simon - BD 3900
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: "Trenian"
Vajerrivaren med dubbelklo blir det nog för min del.
Är väl det enda som fungerar riktigt bra för den som är lite glömsk.
Åkte bredvid en kompis, som har dessa rivare monterade vid A-armarna, efter led i helgen.
Rivarna jobbade riktigt bra, drar upp ordentligt med snö.
Skotern i fråga är en PRO RMK...
Är väl det enda som fungerar riktigt bra för den som är lite glömsk.
Åkte bredvid en kompis, som har dessa rivare monterade vid A-armarna, efter led i helgen.
Rivarna jobbade riktigt bra, drar upp ordentligt med snö.
Skotern i fråga är en PRO RMK...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Han kör den i princip standard.Galin skrev:Tack för uppdateringen!
Får man flika in en fråga gällande din polares 3700 och det är om ni gjort något på den, variatorer och dylikt och om den isf. blivit bättre efter det?
Har en själv en så är lite nyfiken då jag kört min som den kom från fabrik förutom några klick på fjädringen då.
Lånat och monterat en RS främdre boggidämpare
och så har han gjort ett alu termostathus och kör med en något kallare termostat,
en åtgärd han påstår gör markant skillnad.
Mitt hus är snart klart =)
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Dom enda isrivarna som verkligen fungerar när det blir besvärligt hårdföre är "mossrivarna", dom som är som en pinne som är böjd i änden och fästs i boggieskenorna http://www.skoterdelen.com/isrivare-ral ... -1231.aspx
Har provat vajerrivarna och dom jag länkar spöar dom all dagar i veckan i effektivitet.
Har provat vajerrivarna och dom jag länkar spöar dom all dagar i veckan i effektivitet.
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Dom du länkat fungerar bättre, han hade en sån också på RMK:n. Den andra hade gått av när han glömt en nere när han skulle backa. Jag har även sett ett flertal av den typen som är av, tydligen går dom av fast man inte backar med dom nere. Därav tycker jag att vajerrivaren kan vara ett bättre val.
Fotnot: Polaris egna fjäderrivare verkar vara förbrukningsvara...
Fotnot: Polaris egna fjäderrivare verkar vara förbrukningsvara...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Just, ja RS-dämpare till boggien har man haft i tankarna och modden med termostaten har man läst en del teorier om.simon skrev:Han kör den i princip standard.
Lånat och monterat en RS främre boggidämpare och så har han gjort ett alu termostathus och kör med en något kallare termostat, en åtgärd han påstår gör markant skillnad.
Hur har han märkt skillnad då ?
Vad jag har märkt på min är att den gärna tappar varv när man drar ur den och kommer upp i fart, redan vid 100 km/h har man fått lägre växelvarv, sett ner mot 7300-7400.
Hade tänkt ha kvar den nästa säsong också så försöker samla på mig lite tips & trix.
Jo jag har haft den skenmonterade isrivarvarvarianten på ett flertal skotrar och dom blir inte gamla, extremt effektiva är dom dock. Stog häromdagen och tittade på skenorna på 3900an och såg inget självklart monteringsställe för dom däremot... jajja, beställa ett par rivare av någon modell blir man tvungen hursomhelst, (vajerrivarna kanske håller men vart ska man sätta dom? ....och speciellt mycket snö river dom inte upp heller)
Förr om åren, på den tiden då världen var svartvit, fanns en rivarvariant, smålik skenrivarna men mindre, man monterade på skidorna. Dom såg lite ut som en förväxt klädnypefjäder. Kan möjligtvis ha varit ett Polaristillbehör då den/dom jag såg satt på dom allra första RMK som kom -98. Någon som minns och har sett något liknande nyligt?
Vad det gäller termostathuset tycker jag att jag märker ett tvärt varvtalsdropp efter ett par sekunder rätt så ofta.
Tuktade varma variatorer kan ju börja växla mystiskt men dom brukar bara bli sega och det kommer gradvis, detta fenomenet kommer tvärt som om man slår på en knapp.
