simon - BD 3900
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: "Trenian"
Vet inte riktigt vad det kan vara till, men det du tillverkar visar på kvalitét i alla fall!
Du kör med högt sluttryck i primären, undras hur det hade fungerat med den fjädern i min med 414-ramper och gå ner i pinn-vikt...? Måste ta mig tid att börja med detta när julen slutat störa fritidssysselsättningarna...
Du kör med högt sluttryck i primären, undras hur det hade fungerat med den fjädern i min med 414-ramper och gå ner i pinn-vikt...? Måste ta mig tid att börja med detta när julen slutat störa fritidssysselsättningarna...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Tunga pinnar verkar då hursomhelst vara en enkel genväg till att få värme i remmen, ju tyngre pinnar destå hetare variatorer..... det är då vad vi tycker.
Jajja, slänger väl in sista bilden så "alla" nyfikna få se vad slöjdalstret är för något.
Ska nitas/skruvas fast, stående precis som på denna bild, ovanpå höger fotholk. Inte helt optimalt att måsta öppna sidokåpan för att komma åt yxan men tills jag kommer på något annat får det duga.
Jajja, slänger väl in sista bilden så "alla" nyfikna få se vad slöjdalstret är för något.
Ska nitas/skruvas fast, stående precis som på denna bild, ovanpå höger fotholk. Inte helt optimalt att måsta öppna sidokåpan för att komma åt yxan men tills jag kommer på något annat får det duga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- RannerKing
- Crew Member
Får nog testa gå ner i pinnvikt om den börjar ta rem då...
Jag misstänkte att det skulle vara till en liten yxa i och med remmen... Snyggt!
Jag misstänkte att det skulle vara till en liten yxa i och med remmen... Snyggt!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Man kan ju inte bara gå ner i pinvikt ifall den börjar ta rem.
Inte med original kalibreringen, men om man som i simons fall byter ramper till 438,
som trycker hårdare mot slutet av utväxlingen så då kanske man kan gå ner i pinvikt beronde på vilken fjäder man kör.
Original sitter det ju 18,8 g, men på låg höjd tror jag nog inte man behöver gå mycket lägre.
Börjar man ändra nånting så blir det fort att man måste justera allt annat, been there done that...
Därför kommer jag köpa ett färdigt utprovat kit till denna säsong, det blir billigare än att experimentera fram ett själv.
Inte med original kalibreringen, men om man som i simons fall byter ramper till 438,
som trycker hårdare mot slutet av utväxlingen så då kanske man kan gå ner i pinvikt beronde på vilken fjäder man kör.
Original sitter det ju 18,8 g, men på låg höjd tror jag nog inte man behöver gå mycket lägre.
Börjar man ändra nånting så blir det fort att man måste justera allt annat, been there done that...
Därför kommer jag köpa ett färdigt utprovat kit till denna säsong, det blir billigare än att experimentera fram ett själv.
- RannerKing
- Crew Member
Ja, så mycket vet jag att det inte skulle funka att endast gå ner i pinnvikt utan att ändra något annat.
Köpa ett färdigt kitt har jag också funderat på, men då lär man sig ingenting...
Köpa ett färdigt kitt har jag också funderat på, men då lär man sig ingenting...
// Mattias
// Mattias
Trenian har ju av någon anledning längsta massiva pinnen, en mjuk fjäder, och korta 800'ans ramper....
Skulle bli mycket förvånad om det inte går att få till bättre än så.
Inventerade Nila Fritids fjäderhylla i dag,
hittade inte precis det jag var ute efter men fick låna hem tre kandidater för lite test......
men nu tvärblev det -20 så något testande blir det nog inte i afton
Någon som vet om det varit framme någon tryckfelsnisse i fjädertabellerna ?
Hittade en BL/PK ( Blå/Rosa ) i hyllan och blev helnöjd,
...men den är inte ens nära rätt längd !
trodde först att det var en solblekt blå/orange men det stämde inte riktigt heller i längd...
Skulle bli mycket förvånad om det inte går att få till bättre än så.
Inventerade Nila Fritids fjäderhylla i dag,
hittade inte precis det jag var ute efter men fick låna hem tre kandidater för lite test......
men nu tvärblev det -20 så något testande blir det nog inte i afton
Någon som vet om det varit framme någon tryckfelsnisse i fjädertabellerna ?
