Doo skrev:1. Nog hjälper stänklappen en hel del för de som kör sakta. Tyvärr faller ju egenskaperna för att backa i lössnö bort.
2.Men har man som främsta användningsområde att köra saktare än 25km/h på stenhård led så är nog den längre stänklappen att rekomendera.
1. Stänkan är inget problem, när man kör lössnö så hakar man ju upp den med expanderlina, har gjort så på alla maskiner sedan 15 år så storleken är ett "ickeproblem" att hantera.
Är den ivägen så går det utmärkt att ta bort den med yxan dessutom, "been there, done that"
2. Hmm, då ska man definitivt inte ha en Commander 800 utan en 600 ACE samt en matta med nedkapade kammar till 18-24 mm+dubb, även den kan dock få problem i farfarsfart och för låga varv.
Lätt/tungt och växel!
Har kört alla Lynx bredbandare sedan 90 talet tusentals mil och dragit tungt många gånger, långt utanför specen, framförallt när man fick 600 och 32s kammar så gick det ju att lasta allt man ville.
Släpat hem trasiga Ski Doos med +100 förare och 150 kg packad snö 9 mil i vårförfall över fjäll och sjöar med stöp där det flushat 8 /milen genom luftpumpen, kör 1500 kg vedlass på vårskaren där styrstålen knappt syns(även med XU) och kört 150-200 milasvängar i Norrbottens fjällvärld på våren med utrustning/bränsle för 10 dagar och 65 kg settrar i Nilan.
1:an nödvändig på 494 ibland, endast vid start med mycket tungt lass med 600 HO/SDI/ETEC .
Naturligtvis krävs vettig variatorsetup men för min del kan Lynx gärna plocka bort växellådan numer.
Men, det är bara vad jag tycker och tänker baserat på min ringa erfarenhet, Rotaxpållarna mår bäst över 5500 rpm, så även kylarvätskeflödet troligen men 60-70 kanske många upplever gå for fort ??
Ja, det har kostat en del, 3-4 boggieben Nila lastkälke och pulka, en stretchad widetrack som inte ville lossna ur stöpet på Pieske, nåväl främre bumper var förstärkt på den så koppla och dra, tweakad vart den.
Och naturligtvis en del svetsade RCG boggies innan man lärde sig var trianglarna skulle sitta.
Perssonbåt lärde sig också, sista gången jag ringde för att fylla på boggieben till hyllan så skickade de extraförstärkta dubbeltub i grövre material (ca +2,5 kg ), det var 2006 eller 2007 och jag har inte behövt ringa dem sedan dess.
Du är helt rätt ute, vatten smörjer inte slidesen och Hornavan Arjeplog-Jäkkvik kostar ett par granningekängor en kall april morgon med stenhård skare och isrivarna kördes bort runt Karats ett antal mil Ö
Jag säger fortfarande SAG is one key factor!
Jag är fortfarande nyfiken på samspelet i kylvätskesystemet mellan flöden <> kavitation <> rpm <> densitet <> additiver <> termostathus <> bypass <> främre/bakre kylare <> kylkanaler i motorn <> extrakylare <> fläkt .
Dvs varför trivs kylvätskeflödet bäst 5500-7000 rpm, linjärt eller progressivt?
Som sagt, precis som jag säger till pojken på 9, det finns alltid något nytt att lära och det fastnar bäst om man testar själv utifrån ett rimligt startläge dvs man kan alltid lära av andras ....... så gör inte som jag gör utan som jag säger....