Remmen var för kall och slirade till med detta som följd ? Vattenstänk på variatorn ? Snö på densamma ? Är variatorerna rengjorda ? Både in och utvändigt,har sett en del "ull" i kompisarnas variatorer.Kan vara vad som helst men slirat har den precis som Lynxfun upplyser oss om...Prickskytt skrev:Tvärt om brorsan lånade skotern och åkte och fiskade med ungarna och stenhårt före, vore Inge konstigt om det hade varit slidesen... På en sjö ca 10sek full gas, han öppnade på en gång och remmen va inte ens varm.
Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
När jag satte i remmen hade jag lös primären och bytte ramper och fjäder, rengjorde så att allt såg bra ut, tror inte att varken snö eller vatten har letat sig in när det var tö och hårdföre.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Märkligt är bara förnamnet...Vad säger ÅF ?Prickskytt skrev:När jag satte i remmen hade jag lös primären och bytte ramper och fjäder, rengjorde så att allt såg bra ut, tror inte att varken snö eller vatten har letat sig in när det var tö och hårdföre.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Moffasoffan hindrar ej rulleåkning ! Remmarna håller bättre med denna setup,i alla fall i Malmfälten...Lynxfun skrev:Sånt är inga problem, är ju mer normalkörning för oss som inte behöver en "moffasoffa" därbak att skylla på för att hålla igen ........ förlängningen får betydligt mer stryk än remmen speciellt om man landar snett.
Med risk för att vara envis, din rem slirar och går varm någonstans i din körcykel, identifiera när var hur så blir det lättare att åtgärda med annan fjäder setup eller om man måste gå från de ramper och vikter du har till något annatPrickskytt skrev:
Kan ha fått lite stryk här...
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Haft den inne 2ggr och dom hittar inget fel.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Fel som inte finns är svåra att hitta och är inte mekarna djupt intresserade av variatorkalibrering så ser eller tänker de inte heller på sådant.Prickskytt skrev:Haft den inne 2ggr och dom hittar inget fel.
Alltså, remmen slirar och går varm
Det gäller att hitta i vilket moment (för det sker i något moment, annars hade du bränt remmen tidigare) av din körning remmen slirar och varför dvs får du inte tillräckligt remtryck i primären pga fjäder , ramper eller vikter, slirar den just när RAVE ventilerna öppnar och motorn matar fullt (svårdefinierbart...)
Eller slirar den i sekundären pga justeringsbehov av förspänning, slitna rullar eller bussningar.
Och inte minst, kan ju vara en kombination av bägge så det är bara testa sig fram med en grej i taget och med skjutmåttet och tempmätaren i högsta hugg för att kolla remslitage och värmeutvecklingen i variatorskivorna
Nä, det är ju bra att släpa runt några extra kilon därbak så lyfter det bättreniak skrev: Moffasoffan hindrar ej rulleåkning ! Remmarna håller bättre med denna setup,i alla fall i Malmfälten...
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Prickskytt ! Kom just på att du har ett års garanti på din rem ! Kolla upp !
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 5 mars 2011, 09:49
- Skoter: Lynx Brutal
Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Är inne på att det letar sig in snörök någonstans, körde några mil innan full mutter över en sjö med mycket snö på i drivor, den orkade upp i 115 bitvis, var så nöjd med att den varvade 8000rpm och höll undan för sportmaskinerna.... Om det kom in snörök på remmen där förstår jag att den fick det där(4-5km full mutter). Det kanske är så att man måste leta öppningar där snö kan leta sig in om man vill kappköra i fortsättningen, fattar inte problemet för tillverkarna? Har någon sett variatorn på en 80tals Grizzly? Kapslad i plåt med en fläkt på variatorn... Funkade då.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Det kan nog vara en starkt bidragande orsak, det finns antal hål eller glepor att silvertejpa eller silicona igen både under, framför bulken och på sidan innan maskinen överhuvudtaget släpps ur garaget.
Problemet är inte tillverkarna utan egentligen kunderna då de flesta sällan kör vare sig hårt eller ens på gränsen vad maskinerna tål, de flesta utnyttjar bara 50 % om ens det
Problemet är inte tillverkarna utan egentligen kunderna då de flesta sällan kör vare sig hårt eller ens på gränsen vad maskinerna tål, de flesta utnyttjar bara 50 % om ens det
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Hej igen,nu har jag varit till Diablo och fått variatorn ombestyckad.
Förspänningen på sekundären var på hela 16 Kg, inte bra.
Jag har bara provat en kortare sväng på hårt underlag och det funkar bra.
Top speed 154km/h.
Det blir roligt att testa när det blir tyngre före.
Förspänningen på sekundären var på hela 16 Kg, inte bra.
Jag har bara provat en kortare sväng på hårt underlag och det funkar bra.
Top speed 154km/h.
Det blir roligt att testa när det blir tyngre före.