Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?
Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?
Det egentligen viktigaste är att på lämpligt sätt dokumentera vad man gör mot den målbild av variatorfunktion man vill ha vilken kan variera mellan användarna.
En del vill skruva en gång och sen inte röra grejorna mer och andra accepterar att pyssla med setupen nu som då, de förstnämnda får då finna sig i att setupen i vissa lägen inte är optimal.
Vilket som, dokumentera fakta och hur maskinen uppträder då blir det lättare att justera nästa gång, i slutändan är det i stort sett logik och för den som vill lite matematik
Ett exempel på dokumentation nedan, denna också ur Aaens utmärkta bok
En del vill skruva en gång och sen inte röra grejorna mer och andra accepterar att pyssla med setupen nu som då, de förstnämnda får då finna sig i att setupen i vissa lägen inte är optimal.
Vilket som, dokumentera fakta och hur maskinen uppträder då blir det lättare att justera nästa gång, i slutändan är det i stort sett logik och för den som vill lite matematik
Ett exempel på dokumentation nedan, denna också ur Aaens utmärkta bok
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?
Hm, äntligen börjar det bli lite intressant!
Själv har jag fått min boondocker nära perfekt, ska släppa på lite mer i början sen kan jag nog inte få den bättre???? Eller?
Åker som jag tidigare sagt med diablo kit och spi rör, 20/45 drevning och challanger 51 på min Bd 11a, toppade av den lite på sjön här i fjällen, 153 på mätaren och svala variatorer...
Själv har jag fått min boondocker nära perfekt, ska släppa på lite mer i början sen kan jag nog inte få den bättre???? Eller?
Åker som jag tidigare sagt med diablo kit och spi rör, 20/45 drevning och challanger 51 på min Bd 11a, toppade av den lite på sjön här i fjällen, 153 på mätaren och svala variatorer...
- superpalten
- LynxTalk Member
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 5 juni 2011, 15:35
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?
Saxar in lite generel information, kanske hjälper någon.
Primary Clutch
• Use to control RPM’s via weights
• Use to control engagement via spring
• If hotter than secondary belt slipping more in primary
• If hotter than secondary use softer spring or more weight to add “squeeze” to primary; also accomplished by lessening “squeeze” in secondary
Primary Springs
• Use to control engagement
• Higher numbers = stiffer spring
• Higher first number = higher engagement
• Higher numbers generally = more weight needed
• Higher last number = more “top end” and/or RPM’s
• Too high last number = incomplete shift
• Too low last number = too quick shift
Flyweights
• Use to control RPM’s – more weight = less RPM’s
• Heel (close to pin) weight affects beginning of shift (slow speeds)
• Toe weight affects end of shift (high speeds)
• More heel weight = better low speed (crawling)
• More toe weight = better high speed
Secondary Clutch
• Torque Sensing
• Use to control Backshift
• Up shift = clutch opening = shifting up/out = increasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• Backshift = clutch closing = shifting down = decreasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• If hotter than primary belt slipping more in secondary
Secondary Springs
• Use to control backshift
• Softer spring = more up-shift = more MPH
• Stiffer spring = better backshift
• Stiffer spring keeps clutch in “lower gear” longer
Helix
• Use to control upshift
• Also Torque Sensing
• Main “force” on secondary sheaves; shallower angle = more “side load”
• Shallower angle (smaller number) = faster upshift and slower backshift
Primary Clutch
• Use to control RPM’s via weights
• Use to control engagement via spring
• If hotter than secondary belt slipping more in primary
• If hotter than secondary use softer spring or more weight to add “squeeze” to primary; also accomplished by lessening “squeeze” in secondary
Primary Springs
• Use to control engagement
• Higher numbers = stiffer spring
• Higher first number = higher engagement
• Higher numbers generally = more weight needed
• Higher last number = more “top end” and/or RPM’s
• Too high last number = incomplete shift
• Too low last number = too quick shift
Flyweights
• Use to control RPM’s – more weight = less RPM’s
• Heel (close to pin) weight affects beginning of shift (slow speeds)
• Toe weight affects end of shift (high speeds)
• More heel weight = better low speed (crawling)
• More toe weight = better high speed
Secondary Clutch
• Torque Sensing
• Use to control Backshift
• Up shift = clutch opening = shifting up/out = increasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• Backshift = clutch closing = shifting down = decreasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• If hotter than primary belt slipping more in secondary
Secondary Springs
• Use to control backshift
• Softer spring = more up-shift = more MPH
• Stiffer spring = better backshift
• Stiffer spring keeps clutch in “lower gear” longer
Helix
• Use to control upshift
• Also Torque Sensing
• Main “force” on secondary sheaves; shallower angle = more “side load”
• Shallower angle (smaller number) = faster upshift and slower backshift
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 ( 2011 ---> ) Variatorkit... ?
