RannerKing skrev:Fixade till Rangerns dyna i helg. En stor reva var man sitter och en massa spruckna sömmar gjorde att den inte så så kul ut.
Börjat sprätta upp och så ser man revan...
Hade uppenbarligen glömt bort hur jävligt det var att sy överdraget till Enduron, men bara att fortsätta.
Som ny igen. Behövs bara några hundra klammer...
Så där, bara att montera och skruva dit ryggstödet så är det klart.
Mest bara min bror och min far som kört denna maskin faktiskt...
Men slutade med att farsan skulle åka till stugan och sätta upp nya talgbollar till fåglarna och där blev den stående ett par dygn. Han var tillbaka efter ett par dagar och då startade den i alla fal och han kunde köra hem och ställa undan maskinen.
Jag tog ur och isär motorn i maj 2014 och hittade en värmeskuren stake på PTO, beställde ny stake och tänkte att jag har gott om tid att lära mig vevaxeljobb samt utföra det under sommaren.... I mitten av december skickades vevaxeln orörd till Piteå motorslip som inte använde min nya stake utan bytte båda två och monterade nya lager innan den veven skulle vara i bra skick. Jag hann inte utföra mycket mer än paketeringsjobb på den axel.
Jag själv har inte lärt mig mycket annat att Piteå motorslip gjort ett bra jobb under julhelgen, på en sketen 503 axel.
Min tanke var som sådan: Köpa en begagnad motor för 5-8000 och inte veta vad man får eller börja om på nytt från grunden och veta vad jag har. Det senare valet har alltid fungerat för mig vad gäller driftlängd på maskinet så, så fick det bli.
Någon som är intresserad av att se en bildtråd med ihop montering av en 503:a inkl. variatorer, eller ska jag bara sätta upp en bild i slutet av jobbet med en Ranger med glödande lyse...?