Sida 1 av 10
Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Postat: 29 mars 2011, 15:34
av Prickskytt
Halojj
Har en Commander-600 E-Tec ( 2011 ) som gillar remmar,
har tänkt att få bukt med denna ovana.
Har kanske en körstil som inte är "Commander" men nog skall väl remmarna hålla ändå?
Har någon haft samma problem, vad är lösningen?
(remmen går varm och flyger i tusen bitar)
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 29 mars 2011, 16:54
av Lynxfun
Funkar säkert med betydligt tuffare sättning i primären "mampasetup" ,
sedan kan det vara en smaksak on du vill ha så högt sluttryck som 350
men det är bara testa och se vad som passar din körstil
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=348
Kör du aktivt dvs som en Commander ska köras och givetvis ingen raggardyna
(kunde inte låta bli Niak) har du nytta av 377 remmen och givetvis en linjeringskontroll av variatorerna kan behövas efter inkörning, är mer än en 2011 som behövt det.
383 går varm och sprängs egentligen helt omotiverat då den inte tål mycket mer än drygt 70 gr
Lyfter över vad de tål från det gamla forumet:
The
377, can take up to 205 degrees (96 C) , at 210 (99 C) the chord will start to work its way out.
The
288, can take up to 195 (90 C) degrees, at 200 (93C)the chord will start to work its way out.
The
166 can take up to 185 (85 C) degrees, at 190 (88 C) the chord will start to work its way out.
The
383 can't take any heat, it just explodes when run hard after 160 degrees (71 C).
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 29 mars 2011, 17:35
av niak
Många i trakten har samma problem som du !
ÅF här säljer på dem den setupen som Lynxfun så förtjänstfullt länkar till.
Den fungerar strålande men jag skulle föreslå att man lämnar originalremmen därhän,
kollar linjeringen och helt sonika konverterar till Carlisle
XS 803 som visat sig vara ett mycket bättre val än 383.
Dessutom billigare än 377 som jag fått för mig är gjord till 800:ans smidda variatorskivor och passar mindre bra till våra gjutna dito.
Kanhända jag har fel där, kanske jag blandar ihop med 391 ? XS 803 körs med framgång av flera Summit/Freerideåkare här och håller väldigt bra.
Raggardynan med tillhörande handtag och ryggstöd+bamselåda baktill är självklara attribut på "fjällraketen".
Dessutom SKALL en skoter vara
SVART....
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 30 mars 2011, 12:16
av Prickskytt
Låter intressant, skall boka tid för dessa justeringar. Undrar över fjädern i primären, hade yamaha nytro mtx tidigare och på den var förtrycket på fjädern för högt, bytte till annan fjäder med lägre förtryck men samma sluttryck. Gjorde detta då den inte gick att smyga igång med eller krypköra. om man nu höjer förtrycket från 100 till 130 hur påverkar det köregenskaperna?? kompenserar 414 ramperna för det?? vad får man för tillslagsvarv? Det finns annars fjädrar med samma förspänning men högre slutspänning.
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 30 mars 2011, 16:35
av Lynxfun
Prickskytt skrev:Låter intressant, skall boka tid för dessa justeringar. Undrar över fjädern i primären, hade yamaha nytro mtx tidigare och på den var förtrycket på fjädern för högt, bytte till annan fjäder med lägre förtryck men samma sluttryck. Gjorde detta då den inte gick att smyga igång med eller krypköra. om man nu höjer förtrycket från 100 till 130 hur påverkar det köregenskaperna?? kompenserar 414 ramperna för det?? vad får man för tillslagsvarv? Det finns annars fjädrar med samma förspänning men högre slutspänning.
Tillslaget hamnar på runt 3500 (edit då minnet kom ihåg fel siffra)
Vill du ha kvar tillslaget( dvs starttryck 100) på behagliga 3 dvs perfekt för att snirkla runt i skogen så finns det fjädrar med sluttryck 170, 200, 230, 260, 290 och 320.
Ramperna kompenserar inte nämnvärt tillslaget utan då måste man sätta överdim rullar 1 eller 2 mm vikla även höjer vikten på armarna med ca 2-4 gr
Dock, äter maskinen rem så ska det åtgärdas först sätt ÅF på att noga kontrollera/justera linjeringen samt kontrollera/justera förspänningen då en hel del 11:or har levererats med för hög förspänning, börja med att sänka förspänningen på sekundärfjädern med ca 2 kg och testa, det ska ge mindre remslitage och varmgång, ev kanske sänka lite till beroende på just din körcykel med/utan pulka.
Det som händer med för mjuk sättning i primären och för hård förspänning i sekundären är att variatorerna arbetar "mot varandra istället för med varandra" dvs det blir fel när primären vill växla ut för tidigt och sekundären för sent, koppla på ECM:s 8000 beräkningar per sekund och förarens impulser via tummen så kostar det någonstans på ett eller annat sätt, en rem , även 383 ska hålla 300-400 mil om man nu inte "dummar sig" i blötsnö eller stöp men egna misstag är lätta att erkänna och bära.
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 30 mars 2011, 17:17
av niak
Kan bara tillägga att tillslaget i min maskin hamnade på 3500 rpm och det var ovant i början men visst tusan går den att smyga med...
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 31 mars 2011, 08:10
av ac_anka
På min commander -10 har jag tillslaget på ca 2500. Ni andra verkar ha runt 3000. Har jag fel på min då? Lånade tråden lite
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 31 mars 2011, 12:16
av Lynxfun
ac_anka skrev:På min commander -10 har jag tillslaget på ca 2500. Ni andra verkar ha runt 3000. Har jag fel på min då? Lånade tråden lite
Beror på vilken fjäder du har i primären och hur "sliten" den kan vara, originalsetupen brukar ha tillslag på runt 3000 men det kan variera nedåt om t ex fjädern tappat 10-15 % i spänst.
Vad har du för toppvarv när maskinen växlat ut för fullt och på vilken clicker?
Re: Commander 2011 etec äter rem
Postat: 31 mars 2011, 12:19
av niak
Min GT-10:a hade 2500 som tillslag med originalgrejor i variatorn...Ok efter 195 mil i annans ägo och då är ju inte fjädrarna som nya.
Re: Commander LTD E-Tec ( 2011 ) Äter rem... ?
Postat: 1 april 2011, 07:56
av ac_anka
80mil har min gått nu har varit lika sen jag köpte den. hade gått 50 mil då. Tror den varvar 8000-8100, på clicker 3. Den är inte rörd på, så den e inställd på vad som var ny.