Glömde nämna det tidigare...
Bytte så jag ser RPM på displayen under senaste skoterturen. Såg då att den omedelbart övervarvar till 8300rpm på C#3. Ändrade till C#2 varvar omedelbart upp till 8100RPM och håller där, övervarvar när mattan lättar lite på full gas.
Kan garanterat köra på C#1 vid detta före, med originalsetup i variatorer och 19-45 drevning. 57mm matta.
Bytte så jag ser RPM på displayen under senaste skoterturen. Såg då att den omedelbart övervarvar till 8300rpm på C#3. Ändrade till C#2 varvar omedelbart upp till 8100RPM och håller där, övervarvar när mattan lättar lite på full gas.
Kan garanterat köra på C#1 vid detta före, med originalsetup i variatorer och 19-45 drevning. 57mm matta.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Macke78:
Var köpte du pipan ifrån och till vilken peng?
Blir det att bänka motorn med och utan pipa?
Var köpte du pipan ifrån och till vilken peng?
Blir det att bänka motorn med och utan pipa?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Köpte pipan från knr sledparts, det är diablo/Christians företag, har rätt kurs på dom, 5000:- för pipa, vill man ha burk/kitt blir det paketpris.
Nä, nån bromsning är inte aktuell, vore skoj iof men känns lite som att kasta pengarna i sjön, är ju annars om man ska bestycka in maskinen men det behövs ju inte på etec!
Nä, nån bromsning är inte aktuell, vore skoj iof men känns lite som att kasta pengarna i sjön, är ju annars om man ska bestycka in maskinen men det behövs ju inte på etec!
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Ok!
Ja, på förgasarskotrar måste man ju nästan bänka vid montage av pipa. Tänkte mest om du ska bänka av nyfikenhet. Hade ju varit kul att se verklig skillnad.
Ja, på förgasarskotrar måste man ju nästan bänka vid montage av pipa. Tänkte mest om du ska bänka av nyfikenhet. Hade ju varit kul att se verklig skillnad.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Inlägg: 315
- Blev medlem: 23 februari 2011, 19:22
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Skillnaden är väl rätt verklig om man måste plocka på ett par gram pinvikt.RannerKing skrev:Ok!
Ja, på förgasarskotrar måste man ju nästan bänka vid montage av pipa. Tänkte mest om du ska bänka av nyfikenhet. Hade ju varit kul att se verklig skillnad.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Men säger inget om uteffekt. Varken före eller efter.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: Boondocker-800 (2011 ->) Variatorkit och trim... ?
Ja, 1,5-2g mer har jag nu, sen blir det ett mysigt starkt mellanregister
Diablo kittet funkar grymt fint mot pipan, 3500 i tillslag och grym respons, är sjukt nöjd!
Som kuriosa kan jag nämna att förra vintern skruvade jag hejvilt hela vintern för att få det som jag vill, har nog haft av primären 50ggr och sekundären ett tiotal, men det har det varit värt, för nu är jag hemma!
Har även satt dit momemtstag, styvare motorkudde och balanserat primären till i år, har nu 5sek variatorer även efter en 150 sväng på sjön och kör på en rem som började släppa cord för 3-40 mil sedan utan problem.
Ja, har sett bromsningar på en 11a med rör, ligger kring 160-162hk, dvs det som motorn ska ge standard enligt "reklamen"...
Diablo kittet funkar grymt fint mot pipan, 3500 i tillslag och grym respons, är sjukt nöjd!
Som kuriosa kan jag nämna att förra vintern skruvade jag hejvilt hela vintern för att få det som jag vill, har nog haft av primären 50ggr och sekundären ett tiotal, men det har det varit värt, för nu är jag hemma!
Har även satt dit momemtstag, styvare motorkudde och balanserat primären till i år, har nu 5sek variatorer även efter en 150 sväng på sjön och kör på en rem som började släppa cord för 3-40 mil sedan utan problem.
Ja, har sett bromsningar på en 11a med rör, ligger kring 160-162hk, dvs det som motorn ska ge standard enligt "reklamen"...