Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av superpalten »

Dynamo Joe skrev: Track dyno accelerates and spin “100kg dyno drum + 20kg track + 3kg idler wheel” and then the dyno show horsepower..?

I build clutch kit to accelerate 20kg track + 3kg idler wheel, + 90kg person + snow load + wind resistance + bumps + engine power difference.

....So then how can track dyno measure these items when not there?

Track dyno is a race to see who can accelerate a 100kg drum the fastest.

Track dyno give false information because it collect complete data.
http://www.dootalk.com/forums/topic/214 ... ntry178144

Here is set of questions to ask a track dyno user.
http://www.dootalk.com/forums/topic/208 ... try1674420

I have got track dyno user very mad at me because I insist in them answer my questions and they can’t.
Man blir bara mer och mer intresserad av variatorinställningar
när man läser alla "Experters" åsikter om hur det bästa variatorkitet är uppbyggt.
Glad amatör som man är snappar man upp det man kan :D
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Det som irriterar mig är att väldigt många som fått till ett bra kitt eller fått hjälp att bygga ett,
har extrema problem med att dela med sig av vad dom monterat!!
Inte sällan man får luddiga svar!

Därav gav jag upp att testa bygga ett eget kit.
Hade jag personligen känt någon som är insatt i TRA/QRS variatorer hade det kanske varit annat,
annars är det i princip omöjligt att få ut någon imformation.

Nå, jag kommer montera Dynamos Joe kit och se hur det fungerar.
Jag har inte tänkt slänga originalprylarna så det är ju inga problem att byta tillbaka om det inte fungerar.

Funderade först på svenska SpeedTech's kit,
men eftersom jag inte fick några som helst svar på mina frågor om vad kitet bestod av skiter jag i det. :bad: :bad:

:tumme: Från Dynamo Joe vet jag i alla fall vad jag får,
hur väl det fungerar återstår att se.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:28
Skoter: Lynx Commander

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Lynxfun »

Inte värt att irritera sig, de allra flesta vet inte exakt vad de monterat in och framförallt inte hur olika justeringar av setupen fungerar under olika förhållanden samt utifrån hur du personligen vill ha det, har man dessutom köpt det av någon som begärt sssshhh så är det en hedersak att knipa.

Mr Imhoffs kit fungerar direkt från början och de är prisvärda, dessutom håller han excellent service även om det kan ta ett par veckor innan svar men väldigt mycket går ju att utläsa på hans webbplats om än inte allt.

Sedan finns det många andra orsaker till att "kit-byggarna" vill hemlighålla, det är ju en hel del pengar att tjäna om de kommer upp i volym då nettopriset per kit om man beställer delar i 10 till 25 pack blir rätt bra jämfört med om du eller jag beställer helix, vikter, rampset och ett par fjädrar.

Dessutom, beställer vi själva är risken att vi inte hittar rätt utan måste beställa mer.

En publikation som är läsvärd i ämnet är Olav Aaens "Clutch Tuning Handbook" vilken är Joes nattlektyr, där kan man grotta sig i både praktiska och teoretiska saker hur mycket som helst men det räcker gott att läsa den ett par varv och sedan zooma in på det man vill få ut.

Söker du på den går det att hitta och ladda ner en upplaga som saknar QRS delen, annars finns den att beställa för 30 USD http://www.aaenperformance.com/Handbooks.asp.

Om alla skulle gå efter t ex nedanstående schema skulle många problem aldrig behöva uppstå vare sig mer standardgrejor eller olika kit, det viktiga är att ha ett känt startläge att börja från, justera till det maximalt efter egna preferenser, vill man sedan som många ha ut mer är nästa steg att börja byta komponenter och testa utfall alternativt då köpa ett kit som helst ska fungera direkt.
Clutch tuning component influence.jpg
Troubleshooting belts.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av superpalten »

RannerKing skrev:Det som irriterar mig är att väldigt många som fått till ett bra kitt eller fått hjälp att bygga ett, har extrema problem med att dela med sig av vad dom monterat!! Inte sällan man får luddiga svar!
Jag delar med mig av mina egna erfarenheter och vad som fungerat för mig på min 600 E-tec
just för att man inte ska behöva köpa något kit som är "hemligt".
Om man nu vill försöka sig på själv att göra skotern precis som man vill ha den.
Men många andra och även jag vill inte vara den som sprider runt på öppna forum vad ett visst köpes kit innehåller.

