012, 01:56
Ja , vibrationer finns det!
På min tidigare 09 fanns en knappt märkbar vibration runt vänster fotsteg vid visst varvtal , dock inte på något sätt störande eller obehagligt.
12:an kändes likadan till en början dvs inget direkt problem men efter inkörning när "barnvakten" släppte så vart det mer märkbara vibrationer som verkade öka lite till efterhand motorn vart mer inkörd, personligen är jag övertygad om att den märkbart "hårdare" gången på motorn efter inkörning är en av flera orsaker.
Empiriskt grundad uppfattning är att en Rotax behöver 800-1000 km för att släppa ordentligt, Etec troligen ytterligare 200-500 km.
Bytte motorkuddar till samma som satt i 09an men ingen ändring. För att helt slippa vibrationerna måste man hålla sig över 6200-6500 rpm men hur kul är det att tvingas hålla 100 knyck jämnt.
En enkel test för att definiera när/var det vibrerar från, ta lös remmen och tomvarva försiktigt runt 5500-6000 rpm ... voila! där kommer det vibrationer till fotstegen vilka verkar förstärkas mer under belastning/körning.
Är nog flera handlare som testat olika saker inom ramen för kundnöjdhet/kundanpassning som t ex variatorbalansering mm.
Minst 1 "konsumentmaskin" har varit på retur till R&D i Rovaniemi under första säsongen då Etec motorn kom och där ska de ha genomfört allt vad de kunnat för att minska de konstaterade vibrationerna.
Dock, finns ingen tillgänglig dokumentation eller lösning vilket ju kan få en att tro att de gör en struts....... och låter ÅF hantera de kunder som klagar. Logiskt sett borde detta innebära att det inte finns någon enkel=billig fix man kan göra så att säga "in-house" utan att det kanske skulle kräva fler inblandade som t ex Rotax som man iofs äger...
Min personliga uppfattning är att BRP är fullt medvetna om vad som orsakar problemet med de vibrationer vi kunder upplever
Är det ett matt typ problem ? Nej
Är det ett boggi typ problem ? Nej
Är det ett tolerans problem ? Ja
Är det ett motor typ problem ? Ja
Annat? Troligen
Varför tolerans och motor o annat?
Jag tror att det är kombinationen av ett antal faktorer som gör att vi får vibrationer i XU chassiet! Har kört mer än 10-talet smalbandare Lynx/Doo med 600 Etec motorn och i dessa chassien inte kunnat identifiera någon störande vibration.
Faktorer
XU chassiet..... kanske det skulle behövas en förstärkning/avvibrering på väl avvägd plats
Motormontage
Motorkalibrering/mappning
Toleranser motor och variator.
Som sagt tidigare, ingen enkel ekvation med de resurser man har själv i garaget, knappast lätt för en ÅF heller att göra något om de inte har support från Rovaniemi.
Det t ex skulle vara intressant att se resultatet av en fullständig balansering av vevaxel och de rörliga komponenterna i bägge ändar, med största säkerhet minskar vibrationerna!
Skulle man dessutom justera motorkalibrering, kanske genom att korrigera tändningen (dvs skit i miljön) en aning så torde motorn gå lite mjukare.
Vad som dessutom är märkligt är att man inte klagar på vibrationer borta i Nordamerika??
På min tidigare 09 fanns en knappt märkbar vibration runt vänster fotsteg vid visst varvtal , dock inte på något sätt störande eller obehagligt.
12:an kändes likadan till en början dvs inget direkt problem men efter inkörning när "barnvakten" släppte så vart det mer märkbara vibrationer som verkade öka lite till efterhand motorn vart mer inkörd, personligen är jag övertygad om att den märkbart "hårdare" gången på motorn efter inkörning är en av flera orsaker.
Empiriskt grundad uppfattning är att en Rotax behöver 800-1000 km för att släppa ordentligt, Etec troligen ytterligare 200-500 km.
Bytte motorkuddar till samma som satt i 09an men ingen ändring. För att helt slippa vibrationerna måste man hålla sig över 6200-6500 rpm men hur kul är det att tvingas hålla 100 knyck jämnt.
En enkel test för att definiera när/var det vibrerar från, ta lös remmen och tomvarva försiktigt runt 5500-6000 rpm ... voila! där kommer det vibrationer till fotstegen vilka verkar förstärkas mer under belastning/körning.
Är nog flera handlare som testat olika saker inom ramen för kundnöjdhet/kundanpassning som t ex variatorbalansering mm.
Minst 1 "konsumentmaskin" har varit på retur till R&D i Rovaniemi under första säsongen då Etec motorn kom och där ska de ha genomfört allt vad de kunnat för att minska de konstaterade vibrationerna.
Dock, finns ingen tillgänglig dokumentation eller lösning vilket ju kan få en att tro att de gör en struts....... och låter ÅF hantera de kunder som klagar. Logiskt sett borde detta innebära att det inte finns någon enkel=billig fix man kan göra så att säga "in-house" utan att det kanske skulle kräva fler inblandade som t ex Rotax som man iofs äger...
Min personliga uppfattning är att BRP är fullt medvetna om vad som orsakar problemet med de vibrationer vi kunder upplever
Är det ett matt typ problem ? Nej
Är det ett boggi typ problem ? Nej
Är det ett tolerans problem ? Ja
Är det ett motor typ problem ? Ja
Annat? Troligen
Varför tolerans och motor o annat?
Jag tror att det är kombinationen av ett antal faktorer som gör att vi får vibrationer i XU chassiet! Har kört mer än 10-talet smalbandare Lynx/Doo med 600 Etec motorn och i dessa chassien inte kunnat identifiera någon störande vibration.
Faktorer
XU chassiet..... kanske det skulle behövas en förstärkning/avvibrering på väl avvägd plats
Motormontage
Motorkalibrering/mappning
Toleranser motor och variator.
Som sagt tidigare, ingen enkel ekvation med de resurser man har själv i garaget, knappast lätt för en ÅF heller att göra något om de inte har support från Rovaniemi.
Det t ex skulle vara intressant att se resultatet av en fullständig balansering av vevaxel och de rörliga komponenterna i bägge ändar, med största säkerhet minskar vibrationerna!
Skulle man dessutom justera motorkalibrering, kanske genom att korrigera tändningen (dvs skit i miljön) en aning så torde motorn gå lite mjukare.
Vad som dessutom är märkligt är att man inte klagar på vibrationer borta i Nordamerika??