Inte speciellt svårt att kontrollera och justera själv, du behöver en dragvåg typ storfiskarattiralj som mäter med hyfsad noggrannhet.Beppoe skrev: Äntligen fick man provköra efter service och variatorjustering.
Mycket riktigt så var det ingen förspänning på sekundären,
mekanikern sa att han spännt upp fjädern och när jag frågar hur många kg så visste han inte riktigt,
när jag sedan informerade att förspänningen ska vara ca 7kg
så fick jag till svar att så var nog spänningen på min maskin nu,
..det lät lite flummit.
Vid provkörningen så märkte jag direkt att den svarade mycket bättre på gasen,
men övervarvar ganska mycket, ligger på ca 8500v vid full gas i ca 3 dm lössnö.
Klickern ligger nu på 2.
Jag undrar om förspänningen blev för mycket på sekundären och om det är svårt att själv ändra förspänningen ??
Förutsätter att remmen är väl inkörd och inte heller alltför nedsliten dvs max 1,5 mm från originalbredden http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1187
Troligen som du säger själv är förspänningen aningen för högt, sambandet är att ju högre förspänning ju långsammare uppväxling och snabbare nedväxling vilket ger högt motorvarv, omvänt med för låg förspänning så växlar hon upp snabbt men ned långsamt med för låga varv.