På min Lynx X-Trim 600 E-Tec ( 2012 ) blir det att stoppa drevning 21/45 (Org. 23/45)
och sätta dit shockwave helixen på 43-47 (Org. 47-44)
Tror mer på att peaka växlingen uppåt istället för att minska graderna...
Och en 160-350 (org. 130-260) Fjäder kanske.
Ska se hur skotern blir om man ökar vikterna från original 17g.

Om det fungerar bra återstår ju att se :D

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

:ninja: Det populära variatorkitet till Polaris längre maskiner är Vilhelmina Motorcenters kit.
Jag har monterat det tillsammans med en kamrat ifjol.
Jag vet vad det innehåller och det är bara delar från Polaris originalsortiment för Polaris/Team.
Polaris delar är ännu mer fördelaktiga att köpa i USA än BRP delar.
Vi kikade på Ronnies vad delarna skulle ha kostat och det var Mycket billigare.
Men precis som RannerKing så hade han inget val,
han visste inte vilka delar han skulle köpa så det fick bli ett färdigt kit.
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Lynxfun:

Tackar för mycket matnyttig info!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Meanis »

superpalten skrev:
RannerKing skrev:Det som irriterar mig är att väldigt många som fått till ett bra kitt eller fått hjälp att bygga ett, har extrema problem med att dela med sig av vad dom monterat!! Inte sällan man får luddiga svar!
Jag delar med mig av mina egna erfarenheter och vad som fungerat för mig på min 600 E-tec
just för att man inte ska behöva köpa något kit som är "hemligt".
Om man nu vill försöka sig på själv att göra skotern precis som man vill ha den.
Men många andra och även jag vill inte vara den som sprider runt på öppna forum vad ett visst köpes kit innehåller.

På min Lynx X-Trim 600 E-Tec ( 2012 ) blir det att stoppa drevning 21/45 (Org. 23/45)
och sätta dit shockwave helixen på 43-47 (Org. 47-44)
Tror mer på att peaka växlingen uppåt istället för att minska graderna...
Och en 160-350 (org. 130-260) Fjäder kanske.
Ska se hur skotern blir om man ökar vikterna från original 17g.

Om det fungerar bra återstår ju att se :D

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

:ninja: Det populära variatorkitet till Polaris längre maskiner är Vilhelmina Motorcenters kit.
Jag har monterat det tillsammans med en kamrat ifjol.
Jag vet vad det innehåller och det är bara delar från Polaris originalsortiment för Polaris/Team.
Polaris delar är ännu mer fördelaktiga att köpa i USA än BRP delar.
Vi kikade på Ronnies vad delarna skulle ha kostat och det var Mycket billigare.
Men precis som RannerKing så hade han inget val,
han visste inte vilka delar han skulle köpa så det fick bli ett färdigt kit.

Dj tänker helt tvärtemot dig, han har ju branta helixvinlar i slutet, och därför måste primären vålda upp sekundären med mera vikt. :)
Vad som är rätt vet jag inte, en sak är ju dock säkert mera vikt slöar ner backshiften så man får väl hitta den gyllene medelvägen antar jag.
Problemet med TRA:n är ju att den trycker dåligt speciellt mot slutet av utväxlingen, därför så rekommenderar jag att speciellt alla som har lite längre matta utgår från 441 rampen då den trycker grymt mot slutet.

Körde själv med den ifjol på min förlängda rave.

Setupen var följande. (säker på nästan allt)

Drevning 22/45

441 ramper
160-350 (inte helt hundra om jag mins sluttrycket rätt men 99%)
22,5 g
Team tss-4 med 42-40. 36, 0.36 tum av spåret 42 grader sen rak 40. En rak 40 skulle vart perfekt tror jag men fick denna billigt. Motsvarar CA 46-44 graders qrs helix.
Grön team sekundärfjäder, 180-303

Plågade denna setup en vecka i björkliden, c#4 i bergen och c#3 på havsnivå,
remmen var kanonfin, och skotern klättrade fint med 7900-8000 varv hela tiden.

