Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...
I och med att 2013-års maskiner har börjat levereras är ju domsamma "gamla"
Så då är det ju i stället dags att fundera på vad Lynx kommer visa upp i mitten av nästa år.
Alla tankar, funderingar och spekulationer är välkommna.
Så då är det ju i stället dags att fundera på vad Lynx kommer visa upp i mitten av nästa år.
Alla tankar, funderingar och spekulationer är välkommna.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: LYNX 2014
Personligen har jag funderat lite på varför Lynx inte kunde gå fullt med sina Deep Snow modeller.
Vad som kom i år är ju som följer:
Lynx Boondocker 800 3900 DS
Går ju åt rätt håll med denna skoter. Bra motor och boggien skall ju fungera bra i lössnö.
Mattan är väl tilltagen och ergonomiskt är den justerad mot lössnöhållet.
Lynx Boondocker 800 3700
Denna är likvärdig med 12:an, men nu sitter det en ordentlig matta monterad från början.
Ergonomiskt mer utformad som en ledskoter, även fjädringen är är ordentligt tilltagen.
Lynx Boondocker 600 3700
Denna är ju igentligen den som passar bäst i Lössnösegmentet. Väl tilltagen matta, enkla dämpare
och smal framvagn. Har dock förhållandevis liten motor och ej DS boggien.
Jag tycker det är synd att Lynx inte gjort någon av dessa ordentligt. BD 800 3700 hamnar i fel klass när den testas. En solklar Crossover/ Friåknings-maskin. På grund av detta kommer den klassas som en sämre lössnömaskin. Jag tycker denna skulle fortsätta heta Lynx X-Trim Boondocker. BD 3900 DS är ju helt OK från motorn och bakåt, även om man kunnat spara in ännu mer på dämparna. Framvagnen är likadan som den på den kortare 800:an. Varför kunde man inte gå hela vägen med denna..? Smal framvagn och klena dämpare förväntas av en lössnömaskin, men BD 3900 passar enligt mig inte heller riktigt där. Denna kommer jämföras med RMK och Summit men är, liksom den kortare 800:an, jämförbar med Freeride och Assault. På grund av vikten på 3900:an hade den garanterat mått bättre av en smalare framvagn om den ska vara jämförbar med andra i lössnösegmentet.
Boondocker 600 gör mig lika förvirrad, där har man enkla dämpare och smal framvagn men "X-Trim boggie". Här hade man väl ändå kunnat gå fullt ut med en DS-boggie, även om det också skulle vara galet då den har lilla motorn.
Boondocker 800 3900 DS är enligt mig den som man bara skulle ta dämparna och framvagnen från 600:an så skulle den vara en jäkligt bra början på en lössnömaskin för Lynx. Eller för all del, behåll dämparna men byt framvagn.
Allt detta är min personliga åsikt utan att ha kört någon av dem. Men den som beställt en 2013 års maskin har inte heller testat någon av dom och då är det som står på pappret viktigt.
Jag tror och hoppas att Lynx gör en ordentlig lössnömaskin till nästa år. Kanske börjar dom också skala av lite vikt och får lite förvaringsutrymmen på sina sport/ maskiner. Ny design kommer förhoppningsvis också på deras ordentliga lössnöskoter för att visa att dom vill komma in i detta segment. Tur att jag gillar köra både led och lössnö och inte har något behov av en ren lössnömaskin. Annars hade jag varit tvungen att byta märke...
Tack för mig!
Vad som kom i år är ju som följer:
Lynx Boondocker 800 3900 DS
Går ju åt rätt håll med denna skoter. Bra motor och boggien skall ju fungera bra i lössnö.
Mattan är väl tilltagen och ergonomiskt är den justerad mot lössnöhållet.
Lynx Boondocker 800 3700
Denna är likvärdig med 12:an, men nu sitter det en ordentlig matta monterad från början.
Ergonomiskt mer utformad som en ledskoter, även fjädringen är är ordentligt tilltagen.
Lynx Boondocker 600 3700
Denna är ju igentligen den som passar bäst i Lössnösegmentet. Väl tilltagen matta, enkla dämpare
och smal framvagn. Har dock förhållandevis liten motor och ej DS boggien.
Jag tycker det är synd att Lynx inte gjort någon av dessa ordentligt. BD 800 3700 hamnar i fel klass när den testas. En solklar Crossover/ Friåknings-maskin. På grund av detta kommer den klassas som en sämre lössnömaskin. Jag tycker denna skulle fortsätta heta Lynx X-Trim Boondocker. BD 3900 DS är ju helt OK från motorn och bakåt, även om man kunnat spara in ännu mer på dämparna. Framvagnen är likadan som den på den kortare 800:an. Varför kunde man inte gå hela vägen med denna..? Smal framvagn och klena dämpare förväntas av en lössnömaskin, men BD 3900 passar enligt mig inte heller riktigt där. Denna kommer jämföras med RMK och Summit men är, liksom den kortare 800:an, jämförbar med Freeride och Assault. På grund av vikten på 3900:an hade den garanterat mått bättre av en smalare framvagn om den ska vara jämförbar med andra i lössnösegmentet.
Boondocker 600 gör mig lika förvirrad, där har man enkla dämpare och smal framvagn men "X-Trim boggie". Här hade man väl ändå kunnat gå fullt ut med en DS-boggie, även om det också skulle vara galet då den har lilla motorn.
Boondocker 800 3900 DS är enligt mig den som man bara skulle ta dämparna och framvagnen från 600:an så skulle den vara en jäkligt bra början på en lössnömaskin för Lynx. Eller för all del, behåll dämparna men byt framvagn.
Allt detta är min personliga åsikt utan att ha kört någon av dem. Men den som beställt en 2013 års maskin har inte heller testat någon av dom och då är det som står på pappret viktigt.
Jag tror och hoppas att Lynx gör en ordentlig lössnömaskin till nästa år. Kanske börjar dom också skala av lite vikt och får lite förvaringsutrymmen på sina sport/ maskiner. Ny design kommer förhoppningsvis också på deras ordentliga lössnöskoter för att visa att dom vill komma in i detta segment. Tur att jag gillar köra både led och lössnö och inte har något behov av en ren lössnömaskin. Annars hade jag varit tvungen att byta märke...
Tack för mig!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Re: LYNX 2014
Efter att ha tafsat lite på min 3900 DS nu så vill jag direkt ens utan att ha provkört önska nya fotsteg till nästa år.
Årets är Både mjuka och täta, få se vad jag hittar på där.
Sämre dämpare än 3900'an har behöver ingen, ska själv montera RS-dämperi runt om.
Årets är Både mjuka och täta, få se vad jag hittar på där.
Sämre dämpare än 3900'an har behöver ingen, ska själv montera RS-dämperi runt om.
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
På en Mountain/ lössnö-skoter...? Inte många som behöver värre på en sådan..
För en vanlig dödlig behövs inte ens RS-dämparna om man köper en kort sportmodell.
Tror jag aldrig kommer lyckas bottna dämparna i Boondockern om jag ställer dämparna på absolut hårdaste inställningarna, skulle i så fall vara centerdämparen.
Nu är dom så mjukt inställda som jag vågar. Bottnar dom är det bara att spänna...
För en vanlig dödlig behövs inte ens RS-dämparna om man köper en kort sportmodell.
Tror jag aldrig kommer lyckas bottna dämparna i Boondockern om jag ställer dämparna på absolut hårdaste inställningarna, skulle i så fall vara centerdämparen.
Nu är dom så mjukt inställda som jag vågar. Bottnar dom är det bara att spänna...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
Beror på vilken typ av bottning du får om fjädrarna har "ett enda dugg" med saken att göra..... Jo faller den genom sakta så ska man spänna fjädrarna, är det snabba förlopp så ska dämparna ta smällen, då hjälper det endast ytterst marginellt att spänna på fjädrarna.
Och med tanke på att det inte skiljer många spänn i inköpspris för tillverkarna mellan bra och dåliga dämpare så anser jag att om man som konsument betala för det värsta så ska man tamejfan ha det också... Lynx klarar sej väl skapligt på den fronten jämfört med dom andra, man maskinerna kommer trots det schimsade för touringåkning.
Körde Freeride i fjol och kände aldrig att dämperiet var för bra. Gnälla på för bra dämpare är ju ungefär som att klaga över att ha för mycket pengar eller att maten är för god....
Jag vill ALLTID att det ska vara jag som är begränsningen, skotern ska alltid klara mer än mej! Finns inget som får mej på dåligt humör snabbare än dåliga grejer, och särskillt när jag har betalat såpass med pengar att det ska vara bra. Just att RS-dämperiet gick dit i boggin, (monterade boggidämparna i går), var en av anledningarna till att jag valde 3900an framför en Summit, (skulle ha en 155" så ingen FR...), RS dämpare är inte så farligt dyra beggade men att fixa dämperiet på Summiten hade nog inneburit att man fått köra en skottkärra pengar till Reveljen och få ett par specialtillverkade Öhlinare. Standard så hade jag nog skrotat Summitboggin första helgen...