En motor som hips vips tappar 400 var och X antal % i effekt kommer definitivt att bli svårinställd variatormässigt och kommer att alstra betydligt mer värme i variatorerna än en som går som den ska hela tiden så jag tror på denna lösning utan att ha provat den själv.
Nu tillverkar vi våra egna hus men dom kostar bara ca 150 USD + REV 800 termostat
och det är inte farligt jämfört med slutburkar, dekalkit, hjälmkameror och andra icke körbarhetsförbättrande prylar folk köper =)
Förr om åren, på den tiden då världen var svartvit, fanns en rivarvariant, smålik skenrivarna men mindre, man monterade på skidorna. Dom såg lite ut som en förväxt klädnypefjäder. Kan möjligtvis ha varit ett Polaristillbehör då den/dom jag såg satt på dom allra första RMK som kom -98. Någon som minns och har sett något liknande nyligt?
Vad det gäller termostathuset tycker jag att jag märker ett tvärt varvtalsdropp efter ett par sekunder rätt så ofta.
Tuktade varma variatorer kan ju börja växla mystiskt men dom brukar bara bli sega och det kommer gradvis, detta fenomenet kommer tvärt som om man slår på en knapp.
En motor som hips vips tappar 400 var och X antal % i effekt kommer definitivt att bli svårinställd variatormässigt och kommer att alstra betydligt mer värme i variatorerna än en som går som den ska hela tiden så jag tror på denna lösning utan att ha provat den själv.
Nu tillverkar vi våra egna hus men dom kostar bara ca 150 USD + REV 800 termostat
och det är inte farligt jämfört med slutburkar, dekalkit, hjälmkameror och andra icke körbarhetsförbättrande prylar folk köper =)
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
BILDER....
simon skrev:Polaren har gjort ett alu termostathus och kör med en något kallare termostat,
en åtgärd han påstår gör markant skillnad.
Mitt eget termostathus är snart klart
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=140simon skrev: Vad det gäller termostathuset tycker jag att jag märker ett tvärt varvtalsdropp efter ett par sekunder rätt så ofta.
Jag tror på denna lösning utan att ha provat den själv.
och det är inte farligt jämfört med annat icke körbarhetsförbättrande.
VI saknar bilder på era home made termostathus...
Alltid kul och intressant med bilder på modifieringar !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
IS-rivare på skidorna....
Detta går att göra själv på de flesta skidor till en mycket billig peng.simon skrev:Förr om åren, på den tiden då världen var svartvit,
fanns en rivarvariant, smålik skenrivarna men mindre som man monterade på skidorna.
Dom såg lite ut som en förväxt klädnypefjäder.
( Kan möjligtvis ha varit ett Polaris tillbehör då den/dom jag såg satt på dom allra första RMK modellerna )
Någon som minns och har sett något liknande nyligt ?
Gå in till närmaste butik som säljer gräsklippare och köp lösa fjädrar till mossrivarkniv.
Skaffa sedan ~50 mm längre bultar till skidinfästningen.
...resten kan ni nog räkna ut själva.
Fungerar ypperligt på de flesta maskiner.
// 2stroke
Re: IS-rivare på skidorna....
Mmmm, kanske =)2stroke skrev:Gå in till närmaste butik som säljer gräsklippare och köp lösa fjädrar till mossrivarkniv.
Bra idé !
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: IS-rivare på skidorna....
Ser dock ett problem med det, en 50 mm bult som står ut från innerskidan, är ju som2stroke skrev:Detta går att göra själv på de flesta skidor till en mycket billig peng.simon skrev:Förr om åren, på den tiden då världen var svartvit,
fanns en rivarvariant, smålik skenrivarna men mindre som man monterade på skidorna.
Dom såg lite ut som en förväxt klädnypefjäder.
( Kan möjligtvis ha varit ett Polaris tillbehör då den/dom jag såg satt på dom allra första RMK modellerna )
Någon som minns och har sett något liknande nyligt ?
Gå in till närmaste butik som säljer gräsklippare och köp lösa fjädrar till mossrivarkniv.
Fungerar ypperligt på de flesta maskiner.
upplagt för att "haka" i överallt och ställa till med en olycka i värsta fall.