Det som är ett faktum är att PPS-boggien är det svårare att få konstant RPM utan att remmen blir het p.g.a högre rullmotstånd, man märker bra när man burkar runt att beroendet på trycket på boggiet i olika vinklar så varierar varven.

Så det var lite av vad jag kom fram till ifjol. :kaffe: :fakta: :hacker:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Tack för att du delar med dig!

Med andra ord får jag i alla fall rätt ramper i Dynamos kitt! :rock:

Rätt ramper för 3000kr.... Nej, jag får helt enkelt testa. I värsta fall får man byta helix och leka med fjädrar...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Inlägg: 315
Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av Meanis »

RannerKing skrev:Tack för att du delar med dig!

Med andra ord får jag i alla fall rätt ramper i Dynamos kitt! :rock:

Rätt ramper för 3000kr.... Nej, jag får helt enkelt testa. I värsta fall får man byta helix och leka med fjädrar...
Np! :)

Du kommer garanterat att bli nöjd, så många som kör med hans kit och är nöjda.
Han måste ju göra nåt rätt. :D


På tal om att jag plågade och testade min "setup" i Björkliden, sista dagen hade
jag medelförbrukning på 4,5l /milen och vi körde i 6-7 timmar. Brukar inte gå mycket över 2-2,5 i vanliga fall.
Användarens profilbild
superpalten
LynxTalk Member
Inlägg: 280
Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av superpalten »

Meanis skrev:Dj tänker helt tvärtemot dig, han har ju branta helixvinlar i slutet, och därför måste primären vålda upp sekundären med mera vikt. :)
Vad som är rätt vet jag inte, en sak är ju dock säkert mera vikt slöar ner backshiften så man får väl hitta den gyllene medelvägen antar jag.
Problemet med TRA:n är ju att den trycker dåligt speciellt mot slutet av utväxlingen, därför så rekommenderar jag att speciellt alla som har lite längre matta utgår från 441 rampen då den trycker grymt mot slutet.
Mina tankar kring att primären måste vålda upp sekundären är att hur varm blir remmen?

Tappar DJ effekt i Track dynon pga värme och ev. att remmen slirar?

DJ använde 24,5g vikter på 600cc kitet till Rev chassiet och hårda fjädrar. Har ett S6X kit hemma. Men jag tyckte det kitet fungerade bra. Remmen blev dock väldigt varm. Tror inte jag ska sikta på att lasta på så mycket vikt.

Nu pratar du om rekomendationer för 800 men några tankar angående ramper.

Hur man ska tänka mellan 600 och 800,skiljer ändå 40 hästkrafter. Orkar 600 trycka 441 rampen på samma sätt.

Men antar att det går att laborera med ramper och fjädrar vikter för att göra samma lösningar.

Som nämnt så sitter det helix 48-44 på X-trimen std. och när man gasar så trycker det på bra men sen händer inte så mycket mer ju mer varven ökar.

Ska väl tillägga att setupen för min körning ska funka 50/50 Led/Lössnö.

Har dock alla vinklar till shockwaven så jag kan pröva lite olika men tiden ska ju räcka till... (Rak, progressive, deprogressive.)

Väntar med spänning på 2013 sprängskisser, vill veta vad BD 600 har för grejjer i variatorerna.

Kanske användaren Et 340t/r som äger en BD 600 läser tråden och kan berätta vad det är skrivet för grader på helixen, man kan läsa av det utan att öppna något.

Jämförelse av TRA ramper: https://www.ibackshift.com/article/-174.asp#414_438
Lynx X-trim 600 SC -12

Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81

SkiDoo SS 25 -84
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?

Inlägg av RannerKing »

Mitt kitt kommer också med rätt hög pinn-vikt... Ska bli intressant att se hur det går.

Konstaterade senast idag att båda variatorerna blir väldigt heta vid krypkörning, kunde inte hålla handen på dom. Efter fullgaskörning har jag inte kollat, men remmen som har 370mil på sig höll för 1km fullgaskörning i lössnö och visade inga spår på att ge upp.

Trevligt att Tråden tog fart och idéer bollas! :)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar