Snabbsök hittade en 11 hos en finsk ÅF, den ser ut att ha balatan mer i rätt läge i mitt tycke, maskinerna som kommer direkt från fabrik/ÅF har för det mesta balatan justerad på längsta dvs det som är enklast/snabbast för dem vid sammansättning
2011 49.jpg
49 an går inte att jämföra mot en Fox eller gamla Ranger, högre kammar och mera motor kombinerat med rejäl fjädringsväg gör att den är aggressivare mot snötäcket än dessa och det är ju fortfarande en smalbandare med högre marktryck än en bredbandare.
Attackvinkel är en mer akademisk diskussion när den står på golvet hos ÅF, det viktiga är hur den uppträder i praktisk körning och med för ändamålet vettig fjädringssetup
Den mår dessutom bra av att utrustas med breda belag eller allra helst
10" Simmons skidor
eller motsvarande så man får upp fronten vid mera smygkörning i lössnö.
Min personliga uppfattning är att PPS boggiens tillkortakommanden i lössnö är historiskt betingade från korta och lättare maskiner mot vad vi har idag.
Visst, PPS är inte en extrem lössnöboggie modell Summit eller någon eftermarknadsgizmo utan den vill arbeta sig ner i underlaget, dock finns justeringsmöjligheter.
Perioden med körning i lössnö kan exempelvis tacklas med mjukaste förspänning på centerdämparen, förkortad balata och mjuk förspänning/lågfartskompression o rebound på framdämparna så maskinen lättare kliver upp på snön eller egentligen att den inte beter sig aggressivt mot snötäcket.
Ska man sedan förflytta sig hemåt 50 km efter guppig led så spänner man upp förspänningen och släpper ut balatan
Det är förvånansvärt få som provar att justera fjädringssetupen inkl balata för olika typer av körning då någon generell väl fungerande setup sällan finns utan man bör hitta och veta vilka snabba justeringar som är lämpliga för ledkörning, "genombrottskare" och djup lössnö.
Justering inkl balata förlängning/förkortning tar max 10 min.
Har otaliga gånger de senaste åren "provkört" kompisars X-trim, 49 or och Commandrar med haknyckel o 2*13 mm nyckel i fickan, utom synhåll gjort lämpliga justeringar av förspänning på både boggie och skiddämpare, i vissa fall justerat hög o lågkomp samt rebound och givetvis justerat balatan.
När de sedan kör utan att veta av gjorda justeringar har det ofta blivit glada utrop eller utan att de själva märkt det ett högre tempo med mindre ansträngning än tidigare.
En boggiebild som som jämförelse med en fullt komprimerad Commander boggie , nu är ju inte full kompression normalt körläge men med en mjukt justerad centerdämpare så är den reella attackvinkeln under körning varierande beroende på snöns bärighet dvs betydligt mindre än på "showroom floor".