Lynx 49 Ranger 600-etec ( 2013 )
Postat: 9 februari 2013, 16:59
Här kommer lite intryck, helt utan röd tråd!
Jaha, efter först riktiga turen så kan man konstatera att rangern inte är kanske det man hoppades på i djup bottenlös lössnö (70-90cm). Det är med våld för att det ska gå framåt (men framåt går det), och att åka mycket rakt uppför, är inte att tänka på. Bakändan sätter sig rejält och flyter inte alls som summiten som jag hade tidigare. (Vet att det inte är samma typ av skoter eller användningsområden, men undermedvetet så jämför man ju alltid). Det jag vill säga här är att en del av turen var bottenlös (då menar jag på botten!) då vi åkte efter höspänningsledning med mycket gott om ris i undervegetationen, och ni vet ju vad detta får för effekt! Senare åkte vi lite myr och annan typ av rågångar och stråk, där vart det avsevärt bättre!
Har orginalsetup, med slack balata och inte rört en dämparinställning sedan leverans. Märker att frontbågen är ett "måste tillbehör" för att här måste farten bibehållas och då måste man helt enkelt över träden istället för runt dem.
Mycket fina skidor samt smidigt att bryta i (trots k-hämmare), mattlängden känns inte som något negativt. Lite egen vilja har den dock (vikten), men det är rätt överkomligt.
Motor (min första 600) och variator lirar ganska bra ihop, backshiften är kanske inte den rappaste med det duger. Drevningen i det före som är nu känns i alla fall helt ok (19 eller 21 drev?) har inte orkat kolla efter än!
En fördel som jag märkt är att trots det kändes hopplöst, med träd överallt och ett backförsök med riktigt djupt nedgrävd skoter och kraftig "nedläggning" så hoppar den i alla fall upp ur hålet, detta likt summit/rmk, positivt överraskad!
Måste säga att chassit ändå som helhet är mycket trevlig bekanskap och med pulka, ungar och bobbar så är denna skoter helt suverän, om detta råder det inget tvivel!
Ja, avslutningsvis så kanske man får testa med lite olika setup (dämpare mm), men jag tror inte att det kommer att bli någon helt avgörande skillnad. (någon som hittat medicinen?)
Så här i efterhand så kanske denna timslånga fullgasrepa inte var helt perfekt för inkörningen av skotern, (har gått ca 5mil) men roligt var det trots allt.
EDIT: Flyttad till rätt ställe!
// Skogsvaktarn
Jaha, efter först riktiga turen så kan man konstatera att rangern inte är kanske det man hoppades på i djup bottenlös lössnö (70-90cm). Det är med våld för att det ska gå framåt (men framåt går det), och att åka mycket rakt uppför, är inte att tänka på. Bakändan sätter sig rejält och flyter inte alls som summiten som jag hade tidigare. (Vet att det inte är samma typ av skoter eller användningsområden, men undermedvetet så jämför man ju alltid). Det jag vill säga här är att en del av turen var bottenlös (då menar jag på botten!) då vi åkte efter höspänningsledning med mycket gott om ris i undervegetationen, och ni vet ju vad detta får för effekt! Senare åkte vi lite myr och annan typ av rågångar och stråk, där vart det avsevärt bättre!
Har orginalsetup, med slack balata och inte rört en dämparinställning sedan leverans. Märker att frontbågen är ett "måste tillbehör" för att här måste farten bibehållas och då måste man helt enkelt över träden istället för runt dem.
Mycket fina skidor samt smidigt att bryta i (trots k-hämmare), mattlängden känns inte som något negativt. Lite egen vilja har den dock (vikten), men det är rätt överkomligt.
Motor (min första 600) och variator lirar ganska bra ihop, backshiften är kanske inte den rappaste med det duger. Drevningen i det före som är nu känns i alla fall helt ok (19 eller 21 drev?) har inte orkat kolla efter än!
En fördel som jag märkt är att trots det kändes hopplöst, med träd överallt och ett backförsök med riktigt djupt nedgrävd skoter och kraftig "nedläggning" så hoppar den i alla fall upp ur hålet, detta likt summit/rmk, positivt överraskad!
Måste säga att chassit ändå som helhet är mycket trevlig bekanskap och med pulka, ungar och bobbar så är denna skoter helt suverän, om detta råder det inget tvivel!
Ja, avslutningsvis så kanske man får testa med lite olika setup (dämpare mm), men jag tror inte att det kommer att bli någon helt avgörande skillnad. (någon som hittat medicinen?)
Så här i efterhand så kanske denna timslånga fullgasrepa inte var helt perfekt för inkörningen av skotern, (har gått ca 5mil) men roligt var det trots allt.
EDIT: Flyttad till rätt ställe!
// Skogsvaktarn