Kan någon förklara varför de övriga clickerlägena ej är att rekommendera ! Vad händer i variatorn ? Växlar den sämre eller...?niak skrev:Varför är det så ? Förklara gärna för oss mindre vetande...2stroke skrev:Man skall alltid sträva efter att ha clickersen på 3'an
...även 4'an är hyffsat OK men inte övriga lägen.
Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Re: Re:
Re: Re:
Kom igen nu pojkar ! Ni är ju för bövelen proffs på detta !niak skrev:Kan någon förklara varför de övriga clickerlägena ej är att rekommendera ! Vad händer i variatorn ? Växlar den sämre eller...?niak skrev:Varför är det så ? Förklara gärna för oss mindre vetande...2stroke skrev:Man skall alltid sträva efter att ha clickersen på 3'an
...även 4'an är hyffsat OK men inte övriga lägen.
Re: Re:
Jag tar gärna åt mig det där med pojke, det var länge sedan , annars är man bara en glad amatör...
Tror att Melmaqs fördedömliga TRA function flash finns någonstans här på forumet
http://f500.us/tra/TRA%20system.swf
Där ser man i alla fall hur TRAn arbetar, på clicker 1 jobbar armarna längsta vägen mot ramperna och på clicker 6 minsta vägen.
Att eftersträva att köra på clicker 3 som normalläge är enligt min uppfattning för att ha möjlighet att justera både upp och ned ett eller 2 click beroende på de aktuella körförhållandena för har du justerat in optimalt men kör på clicker 1 och hamnar i högt lufttryck med övervarv som följd så har man inget kvar att justera.
Dessutom bör # 3 ge bästa grundförutsättningar beroende på vilken ramp man använder.
Alltså, byter man ramper och är tvungen att köra på clicker 1-2 eller 5-6 i den sk normalkörningen så är rampen inte optimal för motorns effektområde utan då får man fila eller testa med annan ramp
Normalgången vid tuning är som du vet:
1.Justera clickers
2. Byt fjäder
3. Justera vikterna
4. Byt ramper
Efter rampbyte får man börja om från början med clickern i läge 3
Tror att Melmaqs fördedömliga TRA function flash finns någonstans här på forumet
http://f500.us/tra/TRA%20system.swf
Där ser man i alla fall hur TRAn arbetar, på clicker 1 jobbar armarna längsta vägen mot ramperna och på clicker 6 minsta vägen.
Att eftersträva att köra på clicker 3 som normalläge är enligt min uppfattning för att ha möjlighet att justera både upp och ned ett eller 2 click beroende på de aktuella körförhållandena för har du justerat in optimalt men kör på clicker 1 och hamnar i högt lufttryck med övervarv som följd så har man inget kvar att justera.
Dessutom bör # 3 ge bästa grundförutsättningar beroende på vilken ramp man använder.
Alltså, byter man ramper och är tvungen att köra på clicker 1-2 eller 5-6 i den sk normalkörningen så är rampen inte optimal för motorns effektområde utan då får man fila eller testa med annan ramp
Normalgången vid tuning är som du vet:
1.Justera clickers
2. Byt fjäder
3. Justera vikterna
4. Byt ramper
Efter rampbyte får man börja om från början med clickern i läge 3
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Har nu svaret 60mil blir inte klok på skoterjävln.. Den har funkat super kollade remspänning och rem ca4 mil innan detta, allt såg bra ut.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
XS 821 om jag minns rätt!, den ska ju kunna ta samma värme som en 377
Har gått riktigt varm när den både rensat corden runtom samt till slut exploderat, det räcker med 3-4 km sådan körning så smäller remmen om man inte backar av ett tag.
Min gissning är att du kört i hyfsat med snö och där du velat ha hög trackspeed för att ta dig fram med följden att remmen slirat, troligen beroende på att sekundären inte öppnar fullt ut och primären inte orkar hålla tillräckligt remtryck för att växla ut hela vägen nar ventilerna öppnar fullt.
Om linjeringen hade varit off hade du sett det 4 mil tidigare med cordsläpp och överdrivet slitage (remdamm)
Jag skulle sätta en primärfjäder med lägre sluttryck, 260 eller 290 och därefter med en inkörd rem testa för att se att du får full utväxling i bägge variatorerna.
En justering för att få trackspeed direkt när du trycker fullt kan vara att lätta en aning på förspänningen, ned mot 6 kg
Det känns som steg 1 o 2 för att finlira in de ramper du kör med mot din egen körstil
Har gått riktigt varm när den både rensat corden runtom samt till slut exploderat, det räcker med 3-4 km sådan körning så smäller remmen om man inte backar av ett tag.
Min gissning är att du kört i hyfsat med snö och där du velat ha hög trackspeed för att ta dig fram med följden att remmen slirat, troligen beroende på att sekundären inte öppnar fullt ut och primären inte orkar hålla tillräckligt remtryck för att växla ut hela vägen nar ventilerna öppnar fullt.
Om linjeringen hade varit off hade du sett det 4 mil tidigare med cordsläpp och överdrivet slitage (remdamm)
Jag skulle sätta en primärfjäder med lägre sluttryck, 260 eller 290 och därefter med en inkörd rem testa för att se att du får full utväxling i bägge variatorerna.
En justering för att få trackspeed direkt när du trycker fullt kan vara att lätta en aning på förspänningen, ned mot 6 kg
Det känns som steg 1 o 2 för att finlira in de ramper du kör med mot din egen körstil
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Tvärt om brorsan lånade skotern och åkte och fiskade med ungarna och stenhårt före, vore Inge konstigt om det hade varit slidesen... På en sjö ca 10sek full gas, han öppnade på en gång och remmen va inte ens varm.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Med 350fjädern och414ramperna växlar den ut bra (155 på mätarn över sjön som inte är så lång på klicker 3 med 8000rpm) är väldigt nöjd med växlingen förutom att den växlar upp väl mycket på 2an när det är mycket puder. Fattar därför inte problemet, har haft den inne och kollat linjering på 2 olika märkesverkstäder
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Det ska den tåla men någongång under de 4 milen sedan du checkade remmen så har den fått sig en riktigt rejäl omgång värme dvs slirat, säkert börjat fransa också vilket sedan räckte för att den skulle smälla vid fullgas/max remhastighet.Prickskytt skrev:Tvärt om brorsan lånade skotern och åkte och fiskade med ungarna och stenhårt före, vore Inge konstigt om det hade varit slidesen... På en sjö ca 10sek full gas, han öppnade på en gång och remmen va inte ens varm.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Kan ha fått lite stryk här...
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Sånt är inga problem, är ju mer normalkörning för oss som inte behöver en "moffasoffa" därbak att skylla på för att hålla igen ........ förlängningen får betydligt mer stryk än remmen speciellt om man landar snett.
Med risk för att vara envis, din rem slirar och går varm någonstans i din körcykel, identifiera när var hur så blir det lättare att åtgärda med annan fjäder setup eller om man måste gå från de ramper och vikter du har till något annat
Med risk för att vara envis, din rem slirar och går varm någonstans i din körcykel, identifiera när var hur så blir det lättare att åtgärda med annan fjäder setup eller om man måste gå från de ramper och vikter du har till något annat
Prickskytt skrev:
Kan ha fått lite stryk här...