Är ju inte riktigt säsong ännu, i alla fall inte för någon vettigare körning
Originalsetupen i variatorerna funkar för de flesta då de flesta sällan nyttjar XU maskinernas potencial utan kör dem som en gammal 59a.....
En väldigt grov uppskattning baserat titt i ögat på några ÅF mekar här i regionen är att vi som ställer högre krav på bl a variatorsetup är i minoritet, högt räknat kanske 10-15 % av sålda maskinerna dvs ca 230 per år i landet varav kanske 40-50 % i Norr och Västerbotten men det blir ju fler efterhand.
Med primären original så får jag känslan att din maskin har för lite förspänning, kontroll och justering är lite som förr i tiden, fiskvåg som tar upp mot 12-15 kg och en stund i garaget, bifogar en bild som har ca 10 år på nacken men du ser principen.
Förspänning justering.jpg
Själv har jag klarat mig med att fästa vågen i något av de frästa balanseringsgroparna ytterst på variatorskivan.
Personligen anser jag det är enklast att göra justeringen med sekundären på bordet o axeln fast i ett skruvstäd, losstagning är enkel, bara lossa överfallet på pelaren och dra rakt ut, kontroll går dock utmärkt att göra på plats.
Har själv fått till det hyfsat med dryga 8,5 kg i förspänning men det går att komma en bit till, framförallt med backshift vid hårdare lössnökörning med lite primärpul men det vart inte förra vintern.
Iom att du kör en del pulka samt sladd så tror jag att du inte skulle uppskatta att höja tillslagsvarvet om du sätter en 130-270-290-320 fjäder i primären men det är ju möjligt i alla fall och skulle tillsammans med lite mer pinnvikt ge bättre tryck i övre varvtalsregionen.
Personligenanser jag att man först bör justera och få originalsetupen att fungera någorlunda så man har något vettigt att jämföra med o sedan hitta det optimala för ens åkning, det kan ju dessutom vara en setup för första delen av säsongen och en annan för senare delen beroende på typ av körning och de varierande snöhydrologiska förhållandena.
Finns ju också 42-44 helixar till QRSn , har dock inte provat någon ännu så jag vill inte uttala mig om det är vägen.
Körde halva säsongen ifjol med originaldämpare och precis som i RCGn på 09an fungerade dessa bra och utan problem att bottna förutom vid ihållande aktiv körning kombinerat med att man satt ned som en hösäck.
Ligger själv på 100 strecket med utrustning och måste säga att så länge man står upp vid hård körning och "fjädrar med" så är original bra, dock som sagt, ihållande körning så tappar de.
Körde med ASA dämpare runtom senare delen och visst, inga problem att köra stenhårt närsomhelst och hur länge som helst utan någonsomhelst bottning o givetvis alldeles för fort oxå, dock är centerdämparen lite svår att få till då den tenderar att bli för hård vid den allra hårdaste körningen. Vart några intressanta tillfällen då den svarade för fullt och skapade några nära ... upplevelser och bakändan ville passera en i en framlängesvolt.
Sensmoral, en potent centerdämpare typ RS är säkert bra men den klarar att jobba bra mycket längre än övriga original 36 or så belastningen på dessa kan bli för stor men man vet inte föränn man testat.
Finns ett par maskiner som jag vet av som går med dämparuppsättning från Boondockern, lite omshimsade iofs men de säger att de funkar bra o det är gentlemän som kör riktigt aktivt och med hög bränsleförbrukning, dock kostar de liksom ASA en hyfsad peng