Mrboll skrev:Nu har jag vart upp till Rautaspremiären med min Commander-800.
Det blev en hemfärd utan några kåpor alls på skotern och ca 1 km mellan stoppen som bestod av att fylla hela boggien med snö.
4 mil sen lämnade jag kälken och körde hem tom.
Blev för övrigt omkörd av Boondocker-800 3900 med lika stora kälkar som körde utan problem.
Skotern åker in till åf idag
Du hade för lite fisk lastat i packlådan,
för mycket socialt umgänge runt hålen ger inte de 40 nödvändiga kilona.
Ja, det var ett skämt som jag hoppas du kan ta, är själv den förste att framhålla återhållsamhet med de byten man tar med sig från fjällvärlden.
Till allvaret, nog är det själva f..... att stå bredvid leden och skämmas för en ny maskin.
Har funderat en del på gemensamma och icke gemensamma nämnare för att mer precist komma med någon eller några vettiga slutsatser!
-Chassiet är densamma som XU Commander 600 SDI/ETEC sedan 2009
-Motorn är densamma som XTRIM/XP/XM 800 ETEC sedan 2011(eller kom 800 2010 ?)
-Kylsystemet är densamma sedan 2009 med extra front kylare+fläkt vid extrem belastning.
-Boggien är densamma dvs PPS 5900 A
-Stänkan original är densamma.
Vad som är svårt att definiera såhär på ett forum är de olika körförhållanden för olika ägare när problemet med överhettning uppstår.
Samma sak hur respektive brukare kör, knappast som Lynx Kamikaze testpilots sedan några år gjort med Commander 800 ETEC.
En del upplever att 70 kph är för fort, andra att det går för långsamt medans en del lastar packlådan med nödvändig basutrustning om 30 kg , kör och är glada i alla lägen då de med lätthet hakar på kompisens Boondocker 800 ETEC trots last och kälke.
Samma sak har vi ingen som helst aning om boggiesetup på olika maskiner dvs vilken setup har ÅF ställt in vid leverans och/eller vilken setup har den seriöse ägaren testat fram för att passa den egna körstilen vilket också bör vara justeringar vid olika körförhållanden med/utan last/kälke.
Vad skiljer då 600 ETEC gentemot 800 ETEC i XU chassiet mer konkret i det vi konsumenter vet (mappning low/mid/high range får vi ju tyvärr inte veta ?
Återstår ett par saker vi vet!
-Variatorsetupen är olika för att passa karaktärsskillnaden mellan 600/800 ETEC.
-XU XTRIM Commander 800 ETEC har vassare dämpare iom KYB 36 fram och KYB 36/46 i boogien.
Nu är det några som redan snappar vart jag är på väg, eller hur?
Utav de brukare som har upplevda problem, vad har ni själva gjort med maskinen vad gäller boggiesetup och inställningar?
Har noterat att flera Commander 800 ETEC jag sett och tillfälligt provkört har en alldeles för hård bogggiesetup både på fjädrar och dämpare hi/lo comp vilket gör att maskinen ligger för högt med bakänden.
Dessutom med PPS så får man ett flyt i de flesta lägen med bibehållen (för hög) höjd på bakänden.
En möjlig slutsats, ej validerad mer än i tanken, däremot känt problem för de som monterat hårdare dämpare än nödvändigt på smalbandade 800 ETEC XTRIM/GADE (sett mot körstil/bruksområde ) är helt enkelt att maskinen ej har korrekt boggiesetup för att klara nödvändig kylning och intransport av snökristaller in i tunneln.
Alltså, är det någon med problem som seriöst testat olika setuper på boggiedämparna och noterat märkbara skillnader?
KYB:arna är ju hyfsade dämpare i de flesta förhållanden och tål stryk betydligt mer än HPG 36 så ingen fara att mjuka upp fjäder och låta dämparen jobba sig varm och behaglig .
Alltså
Jag skulle släppa fjädrarna helt på mjukaste läget samt sätta hi/lo comp på lägsta, notera skillnad på svansföring med föraren på (jag räknar då på välväxt karl på 100 kg med utrustning påtagen +30 kg i lådan ).
Sedan skulle jag ut och testa och dra slutsatser .............!