Och med tanke på att det inte skiljer många spänn i inköpspris för tillverkarna mellan bra och dåliga dämpare så anser jag att om man som konsument betala för det värsta så ska man tamejfan ha det också... Lynx klarar sej väl skapligt på den fronten jämfört med dom andra, man maskinerna kommer trots det schimsade för touringåkning.
Körde Freeride i fjol och kände aldrig att dämperiet var för bra. Gnälla på för bra dämpare är ju ungefär som att klaga över att ha för mycket pengar eller att maten är för god....
Jag vill ALLTID att det ska vara jag som är begränsningen, skotern ska alltid klara mer än mej! Finns inget som får mej på dåligt humör snabbare än dåliga grejer, och särskillt när jag har betalat såpass med pengar att det ska vara bra. Just att RS-dämperiet gick dit i boggin, (monterade boggidämparna i går), var en av anledningarna till att jag valde 3900an framför en Summit, (skulle ha en 155" så ingen FR...), RS dämpare är inte så farligt dyra beggade men att fixa dämperiet på Summiten hade nog inneburit att man fått köra en skottkärra pengar till Reveljen och få ett par specialtillverkade Öhlinare. Standard så hade jag nog skrotat Summitboggin första helgen...
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Jag har hög och låg inställning på mina dämpare.
Du har helt rätt i ditt fall.
Men lynx är dyrare än andra märken, säkerligen på grund av dämparna.
Men det högre priset gör det inte lättare för lynx att ta köpare från de övriga tillverkare.
Det är inte alla som är ute efter en mountainmaskin som vet att lynx är bäst just nu
men 3900'an är fortfarande lite bred mellan skidorna...
Du har helt rätt i ditt fall.
Men lynx är dyrare än andra märken, säkerligen på grund av dämparna.
Men det högre priset gör det inte lättare för lynx att ta köpare från de övriga tillverkare.
Det är inte alla som är ute efter en mountainmaskin som vet att lynx är bäst just nu
men 3900'an är fortfarande lite bred mellan skidorna...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2323
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Så sant, så sant !!simon skrev:Jag körde Ski-Doo Freeride i fjol och kände aldrig att dämperiet var för bra.
Gnälla på för bra dämpare är ju ungefär som att klaga över att ha för mycket pengar eller att maten är för god....
Jag vill ALLTID att det ska vara jag som är begränsningen, skotern ska alltid klara mer än mej!
Finns inget som får mej på dåligt humör snabbare än dåliga grejer,
och särskillt när jag har betalat såpass med pengar att det ska vara bra.
Just att RS-dämperiet gick dit i boggin, var en av anledningarna till att jag valde 3900'an framför en Summit,
(skulle ha en 155" så ingen FR...).
RS dämpare är inte så farligt dyra beggade men att fixa dämperiet på Summit'en hade nog
inneburit att man fått köra en skottkärra pengar till Reveljen och få ett par specialtillverkade Öhlinare.
Standard så hade jag nog skrotat Summit boggin första helgen...
LYNX har den bästa fjädringen på marknaden... så enkelt är det bara !
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 6 januari 2013, 23:05
- Skoter: Lynx 39a, Summit -06
- Ort: Norrbotten
Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...
Håller med om att värstingdämpare är onödigt på en lössnömaskin, såvida man nu it planerar att göra vidunderliga hopp måhända. Finns ju dock de som äre lite mer "både-och". Har it fått köra nån 3900 DS -13 heller men, vore intressant o se vad som sku hända om de gick riktigt all out i lössnösegmentet. Smalare spårvidd, justerbar styrhöjare och kanske t.o.m få ta del av t-motion boggien och trolla lite med den som de vill. Sen får de gärna skippa det gröna för min del.... Tyvärr har man it djupa fickor nog så en prissänkning på cirka 50% vore ju nå också, haha
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...
Och dom där fotstegen! Gör dom inget åt dom så måste dom ha hjärnfel, nuvarande konstruktion är totalt värdelös.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
// Mattias
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 6 januari 2013, 23:05
- Skoter: Lynx 39a, Summit -06
- Ort: Norrbotten
Re: Funderingar och Önskningar inför Lynx 2014 modeller...
Det är så illa alltså? Samlar de på sig mycket snö eller är de för mjuka, fästet (kombination kanske)?
Riktiga fotsteg med bra fäste och snörensning är ju A och O på en lössnöare
Riktiga fotsteg med bra fäste och snörensning är ju A och O på en lössnöare