Hittade en BL/PK ( Blå/Rosa ) i hyllan och blev helnöjd,
...men den är inte ens nära rätt längd !
trodde först att det var en solblekt blå/orange men det stämde inte riktigt heller i längd...
Har meckat lite variator nu. Verkar lovande men jag får se om jag får ändra lite till när motorn börjar gå som den ska.
Nu sitter det PL/PL fjäder (160/320), 438 ramper och 17,4g pinnar.
Mööööjligt möjligt att jag får lov att sätta i något stackars halvgram till om motorn piggnar till när inkörningen är över.
(kör för övrigt på Ultimax XS remmen)
Skulle jag säga något om motorn verkar den aningens starkare än -11'an jag hade innan.
Är det förresten någon som monterat typ BetterBoards eller liknande på någon Lynx ?
Jag är redan less på standardfotstegen,
och det dåliga fästet i dom har redan orsakat en blå stortånagel efter att jag halkade till och sparkade in stortån under kedjehuset
Nu sitter det PL/PL fjäder (160/320), 438 ramper och 17,4g pinnar.
Mööööjligt möjligt att jag får lov att sätta i något stackars halvgram till om motorn piggnar till när inkörningen är över.
(kör för övrigt på Ultimax XS remmen)
Skulle jag säga något om motorn verkar den aningens starkare än -11'an jag hade innan.
Är det förresten någon som monterat typ BetterBoards eller liknande på någon Lynx ?
Jag är redan less på standardfotstegen,
och det dåliga fästet i dom har redan orsakat en blå stortånagel efter att jag halkade till och sparkade in stortån under kedjehuset
- RannerKing
- Crew Member
Vad har du för tillslag med den setupen ?
Har du någon koll på vad som sitter i sekundären ?
Var på en 9mils tur i går med min BD, variatorerna känns trötta.
Typ turbolagg när man vill busa av sig på myrarna, något måste göras.
Annars lirar dom OK enligt mig...
"Betterboards" måste man fixa till om man vill slippa det eviga stampandet!
Man kan ju glädja sig med att 11:ans Summit har lika dålig snörensning i alla fall...
Frågan är om det finns något som funkar till REX.. ?
Det skulle nog vara Blingfactory i så fall.
Har du någon koll på vad som sitter i sekundären ?
Var på en 9mils tur i går med min BD, variatorerna känns trötta.
Typ turbolagg när man vill busa av sig på myrarna, något måste göras.
Annars lirar dom OK enligt mig...
"Betterboards" måste man fixa till om man vill slippa det eviga stampandet!
Man kan ju glädja sig med att 11:ans Summit har lika dålig snörensning i alla fall...
Frågan är om det finns något som funkar till REX.. ?
Det skulle nog vara Blingfactory i så fall.
// Mattias
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Sekundären har väl 44/42 helixen och grön fjäder, 180-300.
Blingfactory har ju en del, kollade också på dessa när jag hade lynx men det blev aldrig av.
Dom gör säkert också enligt mått om man vill. Rätt billiga är dom ju också.
Blingfactory har ju en del, kollade också på dessa när jag hade lynx men det blev aldrig av.
Dom gör säkert också enligt mått om man vill. Rätt billiga är dom ju också.
Kör med Team Tied sekundär, och jag minns inte exakt vad som sitter i den....
Lite mer arbete har jag framför mej med variatorerna, när jag mixtrade sist var det 18-22 minusgrader och superlätt snö, nu -1 och betydligt tyngre före. Tar sej en del värme och blir då lite velig på varvtalet. Verkar inet riktigt gilla att gå på halvgas och trixa, kanske något gram till i pinnarna är lösningen.
Jajja, runt nollan ska det väl ändå inte vara så mycket till än på ett tag.
Blingfactory säger ni? Är det den där Finska firman?
Lite mer arbete har jag framför mej med variatorerna, när jag mixtrade sist var det 18-22 minusgrader och superlätt snö, nu -1 och betydligt tyngre före. Tar sej en del värme och blir då lite velig på varvtalet. Verkar inet riktigt gilla att gå på halvgas och trixa, kanske något gram till i pinnarna är lösningen.
Jajja, runt nollan ska det väl ändå inte vara så mycket till än på ett tag.
Blingfactory säger ni? Är det den där Finska firman?